Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2607 ggr
julia61
0

Utslag igen!

Är inne på 6 månaden av lchf och hade i början mycket olika besvär, klåda, utslag osv.

Trodde inte det skulle komma igen, men det har det. Det är som talgkörtlar som korkat igen sig. Ingen klåda men småbullar över rygg och armar…..

Har inte fuskat mer än glass en gång efter en middag, indisk mat. Knottrorna fanns där före det med.

Har någon nått tips på hur man kan få bort dem??

Jennix
0

Det kan inte vara så att det är soleksem? Det brukar se ut som små knottror som kliar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kricko1
0

Soleksem var iof. ett bra förslag… men det kanske du borde känna igen isf.?! Obestämd Det brukar ju vara något som i förekommande fall följer vissa personer mer eller mindre livsvarigt och andra upplever det aldrig.

Har du emellertid inte solat och inte har någon som helst klåda, rodnad eller värmeökning så verkar det ju iaf. inte vara vare sig sol eller värmeutlöst och inte heller "allergi"/histaminfrisättningsutslag.

Provat torrborstning?

Låter kanske simpelt, men skadar ju inte att testa. För mitt öra låter det iaf. lite likt hur min egen hud kan bli på vintern om jag slarvar med torrborstning och peeling. Lite torr och knottrig, precis så där som du beskriver det och kanske kan det vara så att även din hud skulle må väl av att försöka öka på genomblödningen och cellnybildningen lite Glad

VH!/K.

vitsippan
0

Håller med föregående talare. Jag kör också med borstning, fast i duschen med scrubhandskar.

julia61
0

Ja, det är jag ju slarvig med (men knottrorna var ju inte förut)?! Fram med scrubhandskarna!

Solar inte gärna, är inte så bra på detGlad

vitsippan
0

Det är med stor sannolikhet dina talgkörtlar som ökat sin produktion. Det beror på hormoner i kroppen och vi vet ju att LCHF påverkar hormonerna. Om du inte alltid har haft dessa "utslag", försvinner dom nog igen. Din kropp kanske håller på med någon utrensning. Tills dess får du köra scrub, det hjälper.

Jennix
0

#2  Jag har aldrig haft soleksem tidigare utan började få det för några år sedan och det kommer lite till och från, inget som är där hela tiden alltså.

Men å andra sidan är det bara min teori att det är soleksem och inget som är fastslaget av en läkare. Det kanske är så att äkta soleksem är nåt man har haft tidigare, som du skriver och inte bara får helt plötsligt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

julia61
0

Ja, är det hormonstyrt så får man nog se vad som händer. Menstruationen har förändrats av denna kost. Det är väl också påverkat av hormonerna.

Ska i alla fall inhandla handskar. Min son på 11 har börjat lite med lchf och har mycket knottror, har haft det förut så det är väl lite med uppväxt o så där  med.

Vet inte hur mycket det styr acne sedan för unga killar, lchf alltså. Men han äter bacon o ägg på morgonen och äter sällan potatis, ris eller pasta, äter mer sallad och så. Men godisätandet finns ännu kvar men inte så intensivt….