Mens igen
Har ätit lchf strikt i 5 veckor mår som en prinsessa tappat en massa kilon, känner mig som ung på nytt. Det verkar som om jag blivit det också. Idag fick jag mens igen efter ett uppehåll på 8 månader. Kan detta bero på kostomställningen? Är det någon som har liknande erfarenheter, eller vet något om detta området skriv och berätta.
Jag har läst någonstans på nätet om att man kan få mensen tillbaka men kan inte hitta det igen. Någon som vet?
På Annikas blogg finns det en sida där LCHF-ätare berättar om sina erfarenheter i ämnet.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tack ska genast kolla där!
Verkade tyvärr inte vara mina "mensproblem"
När jag började med LCHF för ca 3,5-4 år sedan var jag i klimakteriet. Mensen hade slutat några månader tidigare, kanske 3-4 månader.
Den kom då tillbaka ganska omgående och höll väl på ett drygt halvår till, tills den slutade helt.
Jag har också läst att yngre kvinnor till att börja med fått mer mens, längre blödningstid och mer blod, men att det sen gått tillbaka lite.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Det måste finnas fler med liknande historia.
Jag vet inte om jag ska bli orolig?
Nej, du skall inte bli orolig. Jag ser det som ett friskhetstecken.
Det har man genom livet upplevt att när man varit sjuck elle svag, eller som när jag var ung och bantade hårt, när kroppen fick för lite näring så minskade mina menstruationer. När den för bra näring så ökar mensen.
Ett klart friskhetstecken!
Jag har alltid gillat att få mens det har känts så "riktigt" och naturligt.
Men när den försvann accepterade jag också det och såg det som en ny fas i livet. Så därför känns det lite oroligt när den kommer på fel tid.