Cheddarsoppa
Slötittade lite Rachael Ray idag och fick se när de gjorde en cheddarsoppa. Visserligen var det ett "nyttigare" alternativ utan grädde, men letade reda på oroginalet på tv-programmets hemsida och tyckte det lät ganska gott. Översatte det och funderar nu på att göra det hemma någon dag. Men tänkte i alla fall dela med mig a receptet.
Cheddarsoppa
Ingredienser:
3 matskedar smör
1 lök, finhackad
2-3 klyftor vitlök, finhackade
1 jalapeño, urkärnad och hackad
½ röd paprika, tunt skivad
14dl kycklingbuljong
5dl grädde
14-15dl riven cheddar
1msk chilipulver
1½tsk kummin
Smält smöret i en gryta, stek löken i ca 5 minuter. Tillsätt vitlök, jalapeño och paprika och fortsätt steka 2-3 minuter till. Vispa ner kycklingbuljongen och grädden, låt koka upp, dra ner värmen och sjud soppan. Rör ner cheddarn och smaksätt soppan med salt, peppar, chilipulver och kummin. Låt soppan reduceras under ca 10-15 minuter.
Soppan ska egentligen innehålla 3msk mjöl som blandas i innan man häller på kycklingbuljongen. Men eftersom det är en ostsoppa så tror jag att det går bra ändå, i värsta fall kan man ju ha i lite extra ost ;) Dessutom ändrade jag lite på receptet så att det blev lite mer grädde och lite mindre kycklingbuljong. Lika mycket vätska dock i slutändan då det skiljde mindre än en halv deciliter +/- på dem.
Hoppas att det smakar. Kan nog tänka mig lite knaperstekt bacon till om man vill ha något att tugga på. Den magrare varianten hade de även i lite kokt blomkål mot slutet.
Låter jättegott! Tack! Bokmärkt!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Guuuh, det låter gott!
Tror absolut det går utan mjöl, kanske lite extra ost istället eller ett ägg för att gosa ihop det?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Bokmärkt! det lät mums med jalapeño

Låter underbart!!!!!
Mumsigt!! en klick puckost i gosar ihop det mesta…

Holy hell! 15 DECILITER ost?! Det låter dyrt!!
Vilken ost skulle ni ta? Sån orange Coop-cheddarost eller vad?
köpa en cheddarost och riva, borde bli det billigaste. Det är ju en stor sats, betydligt mer än två liter, så per person är det nog inte så farligt dyrt.

får tänka på att osten faktiskt ska vara riven, så det brukar inte bli så mycket ost egentligen. (är ju lite luftigt
)
Borde väl gå att göra med någon annan smakrik ost också…
Man kan ju faktsikt halvera receptet med. Tittade efter och såg att receptet är gjort för åtta personer…

Bokmärkt här med!

bokmärkt! såg att cheddar-ost var billigt denna vecka på willys! 
Jag tror jag ska prova med Västerbottenost, o ha som tillbehör på kräftskivan, istället för Västerbottenpaj!