Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6742 ggr
KatNyb
1

när man hamnar på sjukhus...

… då är det inte lätt. Trots att man befinner sig i vården. Sjukhusmaten omfattar inte LCHF som ju är min behandling av typ2-diabetes. Absurt att man då ska tvingas äta överdos av kolhydrater och inte kunna sköta sina värden. Men medicinlistor är viktiga… grrrrr Skrikandes

Mervi
0

Det är inte klokt. Så man får ta insulin när man ligger inlagd och klarar sig utan hemma. Det låter lite bakvänt.

Hoppas att det ändrar sig så småningom.

KatNyb
0

Om det ska bli ändring måste många protestera, tror jag. Samma sak gäller att det inte går att ta in i diabetesregistret att man håller sin typ2diabetes i schack med LCHF, bara att det är med kost och då tolkas det som tallriksmodellen utan socker. Vilket är helt missvisande. Vi måste synas. Och höras!

matsmurfen
1

Ursäkta frågan; men är det inte någon som har tagit strid för sin kost på sjukhuset?  Vad blev resultatet?  Går det verkligen inte att specialbeställa kost från köket?!  Borde vara möjligt?!  Hur funkar det för veganer och vegetarianer?

Maia
0

Hur ska man ta tag i en sådan sak? Hur ska man gå till väga?

Det är ju fler och fler som hanterar sin typ2 med mat och just när man är på sjukhus är det ju ytterst viktigt att man inte dessutom får kämpa mot sin diabetes.

Diabetes.ifokus?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mervi
0

Det kanske hade varit en idé med ny fokussajt. Jag tror den kunde fylla ett stort behov med rätt Sajtvärd.

solros_666
0

Jag var inlagd för inte så länge sen…. hade eget smör o grädde med mig… de serverade lätt o lagom eller milda hua…åt köttet till maten eller bara ost o skinka med massor med smör ;) det funkade men jag var bara inlagd 3 dygn….. Det roliga var att det stod på lappen på brickan Kålhydrater sen låg det massa potatis på tallriken ;) vilka jag naturligtvis inte åt

storost
0

När jag hade blindtarminfamation och var opereat, då frågade jag efter fett ost och smör/bregott. Det har jag fått och det räckte för mig. Lunch och middag gick också bra med kött och smör/bregott

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Lena123
0

Jobbar själv på sjukhus och visst kan man få specialkost eller önskekost som det kallas men den är mycket dyrare per portion,minst det dubbla mot en standardportion.

#7 då hade du tur,på vårat landsting finns bara skokräm samt mager ost att beställa.

http://www.winthers-skafferi.se/

maxiq
0

Vad jag har förstått så måste man vara frisk och stark för att orka ligga på sjukhus… :-/

Nygammal
0

Hoppas innerligt att jag slipper hamna där så länge som jag äter LCHF.

MatsL
1

Jag har en uppmaning till alla som har kontakt med vården. Se till att få infört i journalen att ni äter LCHF och kräv att få infört att ni krävt LCHF-mat vid eventuell  inläggning. Om er läkare känner att hon/han kan bli ansvarig för eventuella hälsoförsämringar så tror jag man har större chans att få som man vill.

KatNyb
0

Tack o lov har jag bara vistats på sjukhus kort tid. Men när jag sa att jag sköter min diabetes med LCHF-kost och kort förklarade vad det betyder så möttes jag av något som liknar goddag yxskaft. Personalen fattade ingenting och erbjöd diabeteskost. "Det kan jag inte ta det innehåller för mycket kolhydrater" sa jag. Till slut gav jag upp och bad att få en macka med mycket smör o ost på. Dom tittade på mig som om jag var en slags utomjording…Foten i munnen

JigokuShoujo
0

Det måste bero helt och hållet vilket sjukhus man hamnar på skulle jag tro, eller rättare sagt avdelning. Är inte så svårt att korrigera maten som man får från köket (lunch + middag oftast) Sen det som avdelningen har hemma kan vara lite mer kärvt. Jobbar själv på en hjärtavdelning och där är det självklart margarin och lättost med lättmjölk som gäller. Bästa att göra om inte de kan tillgodose med rätt mat är att man ber någon anhörig ta med sig mat hemifrån. Lite grädde och ett paket smör får de säkert plats med i kylskåpet. (Smöret kan man ju iofs ha på rummet). många vårdpersonal är inte helt omöjliga i alla fall ;). Men vet man att man ska bli inlagd på sjukhus så kan man ju planera lite, de baserar ju fortfarande sin mat på SLVs rekomendationer från 70-talet.

man kanske skulle kunna fixa någon  folder att ge vårdpersonal där det kortfattat står vad LCHF handlar om och vad man äter och inte äter enligt den kosten. Sen lämnar man över den till vårdpersonalen vid eventuell inläggning. Eller varför inte helt enkelt skicka en till kostrådsansvarig på respektive avdelning (finns alltid en eller flera!!) Så att det inte kommer som en överraskning den dagen någon som äter enligt detta läggs in?

Mervi
0

Det finns en folder. Man kan beställa den från Pagina-förlag.

Den är helt gratis.

flikkan77
0

Jag hade jätteproblem med maten när jag låg inne i 9 dagar. Fick dessutom höra att jag måste äta som man ska för annars kommer jag aldrig att bli frisk.

Eftersom det står i min journal att jag har ätstörningar så var personalen extra vaksam på att jag åt. Det gick ganska bra att välja bort pasta, potatis och ris tyvärr fick jag pannkaka flera gånger vilket jag vägrade äta.

Psykiatrisjuksköterska jag har nu tycker dessutom att jag har tvångstankar när jag vill välja bort kolhydrater. Det är nämligen viktigt att äta av allt…

"You just have to belive…"

KatNyb
0

Tack Mervi! Jättebra tips. Jag har genast beställt 15 ex och kommer att se till att alltid ha ett i handväskan.

flikkan77
0

Det jobbigt tyckte jag var att hamna bland så många som "visste bäst" när jag låg inne. Det var ingen som försökte hjälpa mig att få till något som kändes bra att äta utan det var viktigare att jag åt det jag inte ville ha…

JigokuShoujo
0

Tror nog psykvården är väldigt speciell. I alla fall det lilla jag har sett av den. Man måste ju ha lite förståelse för att denna kost inte riktigt följer de riktlinjer som har blivit uppsatta för vårdpersonal och att det då kanske inte är det lättaste att ta till sig.

Flikkan77; Du kan ju beställa en folder att ge till din psykiatrisjuksköterska nästa gång du träffar henne. Det skadar ju inte.

Tror och hoppas att denna kost successivt kommer att smyga sig in i sjukvårdsvärlden med. Men som med allt annat får man ha lite tålamod.

flikkan77
0

#18 Tror faktiskt jag ska ta och beställa några foldrar och ha med mig när jag träffar läkare och andra vårdpersoner.

Lena123
0

#13 man kan nog inte räkna med att förvara grädde och smör i kylskåpet på avdelningen…på vårat sjukhus får man inte förvara patienters personliga mat där av hygienskäl och jag tror det är så överrallt.

Vet faktiskt inte hur jag själv skulle klara en inläggning Obestämd

maxiq
0

Får man ta med eget kylskåp då?

Obestämd

P.S. Det är nog bara sillarna som klarar en inläggning, särskilt de packade! :-s

Lena123
0

#21 haha bra ide med eget kylskåp Skrattande

[ngupa]
0

#5 Ja, det borde startas en nu/bums med rätt Sajtvärd så inte någon stolle får för sig att köra igång en diabetes.ifokus med tallriksmodell som bas och sedan blir det som på hälsa iFokus att man inte får prata lchf där…

Vem är villig att vara Sajtvärd?

maxiq
0

Visst borde det finnas ett diabetes.ifokus som är befolkat av öppensinniga människor! Någon med diabetes och lite tid över? Fråga gärna Margareta om ni undrar vad som krävs av en sitevärd. Med rätt Medarbetare är det inte alls betungande.

[ngupa]
0

jag kan ställa upp som Medarbetare om nu någon vill ha mig Oskyldig …. men jag anser att någon med diabetes bör driva sajten… min mor har det och har blivit hjälpt av ksoten så jag har det på nära håll i alla fall.

Mervi
0

Jag har inte diabetes och inte tid heller, men hoppas att någon kan ställa upp.

JigokuShoujo
0

skulle nog också kunna ställa upp som Medarbetare på sajten. Anser också att en diabetiker vore det bästa att ha som Sajtvärd, för vem vet inte bäst om det tillståndet än en diabetiker (vårdpersonal som man är vet man ju att även de inte har tillräckligt mycket kunskap om diabetes)

flikkan77
0

När jag låg inne fanns det ett inlåst kylskåp där patienterna fick ha dricka och annat om de ville. Jag hade min grädde där till proteinpulvret.

Lite jobbigt att behöva gå och be om att få äta men bättre det än ingen mat alls! Glad

JigokuShoujo
0

skulle var som på hotell, ett kylskåp per sal för patienterna Flört

vi får inte heller ha patientmat i våra kylskåp, men vi är tyvärr ganska snälla när det gäller sådant, så vi har en hel del som står i kylskåpet som är medtaget av anhöriga.

Hygiensk, nej, men samtidigt så verkar folk (patienter + anhöriga) vara analfabeter då det står "endast personal" på dörren in till köket och lik förbannat är de där och springer!! Så hygienen i köket kan nog ibland vara diskutabel hur mycket vi än försöker… Skäms

kitabu
0

För 2,5 år sedan började jag beskriva mig själv som diabetiker typ 0. Jag hade diagnosen diabetes typ 2, sedan 4 år, men kunde sluta med insulininjektioner redan efter två dagar. På ungefär 12 mån gick jag ner 36 kg. Nu efter 2,5 år är jag fortfarande viktstabil och medicinfri.

Vi är många i samma situation som på kostdoktorn.se beskrivti våra hälsoframgångar. Min historia finns här

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

Som Erik Edlund skrivit på sin blogg finns det ett Diabetesförbund, massor med diabetessidor, Allt om diabetes, etc

Nu är det dags för ett forum som skall rikta sig till diabetiker med tyngdpunkten på LCHF och skötas av diabetiker - gärna diabetiker typ 0, eller de som försöker bli det, dvs sådana som äter LCHF.

Denna sajt tycker jag - om min ringa åsikt räknas- skall heta diabetiker. iFokus (Om den skall ligga här på iFokus.) Eftersom jag anser att det är om oss diabetiker det skall handla och inte om de symptom som bildar olika typer av diabetes.

Jag anser dessutom att man skall använda begreppet diabetes och inte ordet sockersjuka.

Det allra viktigaste är att det på denna sajt inte skall förekomma påståenden som --

….jag är ju inte diabetiker, men jag tror….

….jag lyckades aldrig äta mig till diabets. men….

Mina tankar är att det på den sajten, här på iFokus, eller annorstädes skulle vara plats för uppmuntran och trovärdigaa förklaringar utan skuldbeläggande.

Det måste finnas plats för artiklar om de olika typerna av diabetes,  inklusive de blandtyper som blir mer och mer vanliga.

Det måste finnas information om diabetikers rättigheter i vården.

På Internet finns otroliga mängder ny information att taga till sig.

Den stora frågan för just den här tråden - vad man gör om man hamnar på sjukhus, är en av de allra viktigaste.

Jag öppnar en ny tråd med detta inlägg

Diabetiker.ifokus?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Denna kommentar har tagits bort.
[ngupa]
0

vad bra!

Då kan ju tråden återgå till #0

jag har fundering på detta med droppet som väl är ett slags socker? Skäms

det oroar mig mer än själva maten…

kitabu
0

Jag har ett litet inplastat kort i min plånbok. På det står det att jag är diabeetiker och att man inte skall ge mig glukos intravenöst.

Jag har också ett armband med texten "cave glucose" som betyder detsamma.

Om man inte kommer in akut kan man säga till att man inte skall ha glukos. Det finns saltlösningar för intraveöst dropp.

Helena Hesselmark

Lena123
0

Bra initiativ Helena.Skrattande

#29 på min avdelning(psyk) är alla dörrar låsta så varken patienter eller anhöriga kommer in i köket…inget spring alltså.

#32 visst är det värre med glukosdroppet,det går ju direkt ut i blodet…gäller att man som Helena tipsar om är uppmärksam och säger till att man vill ha saltlösning istället för glukos…om man nu är i skick att göra det.

flikkan77
0

Kan man få välja vilket dropp man vill ha även om man inte är diabetiker?

Blev "hotad" med att bli satt på dropp om jag inte åt när jag låg inne och få i mig en massa socker det sätt var det sista jag ville.

JigokuShoujo
0

Tror nog inte man har så mycket att säga till om när det gäller vilket dropp man ska få. Det är ju läkarens sak att bestämma, är ju ändå han som irdinerar droppen. Oftast får man ju glukosdropp när man inte får, kan eller vill äta mat, bara för att kroppen ska ha nåt att arbeta med.

Saltlösningar ges när man behöver mer vätska i kroppen t.ex. när man fått mycket kontrastmedel, eller man är intorkad t.ex. men de fungerar tyvärr inte så bra när man behöver energi till kroppen.

Helena: Tror nog det skulle vara bättre att ha cave glucos på ett halsband istället eftersom det oftast är där man tittar om man har något speciellt man står på eller inte klarar av. Typ som Waran-bricka som alla som äter Waran har. Bara ett litet förslag så där Flört

Skulle nog själv vara mer orolig om man kom till den punkten där man behöver sondmat. Skrikandes Glukosdropp är ju ändå något relativt tillfälligt…

kitabu
0

Jag frågade på akutmottagningen och fick veta ett armband var nog det som skulle uppmärksammas fortast.

Det kan ju inte skada i alla fall.

Tja, sondmatning är väl inte det första som görs. När det kommer därhän har de förmodligen sett i mina journaler och där finns en förklaring till varför jag inte skall ha kolhydrater.

Helena Hesselmark - diabetiker typ 0

sarag
0

När jag opererade mina åderbrock (en kort operation på nån timme) fick jag välja mellan sockerlösning eller koksaltlösning på droppet.

Lena123
0

#38 samma med mig när jag opererade mina åderbråck…valde koksalt trots att jag inte åt LCHF på den tiden..kändes inte ok att pumpa in sockerlösning i blodet.

Gredelin
0

Hej, jag är nyss hemkommen frå en 8-dagars vistelse på sjukhus. Det var planerat 3 dager så jag hade med mig kokosolja på flaska, kokta ägg och en fet ostbit. Detta går ju att förvara på rummet. Vid inskrivningen informerade jag om att jag äter kolhydratfattig kost. Det var inget som helst ifrågasättande utan man beställde kolhydratreducerad kost. Att sedan köket hade en ibland märklig syn på kosten är en annan sak. När det visade sig att jag skulle bli kvar längre fick jag faktiskt beställa önskekost. Dessutom tog de hem vispgrädde, ägg samt bregott till mig. Detta var en hjärtavdelning, fettskrämda till tusen. Jag har rytmrubbningar med snabb puls som man skulle försöka reglera. Möjligen påverkades deras ansträngnigar av att jag även behandlas för bröstcancer och får cytostatikabehandling nu.

Lena123
0

#40 det var ju jättebra,men tyvärr tror jag att det är ett undantag.Vilket sjukhus var det du vistades på??

Gredelin
0

Danderyds Sjukhus