Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5446 ggr
Halvdansken
0

OT - blodpropp i benet.

Eftersom jag inte får lov att skriva på Hälsa i Fokus, där detta hör hemma, så satsar jag på att någon här inne kanske kan hjälpa till.

Min man fick idag konstaterat en ganska rejäl blodpropp i vänstra benet. Han har ont i vaden, men proppen satt i typ knävecket. Han gick med den i nästan en vecka innan jag fick släpat honom till doktorn idag, måndag morron.

Han ska få nån sorts injektioner i 4 dagar, samtidigt som han börjar medicinera en pilla som heter Marevan. Vad vi förstått så ska han ta dem i  6 månader.

Nån som har erfarenheter av blodproppar och/eller denna medicinen?

Har ni nån goda råd? Han är inte LCHFare tyvärr, men jag försöker smyga i honom fett så mycket jag kan.  

Ska vi tänka på nåt särskilt? Han är 48 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

Marevan är i princip detsamma som Waran, alltså blodförtunnande. Det jag vet är att man inte får äta jordgubbar eller vindruvor när man tar den medicinen.

Halvdansken
0

OK, vi bor i Danmark, så kanske medecinerna är olika, eller heter olika här och i Sverige.

Jordgubbsäsongen är ju över, men tack för tipset med vinruvorna.

julia61
0

Syrran tar Waran och hon har fått lagt om kosten rejält, inga gröna grönsaker, broccoli, spenat osv.

Men vet tyvärr inget mer, syrran vägrar att kolla in lchf, fick en blödning i handen i helgen…..

Zepp
0

"I Norge och Danmark heter läkemedlet Marevan och i Sverige heter det Waran."

http://www.nycomed.se/NR/rdonlyres/7BFB82B5-FFBB-4D1B-B6BC-117CB5630181/0/Svenska.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#2 Skillnaden är att Marevan är vita tabletter och Waran är blå (enligt vad jag hittade)…

JigokuShoujo
0

Lite andra tips angående blodproppar är att använda stödstrumpor och inte vara stillasittande för länge (långa bussturer på några timmar m.m.) för att förhindra uppkomsten av flera.

Waran finns det ju att läsa om i fass m.m. Men man blir ju mer lättblödande och kan bli lite ömtåligare i huden (gäller mest de som är ett tiotal år äldre än din make).

Kan tänka mig att injektionerna antingen är heparin eller annat blodförtunnande som jag har för mig att man ger i början av en waranordination för att snabbt komma upp i den rätta blodförtunnande nivån i blodet (Pk/INR-värde)

Halvdansken
0

De pillerna vi fick med oss från sjukhuset är blå, faktiskt. Om det nu spelar nån roll. Han fick också en fantastiskt ful stödstrumpa. Tror att den sårar hans manliga fåfänga ordentligt!  Tungan ute

Pk/INRpratade de om, mycket nytt att lära sig….

Tack för era inlägg, man blir lite bekymrad.