Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 11116 ggr
[bittek]
0

Tips på biogodis efterlyses!

Går på bio kanske två ggr per år. Tidigare var det popcorn och chokladdragerade jordnötter som gällde.

Det ä ju inte aktuellt nu.

Nån som kan ge tips om något gott jag kan sitta och snaska på till filmen "Bolt" nu i eftermiddag? :-D

tesen
0

Sötmandel eller olika nötter? Mörk choklad?

Diran
0

Jag har gjort kokostoppar och med mig, dock inte till bio. Tyvärr är svålarna de har på biografer inte alls LCHF vänliga… Men kokostoppar är mitt tips iaf. Det ska jag nog ha nästa gång.

Annars nötter. Macadamia eller valnötter.

linneaennil
0

Gott, smaksatt vatten.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

[bittek]
0

Ok! Jag gjorde kokosbollar med kakao förra veckan. "Tyvärr" var de jättegoda, så nu är de slut! :-P

Men det ska jag tänka på till nästa biobesök!

Karin20
0

Fläsksvålar eller Vildchips, eller allra bäst, ingenting

//Karin

Zepp
1

Bita på naglarna om det är en spännande film!!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rosalita
0

bittek, hur gjorde du kokosbollorna?

[bittek]
0

Jag tror att det är Bookjones' recept.

"3 dl vispgrädde

100 g osaltat smör

2 dl creme fraiche

100 g mörk choklad

200 g finriven kokos

Smält choklad och smör i hälften av grädden låt svalna. Vispa resten av grädden med creme fraiche. Vänd ner chokladsmeten i grädden och blanda i det mesta av kokosen (spar lite att rulla i) till en grynig massa. Ställ kallt tills smeten är fast nog att rulla och rulla i resterande kokos. Blev c:a 3 dussin. Ungefär 3 carbs per styck."

Jag lyxade faktiskt till det med lite vanilj och sötningsmedel. Förvarade dem i frysen. I en veckas tid åt jag två varje kväll till mitt te - de är väldigt mäktiga, så fler får jag inte i mig. Ta ut dem i tid så att de hinner tina dock, för de är inte alls lika goda kalla.

Sugiyama
0

När jag varit på bio har jag tagit med mig god ost i kuber och färskost inlindad i lufttorkad skinka, typ serano. Mycket godare än pop-corn och chips.

Johannika
0

Baybel-ostar är perfekta, bra förpackade och jättegoda!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Trillian
0

Måste man äta på bio då? Har aldrig fattat det… jag blir galen när jag har nån smaskande och prasslande tomte bredvid mig när jag ser på film. Därför är film bättre hemma än på bio.

Men jag förstår ändå frågan med tanke på att alla i princip har något att tugga på när de är på bio. Förutom jag då.

Så tyvärr tillförde jag inget till tråden märkte jag precis. Bra med självinsikt va?

sarag
0

Har heller aldrig förstått varför man måste äta på bion!

[bittek]
0

Jag hoppade faktiskt ätandet över huvud taget! Där ser man - det går att lära gamla hundar sitta Tungan ute

magma
1

Salta mandlar:)

Konstigabaralillajag
0

Senast jag var iväg, visserligen inte på bio men på disney on ice med barnen så köte jag en påse jodnötter…

fia1
0

De andra i biogänget köpte popcorn o läsk o godis. Jag köpte en flaska vatten. Man "behöver" ju inte äta för att se film. (Jag tycker det luktar illa om deras junk….)

Cissit
1

Första gången vi var på bio efter kostomläggningen köpte vi smaksatt vatten och en burk med blandade saltade nötter och frön som hade typ 4% kolhydratsinnehåll. Det där med att äta framför filmen är verkligen allt för hårt invant i en och det kan vara bra att ha nått med sig iallafall när alla börjar prassla med sina påsar. :)

Jag åt kanske en näve av nötterna, men maken däremot har svårt att begränsa sig och åt upp typ hela burken (det var en stor burk) nästa gång hällde jag bara över lite nötter i en påse istället :)

Nötterna köptes på Tasty house och var jättegoda, tänkte gå dit och köpa fler burkar men då hade de bytt ut dem mot en annan sort som hade mer frön och kikärtor o grejer i sig och helt plötsligt var kolhydratprocenten uppe i 8%, inte alls lika bra men jag köpte ett par burkar ändå för det kan vara trevligt att kunna ta ett par nötter när andra äter chips eller så.

Annars brukar jag ha babybelostar eller annan styckförpackad ost med mig i handväskan som nödmat om jag är ute och springer på stan eller så, det kan ju funka på¨bio också. Lufttorkad skinka som man kör i ugnen så de blir hårda är ett bra substitut för chips, salt och krispigt. Likaså någon smakrik riven ost som läggs i ganska höga högar på bakplåtspapper och körs i ugnen tills den smält ner till rundlar och fått färg. Mumsigt värre. Hade med mig både skinka och ostkexen till en middagsbjudning igår och alla blev överförtjusta, det tog slut på dem mycket snabbare än det vanliga godiset trots att jag var den enda lchf:aren där!

fia1
0

Det där med skinkan lät ju gott o vilken succe, va kul!!!! Jag köpte Mr Chipps flaeskesvaer igår, tog dem som var Crispy, ganska smaklösa…borde valt baconsmak istället…..men, men nu kanske de räcker längre!

[Pennylane1]
0

dom med baconsmak kryllar väl av kolisar? Har för mig att jag kollade dom när jag handlade fläsksvålar sist, de var inte alls fläsksvålar utan gjorda av majsstärkelse eller nåt sånt.

Kiasara
0

Jo, jag tror att jag läste 73g kolhydrater/100g på baconchipsen så det gäller att se upp! Tungan ute

kaisakavat
0

En flaska m gott friskt vatten!

Ingenting..

fia1
0

Ooups, ja men det hade jag ju sett, kollar alltid. Men de här är såna som är riktiga fläsksvålar alltså inget gjort på potatis o vetemjöl,  är de med samma märke fast annan smak gjorda på annat sätt??

[Pennylane1]
0

ja det verkar så!

Cissit
0

Hua! Upptäckte precis att jag läst slarvigt på nötblandningsburkarna (tyckte väl att det var lite för bra för att vara sant) det var minsann 5,2 gram i, men inte per 100 gram som jag trodde utan per portion a 28 gram! Helt galet mkt kolhydrater alltså! Inga mer nötter för mig! Tur att jag inte ätit så mkt av dem, det är mest maken som stoppar i sig och han är inte så strikt med sin mat, men kanske kan de ha stoppat upp viktnedgången lite ändå. Har iallafall inte gått upp som tur är :)

IrisEriksson
0

Pistach nötter brukar jag äta, är visserligen 16g/100g men jag brukar inte äta så mycket av dem. Är ju inte heller SÅ jätte sträng med dieten…

Kanske man annars kunde äta något av det de säljer i matbutikerna, naturgodis?? Finns många olika sorter… något borde man ju kunna äta..

Skaldeman
0

Man kunde ju också tänka sig att inte äta när det inte finns anledning att äta.

Vi ska äta när kroppen säger att den vill ha mat. Då ska vi äta något näringsrikt som smakar bra. VI slutar att äta när kroppen inte längre är hungrig.

Den som äter som hobby förblir fet.

/SSS

[Pennylane1]
0

jo men …

sist tog jag med lite solrosfrön,(rostade och saltade)  inte helt optimalt men gnagde på ett i taget , det funkade fint för mig, gick itne åt så väldigt mycket och så hade jag vatten (loka citron)

[bittek]
0

Något "hobbyätande" är det INTE fråga om för min del. Jag har heller aldrig varit fet. Jag äter aldrig godis eller snacks annars. Har inga som helst problem att avstå de andra 362 dagarna om året.

Men de en eller två gånger per år jag går på bio vill jag helt enkelt ha något att tugga på! ;-)

Cissit
0

Jag tror inte man blir tjock av att tugga lite på något gott de få gånger man är på bio (om man nu inte är på bio väldigt ofta). Jag förstår väl Sten Stures idé, men jag tror också på att man mår bättre i längden av att kunna "unna" sig något gott då och då, inom rimliga gränser förstås :)

Took
0

På Coop Konsum där jag bor har de rostade salta mandlar i lösvikt. Sådana brukar jag köpa när jag känner att jag behöver något att knapra på. Själv behöver jag inte äta så många innan jag är nöjd, men det beror ju på hurdan man är… Sist jag var på bio åt jag mat precis innan och sedan köpte jag en flaska Loka smaksatt vatten utan socker eller sötningsmedel och hade med mig in i salongen. Jag saknade inte "godis" en enda gång, faktiskt. Jag tror att det är till stor del en betingad reflex -- man SKA mumsa på något när man är på bio! Inte så att det är något fel med att mumsa på något när man är på bio, men om man känner efter kan man ibland upptäcka att man faktiskt är nöjd ändå. :)

gyllenetider
0

Ta med en Atkinsbar i choklad om du gillar det… det gör jag och det funkar utmärkt för mig Flört

nyborjare08
0

Jag skulle mycket hellre göra eget snacks. Atkins bar verkar inte så nyttig eftersom den innehåller bl a sötningsmedel. Sukralos är dessutom framtidens miljöproblem eftersom det innehåller klor och går rakt ignom koppen och ut i våra vattendrag.

Innehållsförteckning:

Choklad med sötningsmedel (20%) (kakaomassa, sötningsmedel (maltinol), kakaosmör, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj), glycerin, gelatinhydrolysat, polydextros, sojaprotein (10%), ej härdat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, kakaomassa(7%), fettsnål kakao, emulgeringsmedel (lecitin), aromämnen, sötningsmedel (sucralos), färgämne (karmin).

nyborjare08
0

Dessutom ser jag nu att Atkins bar innehåller 18,5 g kolhydrater per 60 gram. Det blir ju 30 % kolhydrater! Förvånad Inget för mig alltså!

Pussgurkan
0

Kan man inte mumsa på rosatade saltade sojabönor? Eller är jag fel ute Jag trodde de innehöll ett högt proteinvärde…..Obestämd

[Pennylane1]
1

högt proteinvärde, skulle det vara en fördel? De är även relativt högt i kolhydrater… förutom att dom är skadliga på annat sätt, finns en hel del om soja i diverse trådar här.

nyborjare08
0

Torkade sojabönor innehåller 15,8 g kolhydrater/ 100 g. Lite för mycket för mig. Jag tror att det är bättre att satsa på något med hög fetthalt eftersom fett mättar. Makadamianötter och/eller paranötter är bra.

lizaohman
0

"La vache qui rit" små fyrkantiga bitar av ost, separat förpackade. Riktig godiskänsla. Finns i olika smaker (naturell, räka, skinka, paprika osv) Lite i saltaste laget, så ta med smaksatt vatten :D

När jag blir snacks-sugen så steker jag klippta baconbitar i kokosolja. Går utmärkt att ta med sig var som helst ifall du har en liten lämplig burk.

En osaltad nötblandning kan bli räddningen. Eller saltad med för den delen, även om jag personligen föredrar osaltat.

gyllenetider
0

Sojakorvar av Hälsans Kök innehåller bara 1,5 gram kolhydrat per korv. Förpackningen är 300 gram och där är 9 korvar i så 3 korvar blir då 4,5 eftersom det är 4,5 kolh. per 100 gram. Så det är en fördel för mig då jag absolut inte kan med att äta vanlig korv längre. Vet inte varför men det växer i munnen på mig. Förr ÄÄÄLSKADE jag allt vad korv hette typ så det är rätt märkligt att jag inte längre "kan" äta det!

gyllenetider
0

ooops såg att jag borde postat detta inlägg i tråden om just sojaprodukter och inte i en tråd där man efterlyser tips på biogodis… sorry Skäms men jag låter det stå kvar ändå. Hoppas ingen tar illa upp.

[Pennylane1]
0

i tråden om sojaprodukter står mest om att sojan inte är så bra att äta.

Helmic
1

Jag hade ölkorv sist jag var på bio

gyllenetider
0

#40 Ja, jag har inte läst igenom den tråden så bra men jag kommer fortsätta med mina sojakorvar ändå för jag äter bara inte riktig…. blä… klarar inte det. Syn för det luktar SÅ gott :)

Miyu
0

#33 Det är okay eftersom det endast är de 3 net carbs man räknar, då de övriga inte höjer blodsockernivån.

Annars hade de knappast kunnat kallas Atkins-bars. Har ätit det som godis i över 1 år på LCHF-kost och har fortsatt ner i vikt.

gyllenetider
0

#33 och #43

Exakt nr 43 har helt rätt… så är det ju… annars hade den inte fått kallas Atkins-bar. Man ska ju dra bort dom kolhydrater som kroppen inte tar upp (tror jag det är iaf) t.ex.

Ett exempel… Låt säga att en knäckemacka innehåller 10 gram kolhydrater. Så längre ner i innehållsförteckningen står det "Kostfiber 4 gram"… då ska man räkna bort dom fyra grammen för kostfiberna går bara rakt igenom kroppen, genom tarmen och Plupp ner i toastolen… det går alltså inte ut i blodet. Eller har jag fel för mig?? Rätta mig GÄRNA om jag har fel Flört

gyllenetider
0

#33 Glömde… så knäckemackan innehåller alltså bara 6 gram  NETTOKOLHYDRATER… (netto står för dom kolisar som kroppen tar upp och som man ska räkna) Kostfiberna ska du alltså alltid dra bort från det totala kolhydratsantalet för att få fram dom du ska räkna Skrattande

(Gyllene hoppas hon har rätt hehe)

AnastasiaK
0

#18+#19

Det finns fläskesvålar med barbeque smak, mums…..köper dem på Coop.

0g kolisar…..fast som biosnacks vet jag inte… det måste vara textat annars hör man absolut ingenting när man tuggar, men å andra sidan så väger det ju upp alla andra som prasseliprasslar med sina godispåsar :)

cokolada
0

naturella solrosfrön brukar jag äta framför tv:n när jag bara vill knapra på ngt! gottti

Rosalita
0

#44 Jag läste någonstans här på forumet att kostfibrerna aldrig är inräknade i kolhydraterna i svenska innehållsförteckningar. Det är alltså nettokolhydraterna som anges i näringsinnehållet.

Nygammal
0

Jag har lagt av med att äta när jag går på bio eftersom jag numera inte är sugen.

lizaohman
0

cocolada: javisst är frön gott, särskilt rostade och jag tycker om att smaka ibland, men inte för ofta eller för mycket eftersom det innehåller omega-6 och inte är gynnsamt för min fibro. Och fytin förstås. I alla fall, när jag var i Spanien lärde jag mig att äta platta frön som man skalade i munnen (vita), men jag har glömt vad de heter. Finns det någon som vet? Pi…nånting tror jag :D

storost
0

vi har macadamia- och paranötter som godis. Också ibland 1 ruta 78% choklad.

Små babybel funkar möjligtvis som godis eller ostchips.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

JAUS
0

Jag går ytterst sällan på bio, och vad jag minns så har jag aldrig tagit med någonting alls att äta.

[iovis]
0

Om man nu måste …äta så borde väl salamiskivor vara det ultimta.

Nu för tiden äter jag för att dämpa hunger. Det finns inget sug. Opsies eller ostbröd med pålägg för   hungern? 

Sug på bio känns så dåtida på nåt sätt?

Lycka till!

gyllenetider
0

Jag brukar ju som sagt ta med mig en Atkinsbar men samtidigt så kan jag känna att om man ändå inte går på bio så ofta och om man inte är allergisk så kan man väl unna sig lite biopopkorn.

lil-sis
0

Jag kan tycka det är mysigt att göra bio till "upplevelse". Så vi brukar äta ute innan och ta "efterätten" på bion. Förra gången tog jag nog bara en Cola Zero har jag iofs för mig.

Jag kanske slantar upp för bio två ggr/år och då känns det inte som att det jag ev äter under tiden spelar någon större roll.

Jag skulle med andra ord köra på samma ovanor som förut (om det nu inte vore för att jag får sån halsbränna, magont och uppblåsthet.)

cokolada
0

#50 menar du oskalade pumpafrön? såna tar ju en evighet att äta så det e  ju bra att käka under bion ;)

[Pennylane1]
0

pi … tänker du på pinjenötter då? Men de är väl alltid skalade så i så fall har du blandat ihop deom på nåt sätt? Pumpafrön är de vita ja, min ex som är iranier har värdens snits på att äta doom, kastar in dom hela och spottar sen ut det i stort sett hela skalet, vara öppnat i ena kanten så att fröet kunnat ätas upp.

lizaohman
0

Ja, just det, cokolada och pennylane, pumpafrön var det (pu, inte pi, tydligen). Det är en konst, så sant så. För mig tar det evigheter, men det är ju bara bra, som sagt!

GYLLENETIDER: det är skillnad på hur vi räknar i Sverige jämfört med USA. I Sverige ska minsann inget räknas bort - beklagar !

gyllenetider
0

#58 Skillnad på hur man räknar i Sverige jämfört med USA??? Det tror jag inte. Och även om så kvittar det för jag räknar bort dom iaf och går ändå ner!!

[Pennylane1]
0

hur länge hade du hållit på? En månad?  Du kanske skulle va lite ödmjukFlört

gyllenetider
0

Jag har nog inte skrivit det men jag har provat detta sätt att äta innan fast i form av Atkins vilket är i princip samma sak som LCHF. Och då räknade jag bort men gick ändå ner. Vad menar du med ödmjuk? Är inte med…

Man gör ju självklart som man vill Glad Räkna bort eller inte men att skriva att man inte gör si och så i Sverige tycker jag är lite fel. Människokroppar är människokroppar eller är amerikanska kroppar annorlunda från svenska… jag liksom fattar inte personens resonemang. Så länge man går ner så är ju det bra!

[Pennylane1]
0

Tyckte det var lite kaxigt när du avfärdar information du får och säger att du inte tror på det, och sen säger du att det kvittar för du går ändå ner! Ja det gör närapå alla första månaden… det är sen det kan bli problem! Det har informerats om det där i nån annan tråd att de skriver på ett annat sätt i USA t.ex. Där skriver dom INKLUSIVE fibrer när de anger kh och då ska man räkna bort dem. Så anges det inte här utan fibrerna är bortdragna och det är nettokh som är angivna.

gyllenetider
0

Tråkigt att du upplevde det som att det var kaxigt av mig att säga att jag inte trodde på vad han/hon sa. Så var det absolut inte menat. Sen avfärdade jag heller inte infon jag fick. Bara sa att jag inte trodde på det. Tyckte oxå inte han/hon angav det som INFORMATION utan mer som en "order" hur man SKA räkna och inte räkna. Jag vet inte… har ej varit på humör idag heller så jag surnar väl till för ingenting och kanske missuppfattar… men kaxig det tyckte jag absolut inte att jag var.

Som jag skrev ovan så har jag ätit enligt Atkins innan i över 8 månader men det var flera år sen (fråga mig inte vad som gick fel sen Obestämd) så jo jag vet att man går ner en hel del i början och att det kan bli problem sen. Men vad gäller nettokolhydraterna så anges ju t.ex. fibrer separat på innehållsförteckningar här i Sverige. Menar du/ni då att dom är UTÖVER kolhydratsantalet som står angivet högre upp i förteckningen? så om ett bröd innehåller 50 gram kolhydrater och 12 gram står som fiber… är då kolhydrathalten 62 gram?? Det har inte jag fått lära mig iaf. Tycker det låter konstigt. Tycker oxå det är konstigt att man räknar på olika sätt…. bara förvirrande ju…

spadermadam
0

Numer tar jag endast med mig lite vatten på bion.

Tycker inte heller att man måste äta bara för att uppleva. Äter inte vid tv-n heller.

Men en gång tog jag faktiskt med mig salamikorv på bio. Och då var jag fortfarande ganska "rund"Skäms

Gissa om det gloddes och fnissades. Dels var jag störst i salongen och dels luktade det salami lång väg.

Konstigt egentligen. Hade jag mumsat på läsk och chips och choklad hade säkert alla tyckt att det var helt "normalt".

lizaohman
0

GYLLENETIDER: varför tror du jag ger dig order om hur DU ska göra? Du får tro vad du vill, men du kan ju googla på ämnet så får du se att i USA (Atkins hemland) så anges kolhydrater på ett sätt och i Sverige på ett annat.

pema
0

Jag har bytt ut mina chips mot Macadamia nötter, 100g = 4,6 kollisar o 74 fett o 8,3 proteiner. Dom är väldigt goda det finns både saltade o osaltade, tycker själv att de är godast osaltade påsarna jag köper är på 80gram vilken skillnad mot förut när man kunde klämma en påse chips på 300gr utan svårighet.

nyborjare08
0

Det stämmer att kolhydraterna är angivna på ett sätt i USA och ett annat sätt i Sverige. Men hur det var man skulle räkna minns jag inte på rak arm Obestämd Tror att Pennylanes beskrivning är korrekt.

gyllenetider
0

#65 LIZAOCHMAN: Jag vet inte, jag hade en dålig dag och tände till direkt om det var nåt som inte passade mig och så valde jag att missuppfatta och svara surt på allt. Fråga min stackars sambo. Hur som så trodde jag verkligen att man skulle räkna bort andelen kostfiber även här i Sverige för det har jag gjort och ändå gått ner… hmm… vad trixigt det blev nu… då innehåller ju helt plötsligt en finncrisp inte 4 gram kolhydrater längre? Eller knäckebröd 7 gram utan mer eftersom man ska lägga till kostfiberna oxå. Trodde dom bara gick igenom kroppen nämligen  Rynkar på näsan och att man då inte behövde räkna med dom. Kroppen tar ju inte upp dom… har jag både läst och hört iaf!

[Pennylane1]
0

man ska inte lägga till nåt, det som står som kolhydrater är de kolhydrater man ska räkna , sen att en andel är fibrer spelar ingen roll. Medan man i USA anger på ett annat sätt. Där ska man tydligen enligt vad många har förklarat, dra bort. Exakt HUR dom skriver vet jag inte men det är alltså DÄR man måste räkna om på nåt sätt men inte HÄR.

Jag förstår inte riktigt hur du i ena fallet kan tro att det ska räknas bort något och sen när du får förklarat att det inte ska räknas bort genast förutsätter att de måste läggas till!?

nyborjare08
0

Om jag förstod Pennylane rätt så behöver man inte lägga till något i Sverige. Däremot behöver man dra ifrån om man är i USA, för att få rätt uppgifter om digererbara kolhydrater. Glad

Eller har jag fått det om bakfoten nu?!? Foten i munnen

nyborjare08
0

Ah vad bra, facit hann före! Flört

gyllenetider
0

Jag säger så här… när jag började med Atkins så fick jag förklarat för mig på olika forum att man skulle DRA IFRÅN kostfiberna även i Sverige. Det spelade ingen roll om dom stod angivna för sig längre ner i näringsdeklarationen. Innehöll ett bröd 50 gram kolhydrater och det längre ner stod att 10 av dom var kostfiber så innehöll hela brödet 40 gram som man skulle räkna. Alltså nettokolhydrater! GI-metoden räknar oxå så t.ex i Rivstarten då man bara lever på 20-25 gram om dagen…. Sen säger nån här att man INTE ska räkna bort utan istället räkna med kostfiberna….. alltså räkna med allt (säger inte att det är DU Pennylane som sa det) Då måste man väl lägga till dom (kostfiberna) till kolhydratsantalet som står angivet, oftast under kcal-mängden?? Det var jag menade.

Alltså bröd 50 gram kolh. kostfiber 10 gram. = 60 gram i hela brödet??

Alltså jag är tacksam över att ni rättar oss som är mindre vetande så vi oxå lär oss även om en del (som jag då t.ex.) bara rör till det emellanåt.

gyllenetider
0

Förklara för mig som om jag vore en 3-åring vetja… då borde jag väl förstå Tungan ute

[Pennylane1]
0

NEJ! står det 50 gram kolhydrater så ÄR det 50 gram Kh!!

Som jag skrev ovan.

Att somliga påstår annat gör det inte mer rätt, de har förmodligen bara översatt det från amerikanska.  Jag har Gi-böcker och har även kört GI men aldrig sett att "de" påster det.

lil-sis
0

Äh de gör säkert så för att få äta fler kolhydrater om dagen. Det tror jag det. Cool

gyllenetider
0

#74 - #75 Hehe ja antagligen gör dom det. Men då borde dom ju inte gå ner i vikt Tungan ute Ja, nä, jag säger inte att dom påstår det. Bara att dom skriver det i sina böcker. Och då tycker iaf jag att dom påstår det. I den GI-boken jag har står det så iaf. Likadant i Atkins kokbok. Att man ska räkna bort dom kolisarna som inte inverkar på blodsockret. Men men… den är ju från början amerikansk så… så ja, slutsatsen är väl att var och en gör vad som är bäst för en själv. Så länge man mår bra så… Men det är ju alltid bra att veta ändå hur andra gör.

Rosalita
0

Som jag har förstått det så är kostfibrer kolhydrater, men de är kolhydrater som kroppen inte klarar av att ta upp. Det som anges som kolhydrater i näringsdeklarationen är sådana kolhydrater som kroppen kan använda. Om ett bröd skulle innehålla 50 g kolhydrater och 10 g kostfibrer så innehåller det alltså totalt 60 g kolhydrater (eftersom kostfibrer är kolhydrater), men det är 50 g som påverkar kroppen och 10 g som går rakt igenom. Så man ska inte plussa på kostfibrerna, den siffra vi är intressade av är mängden nettokylhadrater, alltså mängden kolhydrater som påverkar kroppen. Så brödet innehåller 50 g kolhydrater, kostfiberna räknas inte eftersom de bara går genom kroppen.

[Pennylane1]
0

och i USA skriver de med dem av någon anledning och då ska de dras bort, ja!

gyllenetider
0

#77 Ja! Det är så jag menat hela tiden. Att det är nettokolhydraterna vi är intresserade av. Men jag ser nu längre upp i tråden att jag uttryckt mig rent åt skogen… självklart menade jag som du skrev men tydligen så funkar inte min hjärna nuförtiden Obestämd Tack för du klargjorde detta. Då kanske vi kan lägga ner diskussionen? Flört Tills jag rör till det igen menar jag haha Tungan ute

[Pennylane1]
0

har vi diskuterat? Var var??!! Det har inte jag fattat… jag har bara svarat på frågor…

gyllenetider
0

Då lägger vi ner frågestunden då…..

lizaohman
0

Man kan givetvis gå ner i vikt även om man räknat fel på kolhydraterna. Det är väldigt individuellt hur många gram kolhydrater per dag man "tål" med tanke både på hälsa och/eller viktnedgång. Alla behöver ju inte gå ner i vikt heller.

För att återgå till biogodis, så föredrar jag numera att sitta hemma. Även om jag inte äter godis längre, så tycker jag om att ha något att knapra på. Stekt bacon, gurkstavar (med tzatziki-dipp) eller några goda ostar. LITE svårare att ta med är ju bär med vispgrädde, men det är annars en favorit när det ska festas till lite grann!

Miyu
0

Går att göra egna M&Ms på macadamianötter (eller andra som är låga i kolhydrater) doppade i egenblandad chokladsås, kanske på mörk choklad och lite sötningsmedel. Sen in i kylen och stelna.

gyllenetider
0

#83 Ojoj det måste man ju nästan försöka sig på nångång =) Kanske även går med cashew? Lät gott iaf!

pema
0

Det var gott prova i lördags

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.