Baka "riktigt" bröd på sojamjöl!
Hejsan!
Köpte sojamjöl häromdagen och testade att göra scones enligt ett "vanligt" recept på det - blev jättegott! Smakade precis som "riktigt", och med samma konsistens också!
Har fortsatt att experimentera, bland annat med att ha lite mer äggvita i istället för mjölk/filmjölk (förbättrar hållfastigheten), samt att ha i fibrex (tycker att det blir godare och nyttigare, rena fibrer, fast det kan man ju debattera om). Summan av kardemumman är alltså ett supergott bröd som är precis som "vanligt"! Håller sig bra också.
Sojamjöl innehåller ca 75 % protein, 20 % fett, och så kanske 5 % kolhydrater. Har visserligen hört att man inte bör äta för mycket av det, men för ett scone eller så är det inte många gram som behövs, kanske 10 g. Så någon gång ibland så…
Misstänker även att det fungerar utmärkt att substitera vanligt mjöl mot sojamjöl även i andra recept, som tex semlor, mjuk pepparkaka, mm. Ska fortsätta att experimentera, men så här långt har jag egentligen inte märkt av några nackdelar, tycker till och med att det smakar bättre än när man använder vetemjöl, plus så håller man sig mätt längre.
Rekommenderar starkt alla att experimentera - tror som sagt också att man kan baka andra grejer än bröd på det!
Vänliga hälsningar,
Charley (Monsuns dotter som lånar hennes konto!)
Återigen en varning. Soja är inte bra att äta, varken hälsomässigt eller miljömässigt. Soja är en av de grödor som förstör allra mest.
på min sojamjölspåse står det 17 gram per 100!
Edit och på fineli står det 28 gram drygt! Var har du hittat med bara 5?

Från Fineli
Sojamjöl fett
23.5
g
Sojamjöl fett
28.4
g
Sojamjöl, ljust
46.3
g
mmm jag tog det som var mittemellan… har man otur och får det där ljusa så är det väldigt liten skillnad mot havremjöl
Risentas har 16 g kolhydrater per 100g.
#1 Soja i större mängder är inte bra - helt klart - men i dessa mängder någon gång då och då? Svårt att tycka att det är farligt / onödigt.
# 2 - det är procentsatsen som är 5% inte 5 g!
ja men det är ju samma sak? Har den 5 % kolhydrater per hundra gram blir det ju fem gram? Eller menar du E%?
#1 Det är rätt att sojaväxten odlas under mycket dåliga förhållanden och man hugger ner regnskog och arbetarna får dåligt betalt…
Men om man köper Ekologiskt? Det borde väl finnas?
Och räknar proteinmängden och utsläpp och gämför med köttproduktion??
Bara funderar…

Läs #1 igen och kolla länken "hälsomässig" , där kan man läsa sig till att soja inte är direkt nyttigt eller kanske direkt hälsovådligt

Har man inte dött av allt skräp man stoppat i sig genom åren utan att veta om det lär man inte kola vippen av en gnutta soja heller, och det finns ju de som lever på det utan att bli sjuka, eftersom jag personligen inte känner något som helst behov av brödsubstitut så kan jag klara mig utan, men för de som vill ha något substitut kan lite sparsamt med bröd bakat på soja vara ett okej alternativ.

Soja odlas genom att man hugger ner regnskogen, sen ska det transporteras hit.
Det är en av de mest genmanipulerade grödorna, och man använder mängder med besprutningsmedel.
Är det så viktigt med att baka? Alternativt kan man fuska med en semla en gång per år.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#5 Faktiskt är söja mycket mycket värre än jag trodde när jag skrev första inlägget. Har hittat en bra sida med mycket info: http://www.soyonlineservice.co.nz/
#7 Att köttproduktion räknas som dåligt beror på att man föder upp korna på säd och soja. Kollar man på utsläppen kommer nästan allt från odling och transport av "maten" till kossorna, mat de inte är gjorda för att äta. Att de rapar och fiser metan i de mängder de gör beror på att de äter sånt de inte är gjorda för att äta, äter de gräs som de ska förstör de inte naturen utan bygger upp den istället. Läs "The vegetarian myth" så får du veta hur det ligger till…
hopp vad många kommentarer på ett litet enkelt recept….
Jag tycker nog att de som vill / har behov av att äta bröd knappast lär dö av lite soja - som sagt - hur mkt annat skit har vi inte stoppat i oss (och gör än??)
Och visst kan det förstöra regnskogen - men det är ju mkt annat som bidrar till det också…..
Hå hå ja ja
jo men hur förklarar du det här med att sojamjölet bara ska ha 5 gram kh per 100? (= 5 %) ? När sojabönor har så mycket mer? Vart tar kolisarna vägen då?
Själv bakar jag surdegsbröd på ekologiskt stenmalt dinkelmjöl. I början körde jag bara surdeg, mjöl och vatten och det blir gott, men en väldigt hård skorpa så nu har jag hittat ett recept med bla ägg i och som efter viss modifiering blir riktigt bra att göra små tekakor av (Sourdough Kaiser Rolls).
Dessutom hittade jag på samma sajt en beskrivning av Stretch-and-Fold tekniken som gör att man inte behöver knåda degen.
men vad blir det i kolhydrater då? Jag bakade tunnbröd med bara en dl mjöl ( plus linfrö, husk och sesamfrö) men jag tyckte det blev för mycket kolisar för min del med bara det lilla?
Tack för tipset.
Jag håller med håhåjaja.
Jag tycker att det är bra att vi får något alternativ till dessa äggbröd som jag har gjort många försök att laga, utan att gilla det minsta.
Jag tycker att det är bra att debattera detta med olikalivsmedel som vi kan äta. Det är ju ganska begränsat.
Skövlingen av regnskogen är ju en alvarlig sak, men är det inte i första hans som djur foder som det borde begränsas?Om vi bakar en liten tekaka ibland, gör nog varken från eller till i den stora miljökatastrofen.
Tack för tipset.
Jag håller med håhåjaja.
Jag tycker att det är bra att vi får något alternativ till dessa äggbröd som jag har gjort många försök att laga, utan att gilla det minsta.
Jag tycker att det är bra att debattera detta med olikalivsmedel som vi kan äta. Det är ju ganska begränsat.
Skövlingen av regnskogen är ju en alvarlig sak, men är det inte i första hans som djur foder som det borde begränsas?Om vi bakar en liten tekaka ibland, gör nog varken från eller till i den stora miljökatastrofen.
Tack för tipset.
Jag håller med håhåjaja.

Tack för tipset.
Jag håller med håhåjaja.
"Every point of view is a view from a point."

(Jag tyckte det behövde sägas en gång till…) 
#15 - Jag räknar kolhydraterna som ett vanligt bröd även om det förmodligen är aningens mindre (dinkelmjöl 65 g kolhydrater/100 g och vanligt vetemjöl 71 g kolhydrater/100 g). Det är därför jag velat hitta ett recept som passar att göra små tekakor på cirka 20 gram som är min personliga gräns för bröd.
Jag gör också formbröd av samma deg som jag skivar och styckfryser för att mina barn ska ha ett bättre alternativ till det industribakade brödet i affären. Sonen tycker det passar bra att rosta. Och så tjatar jag på honom - ska du verkligen inte ha mer Bregott på mackan?

Kan någon radera?
Jag märkte inte att det blev så många inläg av samma …
Internettan #20
……visst…..
du själv kan radera eller iaf ta bort texten, så det blir ett tomt inlägg, inom en timme. hantera inlägg trycker man på. För sent nu förstås … de tar nog sällan bort hela inlägg i efterhand för då blir det så rörigt med hänvisningarna till inlägg när inte numreringen stämmer.
Jag märkte inte förän långt senare att det blev så många kopior.
Vad är det största problemet med sojamjölet och hälsan?
Vill någon prata om det?

#22: Förlåt, inte meningen att retas - eller jo, det var det nog men jag menade på ett "snällt" sätt.
Att få in dubbelt (eller trippelt då) har nog hänt oss alla.
nej jag förstod det! Var bara en allmän info ifall det händer igen, men det visste du kanske ändå
#25 Det kan förstöra din sköldkörtel, ge dig cancer. Soja innehåller antinutrienter som alltså hindrar upptag av vitaminer och mineraler vilket vid regelbundet intag gör att du får näringsbrist.
Stort intag gör kvinnor och män infertila, det kan även påverka hjärnan, göra dig dement i förtid.
Här är en sammanfattning: http://www.soyonlineservice.co.nz/03summary.htm
# 28
Dethär låter ju inte så bra. Ändå undrar man lite hurmycket farligare det är än annan giftig mat vi får i oss.
Mycket beror ju på viljan och syftet med upplysningen.
Lite synd dethär, jag skulle så gärna vilja ha riktigt bröd ibland.
Drömde genast om varma tekakor med mycket smör och ost…
Tack Wildrat för att du ville sammanfatta lite åt mej.
det finns ett recept på LCHF- (alltså ingen jäkla soja
) tekakor i brödrecepten någonstans, de blev riktigt hyfsade och gick att rosta med … du får leta!!
edit: grävde fram tråden!

De bästa lchf bröd jag lyckats få till hitintills är oopsis och det var i andra försöket, första körde jag dom på smörpapper men hälften blev kvar på papperet sedan provade jag med någon form av teflonduk istället. Kanon
Jag skall prova, tack för tipsen.
Ok, vad är "för mycket" soja? Jag älskar sojamjölk. Damn, om det förstör så mycket regnskog är det ju knappast värt det. Trist!
#33 Ett glas sojamjölk om dagen är för mycket enligt "The vegetarian myth"…

#28 fytoöstrogen brukar rekommenderas till kvinnor, bl.a kvinnor som på ett naturligt sätt vill ta sig genom övergångsåldern, det vore väldigt kontraproduktivt om det samtidigt ska ge dem bröstcancer.
Jag tar nog det med sojans enorma skador med en nypa salt än så länge.
Fortfarande för mycket omelett över dethär brödet, använde mandelmjöl och 2 msk sojamjöl till 2 ägg.
Är väldigt undrande över denna analys av soja? Vem ligger bakom detta?
Vilket annat livsmedel har analyserats på detta sätt? Nog för att det vore väldigt bra om det gjordes.
Ändå är ju slutsatsen att soja inte är en bar produkt, inte för miljön och den är svår att värja sej mot, finns i alla möjliga produkter som utfyllnad.
#36 Östrogen ger bröstcancer oavsett om det är fytoöstrogener eller andra östrogener. Medicineringen med hormoner i övergångsåldern är en av de största medicinskandalerna i modern tid. Hormoner är absolut ingenting man ska mixtra med i onödan.
#37 Propagandan för nyttigheten kommer från producenterna som naturkligtvis vill sälja sin extremt lönsamma produkt. En av producenterna är det största företaget i världen som producerar utsäde och bekämpningsmedel. De finns i nästan alla länder i världen och i många länder äger de både mat och vatten vilket gör att de kan diktera vetenskapen. Ungefär samma som kolhydrat- och vegetabiliskolja-maffian som försöker bekämpa LCHF med näbbar och klor…
Angående hormonterapi för övergångsbesvär så är jag ett offer.Ca:15år sedan jag började, mest för att läkarna sade att det förebygger i stort sätt allt….huu Har slutat nu och genomlider alla plågor med h*lvetiska svettningar. Märkligt att denna medicinskandal tystades ner direkt!! Mäktiga företag dethär..
Det blev en utvikning, till saken..
Ja sojaproduktionen är en sorglig historia, utan att ens nämna GMO- aspekten.
Jag skulle ha tyckt att det fick duga ifall det blev bra som LCHF-bröd, men nej smaken var inte bra.