körsbär
Någon som vet hur många kolhydrater körsbär innehåller?
"Näringsvärden, per 100 g: Söta: Energi 65 kcal/272 kJ, Vatten 82 g, Protein 1,9 g, Fett 1,0 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 11,9 g, Kostfiber 1,7 g, Kalium 176 mg, ß–karoten 69 µg, C–vitamin 7 mg."
Källa: Livsmedelssverige
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Följdfrågan blir väl: vad väger varje körsbär?
Fabricati diem, pvnc!
5 gram???? Så då borde det bli 10 st på 50 gram, eller låter det som för få körsbär?

Tack Maia.
Undrar (på ett ungefär) hur många körsbär det blir på 100g?
Inte så mkt tror jag. Man brukar räkna ca 2 l bär på 1 kg när man syltar o saftar…hmm, 1 l = ½ kg, 5 dl = 250 g, 2½ dl = 125 g, ½ dl = 25 g…kan vi tro att det ryms ca 4-5 körsbär (mosade) på ½ dl = 25 g vilket ger 16-20 körsbär på 100 g? 4-5 g st då om jag inte tappat på mig ngnstans i feberyran…

oj!
Tack magma du var snabbare….

jag borde ju kunna lyxa till det med några stycken.
Jag bor inte så långt ifrån körsbärsdalen här i Turin…. smaskens!
tack MaMaMade
Körsbär är goda…tack o lov är de så dyra att köpa (här hos mig) så jag drar mig. De är dessutom ofta mögliga. Tillåter mig istället att njuta är min hemkörda lättsockrade surkörsbärssylt från mina egna buskar. Tar 1-2 tsk till LCHF-ostkaka…*ljuuuvligt*!

Hmm, då vaknar siffernissan: om varje körsbär väger 5g och innehåller 11,9%kh, blir kh i gram ca 0,5-0,6g/sötkörsbär.
Det innebär att man borde kunna äta några, men inte svulla i sig en hel påse inom "budgeten"
Fabricati diem, pvnc!
Finns värre saker iaf!

greensis,
vilken goood ide! Mitt lilla (år) körsbärsträd har just blommat över för första gången och jag trodde inte att jag skulle kunna göra den körsbärssylt jag tänkt av dom nu när jag äter lchf. Men visst, jag gör lättsockrad och tar lite. Man kan göra kompott och frysa i små portioner.
Och det där receptet på ostkakan har jag sneglat på, jag älskar ostkaka med körsbärssylt. Värsta favoriten. nu möjlig!?
Agneta
Himmel konichiwa! Mina buskar har bladknopparna just spruckit på! Sverige är verkligen avlångt! 

#11 Nja, jag menade förstås att man skulle äta dem färska medans de fanns, det blir ju så kort tid. Inte att man skulle hälla socker på dem (Hu!)
Men det funkar faktiskt att frysa in dem som de är, även om de bli väldigt slaka när man tinar dem.
Fabricati diem, pvnc!

Men…. det är ju surkörsbär!
Agneta
Mmm, de är ju supergoda!

Det är första året det blommar så jag har inte kunnat smaka ännu.
Kanske är de goda som de är?
Agneta
De jag har går inte att äta som de är…tycker jag iaf. Som att äta häggbär ungefär.
Häggbär vet jag inte vad det är:) De vi har är skuggmoreller (tror jag) och är väldigt sura- klassas som surkörsbär tror jag- men jag tycker de är goda ändå.
Mormor har sötkörsbär, dvs biggaråer, de är väldigt söta. Vilket även fåglarna gillar, så det blir sällan några kvar att plocka!

Vi har nåt som kallas klarbär. Det är ett ganska surt körsbär med otroligt mycket saft i. Väntar man tills de är nästan övermogna försvinner en del av det sura. De är hur goda som helst, och mycket läskande när det är varmt ute.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Min skuggmorell är min absoluta favorit bland bärbuskarna.
Den har blivit väldigt söt och god efter att smaklökarna blivit LCHF-anpassade
..

ppst. hur gör man för att få bort kärnorna när man ska göra sylt eller annat på körsbären?
hade tänkt göra "paj" först, men tror jag gör sylt till ostkakan istället.
men kom på att jag inte e säker på hur jag ska få bort kärnorna..
jag älskar att äta häggbär som dom är! Härligt sura!

#21 Min gamla kokbok säger ungefär "Räkna antalet körsbär du lägger i kastrullen. Fiska upp lika många kärnor."
Torrt konstaterande…
Fabricati diem, pvnc!
Enligt Dr Atkins bok innehåller 11st söta körsbär ca 10g kh-fibrer. Men det kanske skiljer sig mellan olika länders körsbär?
fibrerna är inte medräknade i de svenska siffrorna, man får inte dra bort någon… sorry!
#25 varför inte dra bort? Fibrerna åker rätt igenom de har ingen påverkan på insulinet.
därför att dom redovisas separat. tex här ser du:
Nedanstående gäller blåbär i Minmat, du ser att kolhydraterna är 9,10 och att fibrerna är 3,10 de redovisas inte tillsammans. I USA t.ex. redovisar de fibrerna tillsammans med kolhydraterna och där ska man dra bort. I många Atkinsböcker, t.ex. som är översatta, så har dom bara översatt rakt av, och inte tagit hänsyn till denna skillnad, men i de svenska näringstabellerna redovisas fibrerna separat och kan alltså inte dras bort eftersom dom inte är medräknade från start.
Per 100Gram
Energi kcal: 53,00 Energi kJ: 221,00
Proteiner: 0,70 Fiber: 3,10
Kolhydrater: 9,10 Vatten: 86,00
Alkohol: 0,00
men där i Atknisböckerna står det att fibrerna är avdragna. Sålänge man håller koll på det är det inget problem. Däremot får man se upp när man kollar kh-tabeller för de kan stå fel - man får tänka om det är rimligt eller orimligt.
jag vet bara att i svenska näringstabeller ska man INTE dra bort fibrerna , värderna står utan fibrer.
Men man kan dra bort fibrerna själv om man vill veta hur mycket kolhydrater man egentligen får i sig
nej det kan man inte eftersom de redan är borttagna innan kolhydratshalten anges!
du får i såfall lägga på dom först och sen dra bort dom men det är ju ingen mening med…