Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13048 ggr
jaghetersophia
0

Mörk choklad - vilken sort

Finns många olika märken på mörk choklad - någon som vet någon sort som är mindre bitter/besk?

Maia
0

Över 70% brukar upplevas som ganska bitter i början. Men när man vant sig av med socker känns den nästan söt.

Generellt brukar de sorter som inte smakar lika beskt alltid trigga mig att trycka i mig hela kakan, så jag vill inte gärna rekommendera något.  Sorry! Hoppas du får hjälp av någon mindre känslig! Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Jennix
0

Jag tror att bitterheten beror på hur avgiftad man är från sockret. Har jag ätit sött så kan jag inte äta ens 70% men är jag avgiftad så smakar 85% sött.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

subcalva
0

I Norrköping finns Världsbutiken som säljer ekologisk choklad av märket Divine. 70% i 100-gram för 20 kr tycker jag är ett bra pris. Om man går till specialbutiker för choklad så kan man fråga efter vilken sort de rekommenderar. Olika bönor ger olika smak men är de kunniga i affären kan de leda dig rätt.

Viktor-88
0

Gör din egen choklad.
Använd kokosfett som fortfarande smakar kokos och blanda med kakao (60% kakao, 40% kokosfett).  GOTT!

Lynxx
0

Ja brukade köpa Lindt 85% - märkte direkt om jag hade tagit fel & fått hem 70% - den är mycket sötare.

Numera ere Anthon Bergs "Fairtrade Rich Dark 81%, 100g".

Den kostar åxå mindre, iaf där jag brukar handla, än Lindt.

elocinave
0

Jag kollar också att chokladen inte innehåller sojalecitin.

Då blir urvalet direkt mindre.

Min favorit hittills är Amedei (kostar dock omkring 60:- för en kaka)

Tilda-T
0

Jag tycker att Marabous 86% är godast!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
0

Jag tycker pesonligen Lindts och marabous är lite väl bittra och saknar en fyllig nötighet som jag tycker om i choklad (beror nog främst vilken kakaoböna som använts)….så jag föredrar Valor, Alprose, Valrhona, Sarotti (70%, finns även 85% men den är inte god) och Anthon b Ecuador, de är fantastiskt goda. Alprose brukar de sälja på ÖB för en tia!
Sist hade de  även en 70% för 5:- st (minns inte namnet just nu), den gick inte av för hackor.Tungan ute

nr-9
0

Galler Heritage 85% mmm…

Tungan ute

Eller Poulain 1848 86%. Mycket lenare och mer nyanserad än Lindt. Är det bara jag som tycker Marabous smakar s**t?

konichiwa-girl
0

Oj oj, här har vi mitt favoritämne: choklad. Jag och min man är chokladälskare av stora mått, men mörkt ska det helst vara - och bra kvalitet! Ett par av mina favoriter som är mjuka och runda i smaken trots en hög kakaohalt:

* Galler! Ett väldigt bra belgiskt märke som gör kvalitetschoklad.  Just nu ligger två kakor med olika bönblandningar i skafferiet… Tungan ute Min favorit är Galler Noir 70 och det är en av mina favoritchoklader i överhuvudtaget. Den är fantastiskt mjuk och fyllig i smaken.

* Amedei är ju en choklad av världsklass, prisbelönt sådan. Men den är också väldigt dyr.

* Valrhona är en gammal trotjänare. Väldigt trevlig choklad. Jag använder alltid deras Guanaja-choklad när jag gör desserter och glass (hm, dessvärre får jag ju sluta med det nu… det är väl en och annan sockerfri Chokladmousse isf).

* En överraskande god choklad var en vi råkade hitta var en rättvisemärkt mörk choklad med Ulrika Hydman Vallien-design på omslaget. Konfekta? Jag vet faktiskt inte varifrån den kom, men god var den.

* Vill man ha något lite annorlunda - om man gillar till exempel nötchoklad - kan jag rekommendera en annan belgisk chokladtillverkare, Dolfin. De gör bland annat en underbar 70-procentig choklad som innehåller krossade chokladbönor.

Så ja… Ett par förslag. Det kanske inte gjorde dig särskilt mycket klokare, men det är ju så roligt att få tipsa om sådant man gillar! :)

konichiwa-girl
0

#9 - Nej, du är inte den enda som tycker att Marabou smakar… Ja, blockchoklad. :)

nr-9
0

#11 Värre än blockchoklad nästan..

Jennix
0

Jag ska ju egentligen inte äta choklad alls, för att även om det inte triggar mig så finns risken fortfarande där…

Men jag har slutat med Marabou och Lindt numera, jag brukade älska sånt men tycker det smakar apa nuförtiden.

Jag försöker alltså hitta choklad som är utan sötningsmedel med så lite socker och så hög halt av kakaosmör och kakao som möjligt. Och helst utan sojalecithin i…

Jag vet att det finns två märken som inte har sojalecithin i sig.

Amedei är en och den andra minns jag inte vad den heter, men dom sa på affären att det bara var två som inte hade nåt soja alls i sig.

Tror tyvärr att Valrhona hade soja…

Anton Bergs 81& provade jag senast och den gillade jag. Fast det är möjligt att den har för mycket socker i sig…

Vet nån förresten, är det så att sockret minskar automatiskt bara för att det är högre kakaohalt i?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Effie
0

En sak har jag börjat lära mig om choklad i alla fall: klagar man i  butiken på att 70-%-ig är för söt, ska de inte rekommendera 85%-ig. Det är inte det det  hänger på (Jag köpte för ett tag sedan 95%-ig choklad som jag tyckte var för söt. Jag är övertygad om att det var fruktsocker i; blir den inte sötare då? ).

Och det finns choklad där socker inte är ingrediens nr 2, men de är sällsynta, även i fina chokladbutiker. Amedei 2007 är det senaste jag provar. Dyrt, men man trycker ju inte i sig en kaka rakt av.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

evasch
0

Det jag saknar i chokladväg är lite  mjukare, krämigare choklad, typ prallin.

Har funderat på om man skulle kunna göra egna till jul. Ett lager mörk choklad, ett lager hemmagjord gele, ett lager Chokladmousse och sedan mörk choklad igen. Frågan är bara vad man ska göra dom i och hur man får dom att fästa ihopObestämd

Magica1970
0

#9 Var hittar du Galler? Har inte kunnat hitta Poulain 1848 86% i affärerna. Alltid de andra men inte den. 70% är alldeles för sött för mig. Jag kör på Lindts 85% tills jag hittar en bättre.

nr-9
0

#16 Vi-butikerna har Poulain 1848 och alla jag varit på har haft den med 86%. Gallers 85% har jag också hittat i en stor välsorterad Vi-affär. Jag bor i Stockholm och här har jag hittat Galler i alla chokladbutiker jag varit i. Borde väl se någorlunda lika ut i i resten av landet? Gallers 85 har jag för mig bara innehöll 15g kolhydrater också..

Magica1970
0

#17 Tack! Vi-butiker finns inte i Malmö (vad jag vet …). Ska kolla runt i chokladbutikerna (tycker annars att de har haft snålt med 85%-igt).

[Anega]
0

Det är ju det bittra som är gott :). Tror det är en vanesak. Hör ofta folk säga att med sån där mörk choklad räcker det med en liten bit för den är så intensiv i smaken. Jag har inga problem att äta två, tre bitar. Marabou mjälkchoklad däremot smakar sött och mjöligt, det är svårt att få i sig ens en bit.

[Anega]
0

#15, evasch
Om du vill ha krämigare choklad så kan du smälta i vispgrädde. Kommer inte ihåg proportionerna, brukar ta 50 g choklad och "en skvätt" grädde + en klick smör. Det blir krämigt och gott när det svalnat.

[Anega]
0

#15, evasch
Kunde inte redigera inlägget så det blir ett till:

Jag brukar hälla praliner i tomma plastformar där det legat typ Alladin före. Annars finns det att köpa. Häller först ett lager smält choklad och vänder runt så att det rinner ut till kanterna. Sen fyll med choklad/gräddblandning. Ev. kan man toppa med choklad igen.

hupp
0

Jag kan äta de flesta chokladsorter över 70% choklad UTOM Marabous, den är inte god, obalanserat söt - bitter. Ingen i familjen gillar den. Marabou ska enligt mina barn bara göra mjölkchoklad det kan de hjälpligt. Jag har inget problem med sötsug och tillåter lite socker i min kost: mest som efterräter typ ostkaka, fruktsallad med mycket grädde, cheescake på mandelbotten. Mjölmat undviker jag å andra sidan så fullkomligt jag kan.

konichiwa-girl
0

#15: Vi brukar göra våra egna praliner, och vi använder oss av små pralinformar. De är lite hårdare än Aladdinaskarna. Man penslar ut chokladen, låter den stelna, sedan fyller man med ganache. Sedan penslar man på locket där nere. Annars kan man ju göra chokladtryffel (i princip ganache då) som man rullar i kakao, supersmarrigt!

#16: Vill man inte springa runt på en massa butiker finns den att köpa på chokladshoppen.se.

evasch
0

Oj vilka bra ideér #20 och #23 Måste verkligen prova det nu fram till jul. Men #23…vad är ganache för något? Skäms

paltkoma
1

Är stor chokladälskare och äter det ofta, har många favoriter, men för tillfället köper jag rätt mycket av "prestige of Belgian" 85% den är förvånansvärt fyllig i smaken, inte alls så bitter (för en 85:a) och kostar bara 12:50 på Prisextra! Innehåller visserligen sojalecitin, men det stör inte mig (om nu ingen kan få mig på andra tankar - varför ska man undvika sojalecitin?)

SandraB
0

#15. Skulle det funka med tryffel?

Smält 300 g mörkchoklad (jag tar 85%) med 3 dl grädde. Vispa in 150 gm smör.

Sen delar jag smeten i 3 delar och smaksätter varje olika (kanel, vanilj, kaffe, lime, osv). Spritsa in i små små formar eller låt stelna och sen skär i rutor eller rulla i bollar . Pudra med kakao.

Jag brukar frysa in dessa men då bör man vänta med kakaon.

Lynxx
0

chokladshopen.se Har ju mycket - men är väldigt dyra ser jag Gråter

De skilje.r ca 8 kr på A. Bergs t.ex. - jämfört med ett vanligt snabbköp FörvånadChoklad har ökat väldigt i pris.

----------

Ganachelänk

Citat fr länken "Baka liten kaka":

"Ganache är en blandning av grädde och choklad - som kan användas för att fylla eller täcka tårtor.

Mängden grädde/choklad varierar lite, vanligast är 1 dl grädde/100 g choklad, men för tjockare kräm kan man mindre grädde, t.ex. 0,5 dl grädde/100 g choklad (fast då kanske blandningen borde heta tryffel i stället för ganache).

Ganache gör man genom att hetta upp grädde nästan till kokande, hälla den över finhackad choklad och sedan röra blandningen slät och jämn.

(Övriga recept på sajten bör man nog INTE läsa - de kan vara för frestande för godisråttor!) Tyst

Annars kan du ju alltid Googla

[Anega]
0

Ganache är typ det jag beskriver i #20. Googla efter recept. Jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden mellan ganache och tryffelsmet heller… ihopsmält choklad och grädde.

konichiwa-girl
0

Ganache och tryffel är ju i princip samma sak, fast man kallar det ganache när man använder det som fyllning och tryffel när man äter det som det är. Det är grädde, choklad och eventuellt smakämnen (så här i juletid är det gott med saffran och chili till exempel), ibland också  smör. Skillnaden är alltså bara den att ganache som stelnats och rullats i kakao är tryffel. :)

evasch
0

Tack för alla tips, det blir nog till att börja expremintera snart. Är det någon som vet var man kan köpa smakämnen och prallinformar?

Sedan undrar jag över kakaosmör som det brukar stå om i ingridienserna, vad är det och hur ligger det till med kolisarna där?

konichiwa-girl
0

evasch: Man kan använda precis vad som helst till smakämnen. När jag gör chili- och saffranschoklad låter jag helt enkelt chilin koka med i grädden. Vill man ha kaffe i kan man smaksätta med instant coffee och vill man ha sprit är det någon matsked av valfri alkoholsort som gäller. Annars kan man använda några droppar eterisk olja (till exempel apelsinolja, pepparmint) eller låta grädden koka med kanel och lite andra glöggkryddor - det är bara fantasin som sätter gränserna.

Kakaosmör är fettet som pressas ut ur kakaomassan och det krävs för att chokladen ska få en bra konsistens, det är det som gör att den smälter i munnen. I vit choklad är det bara kakaosmör, socker och vanilj. För att framställa kakaopulver måste man pressa ut kakaosmöret. Så när en chokladkaka är sjuttiofemprocentig innehåller den till 75% kakaomassa och kakaosmör.

evasch
0

Du verkar vara en levande uppslagsbok på det här med choklad konichiwa-girl ;o) Men om man ska göra en kletig fyllning, kan man ha kakaosmör i, blir det någon skillnad mot vanligt smör?

konichiwa-girl
0

Det där var en klurig fråga, så jag var tvungen att konsultera min Jan Hedh-bok. :) Han skriver att man tillsätter socker och smör i ganache/tryffel för att göra tryffeln mer hållbar och få "smältande konsistens".

[Anega]
0

Kakaosmör känns torrare och hårdare än smör tycker jag, minns inte om den har högre smälttemp men jag tror det.

konichiwa-girl
0

#34: Smältpunkten för kakaosmör är 32-36 °C, ibland något högre. Smältpunkten för smör ligger mellan 14,4-37 °C.

Lynxx
0

Sex, choklad och kött gör dig smart (iaf enl AB Flört )

"Vill du bli mer kvicktänkt? Ät mörk choklad, kallskuret kött och ha sex ofta.

De ökar hjärnaktiviteten och gynnar grå substansen i hjärnan." Tungan ute

Leilin
0

Tipsar gärna om Green&Blacks Organic 85%iga choklad med 19% kolisar i, lägsta jag sett iaf. Och ja, den är god också;)

Hittade min i hälsokosten men tror den finns i vissa livsmedelsaffärer också.

Magica1970
0

#37 Carbs 15,7 g enligt deras hemsida Skrattande

Och det är mindre än i Prestige of Belgian 85% som har 16,2 g. Det verkar som att vi har en vinnare! Tack för tipset!

evasch
0

Gjorde praliner i chokladask formar, och det gick inte bra alls :(

Nu gjorde jag visserligen dom inte riktigt klara utan stannade när jag hade gjutit formarna och jag får inte ut dom utan att dom går sönder. Tror ni att det är någon mening att i "guckan" ?

[Anega]
0

Ja, jag tror guckan gör hela skillnaden. Även om dom skulle bli lite fula så kommer dom bli goda :).

evasch
0

Nä det blev inte så bra med guckan heller….verkar klistra fast vid kanterna, de måste kanske vara mer räfflade. Men nu har jag beställt formar på nätet så nästa vecka blir det ett nytt försök :o)

Jennix
0

#5  Den har tydligen 40 g kolhydrater. Gråter Inte bra alltså.

Aniara4
0

#37, 38 Lindt 85% har 11g kolhydrater. Men den kanske inte passar så bra om man inte har vant sig vid mörkare och mindre söt choklad än.

Jennix
0

#38 #43  Tack för bra tips! Choklad med lite kolhydrater i är ju superbra…

Dessi101
0

Lindt excellence Madagascar 70% upplever jag som mildare i smaken än andra 70%-iga :)

Lynxx
0

Jepp! - inget för snaskgrisar alltså! De fastnar nog lätt :-/

Inget man skall käka sig mätt på.

konichiwa-girl
0

#41: Tänk på att ställa chokladen lite kyligare (men inte för kallt). Och pensla upp chokladen en bit på kanterna så blir det lättare att få ut dem.

Magica1970
0

#43 Då fortsätter jag med den istället :D Tack för info!

Matmamma
0

Michel Cluizel är god och har riktigt kort innehållslista, bara tre ingredienser. (Har tyvärr ingen hemma just nu så jag kan inte skriva vad det står på innehållsdeklarationen)

Magica1970
0

#49 Jag hittade en minibit 99% i en affär och mumsade i mig (efter att jag hade betalt). Det fungerade riktigt bra. De hade inget stort sortiment av M.C. men jag ska dit och kolla igen.

Jennix
0

Jag har sett mellanstora bitar av 99% nu, det måste vara väldigt lite socker i dom. :)

Lynxx
0

På bl.a. Chokladshopen finns: M. Cluizel

T.ex:
Michel Cluizel Noir de Cacao 72%, 100 gram
Kakaohalt: 72 %
Bönor: Forastero/Trinitario
Ursprungsland: Sydamerika, Java och Afrika
Produktionsland: Frankrike

Karaktär: Bra balanserad choklad med angenäm bitterhet och elegant syra. Viss nötighet med inslag av mogen frukt. Bra eftersmak.

Innehåll: kakaomassa, rörsocker, kakaosmör, äkta vaniljstång Bourbon
Allergi: kan innehålla spår av nötter, mjölk och gluten

40 kr

Michel Cluizel Noir de Cacao 72%, 100 gram

Jennix
0

Undrar var man kan se kolhydratsinnehåll hos Michel Cluizel?

Oden
0

Aniara4, du skriver att Lindt 85% bara har 11gr kolhydrater. Det låter nästan för bra för att vara sant. Var kan man få tag i dom uppgifterna och finns det fakta på fler sorter?

Ischoklad på den chokladen och cocsfett (50/50) så kommer man nära min gräns 5gr.

Tack för tipset

nr-9
0

#54 Det är för bra för att vara sant.. Den innehåller runt 19g/100g om jag inte minns fel. I alla fall enligt förpackningen.

Tillägg: Mindes rätt:

http://www.lindt.com/public/switzerland/03_about_lindt/faq/naehrwerttabellen/e_n_hrwert_tabelle_june_08.pdf

Inke
0

Var får man tag i Amedei och vad ungefär kostar den?

konichiwa-girl
0

#56: På choklad- eller delikatessbutiker eller chokladshoppen.com. Jag har hittat Amedei på Ica Maxi Strömpilen i Umeå också, men det hör nog till ovanligheterna… De har bra chokladsortiment där.

Aniara4
0

#54 Hmm, jag har tydligen skrivit in 11g i Minmat. Förut stod det i den ryska (?) innehållsförteckningen, man fick gissa vilken siffra som gällde vilket näringsämne. Men nu när jag gick och tittade står det inte längre. Antar att jag kan ha skrivit fel någon gång i tiden?

Inke
0

Tack konichiwa-gi .

Lynxx
0

Ngr chokladlänkar: GourMera startade den 17 november 2006 och har som inriktning att erbjudadelikatesser för egen njutning men också presenter. De har bl.a. choklad på både längden & tvären + en del andra ledder.
http://www.gourmera.se/sortchoklad.html
Klicka sedan på: E-butik
---------
Chokladhuset i Limhamn (Michel Cluizels Chokladkollektion - Fransk choklad i absolut toppklass. Michel Cluizel arbetar bara med råvaror av högsta kvalitet och tillsätter inget sojalecitin.)
http://beesmart.org/?p=plantage
---------
Chokladprovning:
http://www.chokladprovningar.se/
Underhållande om choklad med fakta, bildvisning, kakaobönor och provsmakning av exklusiva fina mörka chokladsorter som Valrhona, Lindt, Amedei, Michel Cluizel, kakaobönor, chokladtryffel m.m.
---------
Tips på massor av tillverkare (fr Chokladfestivalen 2004):
http://www.porcelana.se/old/cf04bot-tillverkare_choklad.htm
---------
Kort information om återkommande chokladfestivaler världen runt. Dessutom återfinns några bildreportage från festivalerna i Falun, Linköping, London och Stockholm.
http://porcelana.se/?page_id=4
---------
Massor av tips/info om choklad (mycket lärorik - t.ex. hur man lyckas med sina praliner hemma):
http://www.corren.se/mer-pa-corren/helg/fragaexperten/index.xml?tid=1

Ngr ex:
Fråga:Hej! Är det farligt/dåligt att äta ca 100gr vanlig mjölkchoklad om dagen?
Svar: Att äta mjölkchoklad i större mängder är inget att rekommendera. Dels för att andelen kakao (där chokladens nyttoämnen finns) är så liten och dels för att den mjölk som ingår i chokladen hämmar upptaget av dess ämnen.
Mjölkchoklad innehåller också en hög andel av både socker och fett, vilket inte är speciellt nyttigt för vår kropp. En rekommendation brukar vara att äta max 50 g mörk choklad (minst 70 %) om dagen.

Fråga: Hej, blir man uppeggad av choklad?

Svar: Det sägs att choklad fungerar som afrodisiaka och det beror på några av de ämnen som ingår i kakaon.

Det mest omtalade är fenyletylamin, ett ämne som även produceras i vår kropp när vi blir kära. Ämnet gör att vår puls ökar, kroppsvärmen höjs och behovet av mat och sömn minskar. Det här ämnet sägs även hjälpa upp kärlekslivet och såväl aztekernas konung Montezuma som Casanova ska ha varit storkonsumenter av den tidens mörka drickchoklad.

Ett annat ämne som bör nämnas i det här sammanhanget är anandamid. Förutom att ge vårt kärleksliv en kick så stimuerlar det samma receptorer i vår hjärna som det psykoaktiva ämnet i marijuana och hasch. Anandamid produceras naturligt i vår kropp, men bryts snabbt ner igen. Man har sett att kakao förlänger nedbrytningsprocessen så att vi upplever effekterna av anandamidet längre.

Kakao innehåller även ämnena serotonin och dopamin. Den höga kolhydrat- respektive låga proteinhalten i choklad främjar aminosyran trypofan i chokladen att omvandlas till serotonin, centralstimulerande ämne som finns i antidepressiva mediciner och som både är avstressande och stimulerande på en och samma gång. Dessa ämnen lindrar också smärta och höjer vårt humör.

Fråga: Hej! Om man inte har så stor plånbok och ändå vill njuta av en bra choklad, vilken sort ska man välja? Vilken är mest prisvärd?
Svar: Det är väldigt svårt att svara på vilken choklad som är mest prisvärd eftersom smaken är så oerhört olika.

Jag tycker dock att Lindt, som håller ett lågt pris i dagligvaruhandeln, gör en mycket bra choklad för det pris man betalar.

Kul att veta är också att Lindt är de som uppfann conchningen, en metod som idag är utbredd över hela chokladvärlden. Att concha sin choklad innebär att man låter kakaomassa, kakaosmör, socker, vanilj, sojalecitin och eventuellt mjölk stå och röras till en jämn chokladsmet under allt ifrån några timmar upp till ca 1 veckas tid.

Under denna process finfördelas partiklarna i chokladsmeten och blandas jämnt med varandra, samtidigt som eventuella bitterämnen eller andra smakämnen som man inte vill ha i chokladen försvinner. Detta gör att man får en otroligt len och lättsmältande choklad men en härlig, framträdande arom.
---------
Chokladtest: Mörk choklad
http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=335&tem=3&und=0
---------
Ngn som provat "queens choice" från willys, 72%, 10 kr för 100 gram?
Nettos billiga 77%are?
---------
Det finns en tobaksaffär vid Odenplan som ligger precis vid Intiman. Där säljer dom massor av olika sorters choklad och dom brukar alltid a framme sorter som man får provsmaka.
---------
Chokladfabriken i Sthlm - Hammarbyhamnen på Söder
Renstiernas g. 12 Stockholm
08-640 05 68
http://www.chokladfabriken.com/

Butik, Stockholm City
Regeringsgatan 58
Tel: 08-22 91 10

---------
Äkta vara - för mat utan fusk - bl.a. om Choklad (& mycket annat)
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27094
---------
Enligt Claude Kollin på
http://chokladakademien.org
En neutral ideell förening som vill öka kvalitetsmedvetandet om chokladprodukter - finns det snart (finns ev redan nu) speciella chokladkylar att köpa, anpassade för att förvara choklad i.
----------
http://sv.wikipedia.org/wiki/Choklad
----------

Hur du hittar den godaste chokladen

http://www.bizzbook.com/choklad/choklad2.html
----------
Kakaoträdet bär namnet Theobroma - Gudarnas föda.
Nio av tio gillar choklad - den tionde ljuger alltid.

matsmurfen
0

Okej Lynxx…. SMACK!  sa det och hela tråden med sina läsare ramlade omkull efter ditt fullspäckade inlägg om Choklad. Alla håller nu på att resa sig och borsta av knäna… Flört

Tack!

Lynxx
0

Sänk blodtrycket med kakao
Att motion och förändrade kostvanor sänker blodtrycket vet du säkert. Men visste du att choklad kan sänka blodtrycket lika bra som medicinsk behandling?

Källa: Läkartidningen
Forskningsref: Taubert D, et al. Effect of cocoa and tea intake on blood pressure. A meta-analysis. Arch Intern Med. 2007167:626-34.

---------------

Slipp rethosta med choklad Förvånad
Choklad kan fungera bättre än hostmedicin mot rethosta. Det är i alla fall vad en läkare i Norrköping ordinerar till sina patienters glädje.

Teobromin, som bland annat finns rikligt i kakao, är tre gånger så effektivt mot hosta som kodein.

Har du rethosta och vill testa om kuren fungerar så är läkarens rekommendation:
Två koppar drickchoklad eller 50-100 gram mörk choklad.

Källa: Dagens medicin

evasch
0

Okej, nu har jag fått hem en sådan där specialform….svindyrt blev det, jajja, det får väll bli en julklapp till mig själv. Jag har gjort jättegoda tryfflar, tänkte göra något liknande som fyllning i pralinerna. Men nu undrar jag….

Kan man göra om mörk choklad till ljus, utan att ha en massa   skräp i ??, helst så att det blir gucka, t.ex. moccasmak?

[Anega]
0

Borde du inte kunna experimentera med kakaosmör om du vill ha det ljust? Kanske lite grädde, kakaosmör, vanilj. Ev med en dutt mörk choklad och lite kaffe. Kanske med nötmjöl också? Jag hade nog tagit liite socker också.

helvete
0

Jag blandar 2 msk Ögonkakao med ½ dl vispgrädde.Låtsar att det är socker i och att det ger samma effekt som den omskrivna chokladen.Kyss

evasch
0

#64 Bra idé, man kan nog ta kakao och liiite socker. Vet du möjligtvis vart man kan köpa kakaosmör över disk, bor i sthlm

[Anega]
0

#66 Kolla vem som säljer crearomes grejer. Crearome har kakaosmör. Se till att få det som är med smaken kvar bara så att du inte köper avdeodiserat (stavas?).

Aniara4
0

Idag upptäckte jag ett fantastiskt chokladsortiment i en liten tidningskioskbutik vid Odenplan i Stockholm, precis bredvid "prinsessans" kuriosabutik på södra sidan. Massor av finchoklad av alla de slag! Jag stod en lång stund och gick igenom allihop, och hittade till slut tre olika sorter med under 20g kh/100g (och ca 85% kakao). Hade jag varit lite mindre strikt och kunnat tänka mig runt 70% hade jag kunnat köpa dussintals olika sorter!

1848 har jag ätit förut, men nu köpte jag även Galler Noir 85 och Dolfin Noir 88%. Återkommer när jag har provsmakat dem!

Dessutom fick jag en extrabit på köpet, en något mindre mörk choklad med nåt slags kanderad apelsin ovanpå. Den ska jag inte äta själv, den lär nog trigga sockermonstret, men det var en trevlig överraskning!

Aniara4
0

Provsmakade just Dolfin - mums filibabba! Inte alls särskilt bitter i förhållande till kakaohalten! Rekommenderar den definitivt!

Sindri
0

#68 Men sådär få man väl bara inte säga…utan att lämna butiksnamn o adress……Skrattande

Full fart mot Odenplan med andra ord.

Aniara4
0

Letade lite, och jag tror det måste vara Adam & Oden.

Sindri
0

Åhhh, tack, måste genast….

Icegirl
0

Tycker att Marabou är väl söt och sliskig. Köper därför Lindt som känns bättre. Kakao beställer jag på nätet Valhrona 100%-ig. Riktig Valhrona choklad i kakor är också goda om än dyra.

Rosalita
0

Vad smart att göra egna praliner! Just innan jag började äta LCHF såg jag ett inslag på nyhetsmorgon då de gjorde chokladpraliner. Och självklart ville jag testa. Men så började jag med LCHF och tänkte att praliner det går ju inte att göra, alldeles för mycket socker i. Men med ganache och ev. någon smak så fungerar det inom gränsen för vad jag vill äta. Måste köpa mig en form och testa lite!

Mcshep
0

Köpte malmö chokladfabriks 70 % igår. Mycket god men vad söt den är. Den är gjord på bara riktig choklad och rörsocker inga tillsatser. Dyr 45 kr för 80 g, men jag kan inte äta så mycket av den blir nöjd på bara några rutor.

Skulle vara kul att smaka de andra sorterna som nämnts här i tråden men det finns inte så stort utval här i utbygden av södra norrland. Finns ju alltid nätet vid närmare eftertanke. Kan bli dyrt det här Guld i mun

Karin

greensis
0

Jag köper Le 100% : består enbart av kakao & kakaosmör.

Ja, det är rätt bitter, men det gör att en liten liten bit är alldeles lagom, sedan vill man inte ha mer.

Rätt dyr också, men den räcker länge.

Fabricati diem, pvnc!

Mcshep
0

Greensis visst skulle du ha med dig choklad på kryssningen?

Måste man beställa eller har du med dig lite extra för jag skulle vilja prova en sån där med 100 % choklad. Brukar köpa lindts 90% och tycker den är ok men i den är det ju lite andra tillsatser också.

Har kommit till insikt att mindre av något gott är bättre än mycket av något mindre bra. Förvånad

nimh
0

Blanxarts 80%-iga choklad är väldigt mild och krämig för att vara såpass mörk, det är nästan så att man tror att det är mjölkchoklad… Den är dessutom ekologisk, men innehåller sojalecitin (om det är nån som försöker undvika det). Kostar runt 50 kr för 150 gram, och jag har hittat den på en lite större Ica-butik.

Blanxart har tydligen även en sockerfri mörk choklad (85%), men den har jag inte smakat på och jag vet inte heller hur mycket kh den innehåller…

storost
0

J.D.Gross mellan 60% och 87% choklad från Lidl. Jag tycker de är absolut best.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

JAUS
0

Jag blev positivt överraskad av lindt's 90% ingen bitterhet att tala om.

greensis
0

#77 Jag har med mig en 15 chokladkakor. Det borde räcka till de som noterat intresse, till dig och ytterligare några.Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

Mcshep
0

Ska bli spännande att smaka. Nån kallade den här dieten för njutningsdieten och jag märker mer och mer att det är så mycket godare med rena, ekologiska  matvaror som smakar mer men man äter mindre av det.

Less is more

semms
0

Rebecca verkar ha bra koll på choklad Glad

Finns en hel del läsbart där!!

Rebecca´s kitchen

Greddelin
0

Oj oj oj oj… jag tyckte det var intressant/underligt att jag inte ätit så mycket choklad sen jag började med lchf. Det har blivit drygt 100 gram på tre månader. Så läste jag denna tråd och började misstänka att jag helt enkelt valt fel sort, nämligen Marabou.

Idag köpte jag två olika sorter av Anthon Bergs mörka choklad och det var ju supergott! Så nu är jag förmodligen fast i chokladträsket igen… hehe

JAUS
0

Ja marabou har riktigt låg kvalite på sin choklad.

JAUS
0

Ja, Marabou har riktigt låg kvalite på sin choklad.

texarcana
0

Min fru hittade en otroligt god och kolhydratsnål (australiensisk, tyvärr inte närproducerad) choklad när hon idag tog en liten rundtur på Bjärehalvön i NV-Skåne. Affären heter Tant Grön och chokladkakan hon kom hem med var denna (Tant Grön hade inte med chokladen på sin hemsida). 40 gram för 25 kronor är förstås dyrt, men å andra sidan - hur mycket choklad går åt i ett LCHF-hushåll? Flört

Här är innehållsförteckningen (det är möjligt att mer pålästa LCHF:are än jag själv [ej extremt ortodox] inte är helt förtjusta i den…):

Choklad 88% (kakaomassa [minimum 50%], maltitol, kakaosmör, helmjölkpulver, emulgeringsmedel [ej GN sojalecitin], naturliga smakämnen [limeolja, chiliolja]), Mangobitar 12% (äppelmassa, mangopuré 48%, pektin [440a], malicsyra [296], vetefibrer, smakämne, majsmjöl)

Flera saker känns trevliga med denna choklad. Den är oerhört god, smakar fruktigt och inte alls bittert (iofs inte mycket mer än 50% kakaomassa). Och bara 13,4 gram (digererbara) kolhydrater/100 gram choklad! Visst är den halten väl hög när vi snackar "normala" livsmedel, men här gäller det ju godis som man bara tar lite av! Visst kan extremt kakaotät choklad (som jag själv inte gillar!) ligga lågt i Kh, men med tanke på hur lent och gott Cocoa Farms choklad smakar, så tycker jag att de 13,4 procenten är i sammanhanget väldans acceptabelt. Har också smakat näringsmässigt jämförbar Atkinschoklad ett par gånger, och den var närmast äcklig enligt min mening…inte alls som denna!

Här är näringsvärdet i sin helhet per 100g choklad:

Protein 5,8g, fett 31,8g, kolhydrater 13,4g, kostfiber 5,8g, Maltitol 36,2g, Sodium 3mg

Ovanstående gäller alltså smakvarianten "Mango lime & Chili". Näringsvärde och innehåll för övriga Cocoa farm-sorter (finns flera, kolla Chokladshopen-länken) har jag ingen koll på…

Till sist: tråkigt att det ska vara så svårt att hitta sådana här guldkorn i vanliga livsmedelsaffärer… Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

en del får diarre av malitol visst, jag får det i stora mängder men det lär man iten ha råd med, Det lät jättegott! Och så lite kolisar!? Hur är det möjligt!

Magica1970
0

Lindt's 90% rekommenderas varmt! I hamburg köpte jag Lindt's 99% och den är också helt ok Glad

texarcana
0

#88 Pennylane

Jo, på förpackningen varnas det för laxerande effekt. Men om man äter en eller två rutor i taget, så bör man väl klara sig från räserbajs. Glad

De få kolisarna antar jag beror på att man inte räknar in sockeralkoholer (maltitol) och fibrer, eftersom dessa inte påverkar blodsockret. Vilket verkar vettigt, såvitt jag förstår…

Hoppas Cocoa Farm slår igenom ordentligt framöver, eller snarare: att svenska aktörer (närproducenter) med samma recept gör det! Choklad åt folket (särskilt oss LCHF:are)! Glad

subcalva
0

#87 - Chokladinnehållet, i det här fallet 88%, är kakaomassa och kakaosmör tillsammans. Tyvärr står det väldigt sällan utskrivet på innehållsdeklarationerna vilket man faktiskt skulle vilja. Det är nämligen därför man upplever olika choklad av samma procentsats som olika bittra. En annan choklad på 88% men med högre procentsats kakaomassa skulle upplevas lite torrare och bittrare. Ju högre andel kakaosmör desto snabbare smälter chokladen ut på tungan och ger den lena, fylliga känslan.

Det som gör mig lite fundersam är att eftersom vi nu vet att din chokladkaka innehåller 38% kakaosmör, hur mycket maltitol är det då i kakan eftersom det står utskrivet före kakaosmöret. Är det i fallande procent ingredienserna står eller är det i gram?

[Pennylane1]
0

det där var väl till # 87 inte till mig

[Pennylane1]
0

# 90 jo fast det är ju högre kh i dhoklad som knappt har något socker utan nästan BARA kakao har jag för mig!

subcalva
0

#92 det stämmer! Jag har ändrat i inlägget nu

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.