Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1040 ggr
Rosalita
0

Rosalitas tråd

Hej!

Det här blir mitt första inlägg, men jag har smugit runt här ett tag och läst en massa. Jag började lite försiktigt med LCHF för en vecka sedan, och från och med idag har jag kört igång "på riktigt" så inget socker eller bröd numera. Godis och rostade mackor kommer vara det svåraste att avstå från. Jag är inte vidare förtjust i potatis, pasta eller ris så det hoppar jag gärna över.

Anledningen till min livstilsförändring är främst att jag vill gå ner i vikt. I julas vägde jag 75 kg, vilket är alldeles för mycket till min längd på 156 cm. Tänkte jag skulle införskaffa en våg så jag kan följa viktminskningen, men som jag förstått så är det måtten som säger mest så mäta ska jag också göra.

Hittade till minmat för någon dag sedan och det är ju en toppensida! Så här har jag ätit idag:

Energi kcal: 1675,64 Energi kJ: 7009,82
Proteiner: 95,75 Fiber: 0,00
Kolhydrater: 5,69 Vatten: 423,60
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 142,83 Kolesterol: 1311,80
E-mättade: 40,67 Mättade: 71,54
F-mättade: 16,73

Vitaminer:
A: 1228,89 B1: 0,88
B2: 1,70 B3: 6,35
B6: 0,86 B9: 147,85
B12: 7,21 C: 2,60
D: 5,41 E: 8,61

Mineraler:
Fosfor: 1577,12 Järn: 5,59
Kalcium: 1232,42 Kalium: 1211,30
Magnesium: 130,36 Natrium: 1441,34
Selen: 97,52 Zink: 8,56

Lyckas inte få in det fina cirkeldiagrammet, men procenten är följande:

1% kolhydrater

23% protein

76% fett

Det låter väl ok?

/Rosalita

hwila
0

Hej, jag är också ny! Jag älskar också rostat bröd och godis men har lyckats klara mig två veckor utan. Kan inte vi peppa varandra lite? Berätta gärna hur du tänker och mår, roligt att följa!

Mervi
0

Välkommen! Det ser bra ut! Glad

Lycka till!

Pasi
0

Ser jättebra ut!Glad

Margareta
0

Det är en kanonstart Rosalita - du har fattat precis!

Mängden till din längd verkar helt perfekt helt enkelt!

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Välkommen hit förresten - det glömde jag i min iver.

Rosalita
0

Tack för välkomnanden och kommentarer! Glad

hwila, då får vi kämpa på tillsammans! Än så länge har det gått bra. Lite godissugen har jag varit men inte så farligt alls som jag trodde det skulle bli. Det finns så mycket gott som jag får äta, så än så länge saknar jag inte det jag valt bort. Brieost är min räddning när sockersuget är som störst!

Margareta
0

Brieost är kanon som medhavd mat när andra fikar. Du kan även fråga efter en lös bit på de fikaställen som har med det i mackor och på olika tallrikar. Det har fungerat för mig flera gånger.

Rosalita
0

Vilket bra tips, tack! Glad

Rosalita
0

Idag när jag vägde mig blev jag väldigt överraskad! På åtta dagar har jag gått ner 1,6 kg! Otroligt! Sen jag köpte vågen för en månad sedan har jag sammanlagt gått ner 2,7 kg så den här veckans minskning blev verkligen en överraskning. Har minskat 7 cm på magen sen jag började för 5-6 veckor sedan. Det fungerar verkligen! Och då äter jag ändå inte så strikt, äter en del grönsaker och har även fuskat och tagit någon kaka när det bjudits på på kalas. Jag är så glad att jag hittade hit och började äta enligt LCHF!

Rosalita
0

En lite uppdatering: idag ligger vikten på 68 kg och "bilringen" (tjockaste stället på magen) är 91,5 cm. När jag började väga mig vägde jag 73 kg, och magen var 101 cm. 5 kg ner i vikt och nästan 10 cm på magen på de två månader jag ätit LCHF. Glad

Rosalita
0

Nu har jag ätit LCHF i 6 månader. Väger nu ca 61 kg vilket innebär att jag minskat 14 kg i vikt sen starten. Magen har minskat 15 cm i omkrets (från 101 cm till 86 cm på tjockaste stället). Och jag saknar inte alls mina tidigare matvanor, trivs så mycket bättre med att äta enligt LCHF.

finntroll
0

Roligt att höra att det gått så bra! Visst är det härligt att ha hittat ett sätt att äta som fungerar. Grattis till viktminskningen och lycka till i fortsättningen!

Anne-
0

Grattis och vad roligt att det går så bra och att du känner dig nöjd!

Jag väntar själv med spänning att jag ska börja tappa vikt! Men har bara ätit i 4 veckor. Men min kropp är nog inte trygg ännu.

Lycka till alla ni som lyckas, det ger inspiration och hopp till mig!Glad