Matberedare - köpa eller inte!?
Funderar på att köpa en matberedare (eller vad de nu kallas). Jag menar en sån där som skivar, river, hackar mm. Eventuellt en med sån där mixer på också.
Men jag har beslutsångest - behöver jag verkligen en sån? Jag behöver ju en till att göra mjöl av fläsksvålarna, men vad mer kan man änvända den till nu när man äter lchf?
De kostar ju en liten slant, så jag vill inte köpa en som bara blir stående i något skåp!
Jag använder inte min matberedare alls i LCHF-syfte. Min mixerstav med en liten mixerskål till är bättre. I den kan jag mixa kokosflingor till mjöl. Funderar på att skaffa en Bullitt-liknade apparat, den tror jag är bättre…
Jag klarar mig bra med en mixerstav! Har iofs även en matberedare, men den använder jag mycket sällan. Den har så många delar som måste diskas…..

Matberedare har jag men den står oanvänd och samlar damm! Förr när jag bakade bröd och bullar mm så var den i flitig användning. Mixerstav är det jag använder nu för tiden.
Det är klart att du ska köpa matberedare. Använder min när jag bl.a. gör blomkålsmos, när jag maler nötter och frön till bakning, gör smothies och mycket mera.. Jag äger också en Elektrolux hushållsmaskin, som jag köpte för många år sedan, men den är så klumpig och tung, så den står i ett skåp. Nu är apparaterna små och tar liten plats och är användbara till så mycket.. Jag skulle inte vilja vara utan.

jag använder min matberedare mest hela tiden, gör kryddsmör i mal nötter och gör cocosmjöl. jag skulle inte klara mig utan..

Håller just på att googla runt och leta matberedare. Har bestämt mig att köpa en i eftermiddag då min gamla gick sönder för någon vecka sedan (var billigt skräp från början).
Jag använder matberedaren till äggmjölken och tycker att det är smidigare än mixerstaven. Har nu de senaste veckorna tvingats prova den också och tyckte det var besvärligare…
Du kan även göra snabbglass med matberedaren (grädde + frusna hallon). Tycker det går lättare med beredaren då du slipper hålla i en stav.
Har nu bestämt mig för denna då vi har ett litet kök:
Ska jämföra med en annan butik som inte har priserna på nätet först…
Jag har nästan slutat använda min matberedare. Men den var bra när jag ville mixa större bitar av fläsk till "färs" (blandat med vitlök, grädde, ägg och ädelost).
Använder den också om jag ska strimla mycket vitkål, men nu gör jag inte en massa råkostsallad längre utan jag skär några skivor för hand istället. Har gått över helt till mixerstav när jag gör äggmjölk, eller mixar ihop blomkålsmos.
Kanske kan du köpa en begagnad från någon här på forumet som inte längre behöver sin? Bara en tanke.
Jag klarar mig bra på en vass kniv, ett rivgärn och en mixerstav.

min älskade matberedare har också pajat :( jag använder den och mixerstaven lika frekvent… jag har inte lyckats få haj på att göra majonnäs med staven, så då är mixern underbar! den är perfekt nu på sommaren att göra drycker med krossad is, det är skitjobbigt att försöka krossa is med staven… när jag gör kycklinglevermousse är det också smidigast med mixern tycker jag. tyvärr har jag inte råd med en ny, så jag får helt enkelt arbeta med min mixerstav-teknik :P kanske är lika bra, då mixern tar en del plats… lycka till i ditt sökande!

Tusen tack för alla svar!

Marialan:
Jag har tittat på samma maskin fast den större varianten (hr7625) som har en mixerkanna som extra tillbehör! 
Jag tror nog att det blir en sån och så får jag försöka använda fantasin och hitta på en massa användningar.

Leta på myrorna eller loppis, där brukar man hitta gamla men säkert väl fungerande matberedare för en liten slant. Då behöver ångesten över om man kommer använda den eller inte bli så tor :D

#12 Hur gör man bea-sås i matberedare? Måst inte äggulorna ha värme för att koagulera? Recept tack! 

Jag använder min matberedare ofta och en sak som ingen skrivit om är att riva ost. Jag sparar alla ostkanter i en plastpåse i frysen och när den är full tinar jag osten och river den. Jag köper aldrig färdigriven ost som dessutom är dyrare. Har även hänt att jag köpt extra ostbitar när jag hittar till extrapris för att ha till att riva. När man sparar ostkanter får man ju olika smaker som blandar sig fin och är jättegott att strö på den gratinerade blomkålen etc. Dessutom behöver man inte ta fram den rivna osten och tina innan man ska använda den, skrapa bara i burken eller fryspåsen med en gaffel så lossnar det så bra.
#13 Det är superenkelt! Du häller bara äggulorna i matberedaren, kokar ihop vinäger, vatten, shalottenlök, persiljekvistar, dragon och vitpeppar (eller vad receptet säger - kolla i en kokbok), sätt på matberedaren och strila försiktigt i vinägerkoket. Jag brukar bara ta bort persiljekvistarna - löken och kryddorna får mixas med. Smält smöret och låt svalna något lite, sätt på matberedaren och strila sakta i smöret. Häll i hackad persilja. Klart!
När jag gjort beasås på det "traditionella" sättet har den i stort sett alltid skurit sig och jag har fått rädda den minst en gång per sats. Det behöver jag aldrig göra när jag använder matberedaren!

Bra idé MiaP! Tack, tack!

#15 Låter ju bra. Jag lyckas nog med min sås, men det känns lite baltigt med alla kastruller så det blir tyvärr inte att jag gör så ofta!
Tack allihopa för era tankar och er visdom!
Jag har nog bestämt mig: jag ska bli matberedarägare! 

Jag vill också bli matberedare-ägarinna!
Och för att chocka er lite extra kan jag ju avslöja att i färdigriven ost har de ofta potatismjöl eller liknande.. :O
Fram för hemrivet!
Jag älskar rårivna morötter också, men jag får så ont i händerna när jag river, så jag skulle älska att ha en matberedare.
MiaP - bra idé att riva osten :)

har nu varit och köpt nämnda beredare - verkar bra!
fick dessutom ett redskap som var nytt för mig som gör majonäs och vispgrädde (ser ut som en utsvängd kjol)

#15: Tack för tipset, det skall testas
#18: Arla har potatisstärkelse i sin rivna Mozzarellaost, helgerån tyckar jag så nu köper jag Euroshoppers rivna Mozzarella där är det rent från kolisar, det klimpar lite visserligen men det går ju att smula med fingrarna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus