Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4171 ggr
greensis
0

OT Nattsudd - på riktigt!

Det är här är bara en liten pepp-och-tyck-synd-om-efterfrågan men…Rynkar på näsan

Går till optikern härom veckan för att knögla ut tillbångade glasögon. Nämner att jag sett illa på sistone, använt solglasögon ute, haft huvudvärk runt ögonen. Jaha, sa optikern, ställde följdfrågor.

Skolexempel på gråstarr, kan du komma på fredag så skriver vi remiss.Förvånad

Nu har jag varit där och låt oss sammanfatta saken som följer. Optikern säger att han "får inte" ställa diagnos, men han faxade upp remissen till ögonkliniken efter att ha försökt ringa dem flera gånger och förhörde sig om flera telefonnummer så att de kunde få tag i mig.

Hur kul är detta på en skala? Och jag är 41, snittåldern är tydligen typ 80.

Kul sätt att börja sin semester på!

Å andra sidan lär de fixa närsyntheten samtidigt, så där sparar man 35 000kr, om man nu vill ta det positivt.Flört

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

Tja, till och med Ringo Starr lär vara roligare än grå starr. Pepp, pepp på sig!

parsley
0

Tröstkramar till dig. Styrkekramar med om du tycker att du behöver det. Skönt att du kan se nåt positivt i det hela, att bli av med närsynthet och samtidigt spara 35000 kr, som man aldrig haft. Blir det något livslångt lidande och elände av det hela eller räcker det med en operation?

Mervi
0

Oj vad tråkigt för dig. Inte visste jag att man kunde få det i unga år. Skickar styrkekramar till dig!

Annica38
0

Stackare! Men det är ju skönt att de kan fixa det i alla fall!

Styrkekramar!

parsley
0

#1 LOL, du är i storform i dag har jag märkt.

finntroll
0

Tråkigt att höra! Hoppas att det hela kan fixas snabbt, att du inte behöver vänta länge. Styrkekramar!

julia61
0

Hejsan, här har du en till som fick gråstarr vid 40, det var inge vidare men man förtränger det efter ett tag. Jag tycker jag ser bättre nu än då. Har inte opererat mig, det blir när det blir illaSkrattande

Lycka till

greensis
0

Tack alla

#2 Det BÖR räcka med en operation - per öga. Jag har å andra sidan inte träffat ögonläkaren än.

Det är inte så konstigt egentligen aatt jag får det vid unga år, i princip varenda kotte på mammas sida har fått det mellan 40-60. Så jag har väl vetat att förr eller senare så…

Fabricati diem, pvnc!

Pussgurkan
0

Har hört av en "berömd" ögonläkare i Göteborg att det nu har kommit ut nya ögondroppar på hälsokosten som kan bota gråstarr men framföra allt förhindra att den utvecklas vidare. Märket är Strix men vad själva dropparna heter vet jag inte.

raphanus
0

#9 - Det är den som innehåller blåbär, va? Det stod om en snubbe i Expressen häromdan som hade blivit hjälpt av Strix. Hans vanliga läkare med sina operationer hade inte hjälpt ett dugg.

greensis
0

#9-10 Kan vara värt att titta förbi hälsokosten, ska i alla fall fylla på med mer sälolja.

Om det inte är tok-bort-iskogen-dyrt skadar det väl inte att prova.

Problemet för mig är att det inte är så mycket grummel (ÄN) men det som är sitter mitt i där man fokuserar…

Fabricati diem, pvnc!

sigyn
0

Ajaj illa, men min väninna fick det också i unga år. Redan vid 38 och gjorde operationen och ser nu alldeles utmärkt. Så jag önskar dig lycke till!!

Puhlo
0

#0: Hakuna matata, jag fick gråstarr innan jag fyllt 26.. Jag har visserligen opererat båda ögonen för blödning i gula fläcken, så det kom av det, men jag är minsann starropererad också. :) Och det är en cakewalk om man jämför med gulafläcken-operationerna, laserbehandlingarna osv..

Det kommer att gå skitbra, Greensis!

greensis
0

#13 Hakuna matata - det är ord som är bra…Skrattande

Själv kör jag med "le och vinka, bara le och vinka" från filmen Madagaskar.

Så länge de ger mig något rejält lugnande går det säkert bra - jag tycker nämligen ÄNNU sämre om när någon pillar i mina ögon än vad jag tycker om tandläkare - och jag har bitit en tandläkare i vuxen ålder. (Men det var väldigt välförtjänt och jag varnade vederbörande först.)

Fabricati diem, pvnc!

Sassa60
0

Greensis!

Det kommer att gå jättebra med starroperationen!

Jag opererade bägge mina ögon hösten 2005 (då var jag 45 år) och hade då haft starr i ca 2 år. Den måste utvecklas till en viss fas innan operation sa min ögonläkare.

Eftersom jag är diabetiker så väntade jag lite väl länge innan jag gick till optikern för remiss hösten 2003 för jag trodde att det som satt i mina ögon var något som var diabetesrelaterat och inte gick att bota.

Väl hos ögonläkaren 6 veckor senare så tittade han bekymrat på mig och sa " ja tyvärr så måste jag meddela att det som hindrar dig från att se är gråstarr!"  Å jag blev jätteglad och sa yippie!! Då sa läkaren att den reaktionen på ett starrbesked hade han aldrig fått tidigareTungan ute

Men som sagt jag fick vänta i ca 2 år innan starren "mognat" så att den kunde opereras. Höger öga opererades okt-05 och vänster dec 05. Men det var värt varenda sekund av lång väntan eftersom resultatet blev så otroligt bra. Operationen tas ca 20-30 minuter och det är bara och gå resa sig och gå hem!!!

Jag föddes närsynt och fick mina första glasögon 11 månader gammal i juli -61 och har sedan dess fått använda synhjälpmedel iform av glasögon och linser (sedan mars-88) vareviga dag. Det första man gjorde på morgonen var att ta på sig glasögonen och det sista man gjorde på kvällen var att ta av sig dem.

Så jag hurrade desto högre när samma läkare talade om för mig vid kontrollbesöket ett dagar innan första operationen att han minsann inte tänte sätt in någon plastlins med - 10 i mitt öga utan den lins han tänte sätta in var på -2! Å ännu bättre blev det vid operationen av vänsterögat! Där sitter det numera en plastlins med -1,25!

Så nu använder jag linser (ibland tillsammans med läsglasögon) eller glasögon (med tunna glas - inga flaskbottnar!!) när jag jobbar och hemma har jag inga hjälpmedel alls.

Starren kan inte komma tillbaka eftersom det inte kan bli starr i en plastlins men man kan behöva en kompletterande laserbehandling några år eller så senare för det kan uppstå något som kallas efterstarr. Har inte hänt hos mig ännu.

Det finns bara en person som inte har varit så nöjd med mina operationer. Min Pappa! Dels klagar jag på hans städning hemma hos sig nuförtiden. Numera ser jag ju allt damm…. och dessutom så var det första jag sa när han kom och hämtade mig på sjukhuset efter operationen: Men du har ju blivit gråhårig!! Obestämd

En STOR KRAM till dig Greensis! Allt kommer att ordna sig! Å du: Man får lugnande tabletter om man vill!

LatMask
0

Kära nån, greensis, inte roligt. Styrkekramar till dig!

(Men jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken på historien "Varför greensis bet sin tandläkare"!)

greensis
0

#16 Varför Greensis bet sin tandläkare - en sedelärande berättelse…

Är hos tandläkaren, ogillar situationen, har fått första bedövningssprutan.

Tandläkaren kollar klockan. "Nu har det tagit, nu kör vi!"

Jag känner efter med tungan i munnen. Jag har full känsel.

"Bedövningen har inte tagit. Du kan inte börja borra än."

"Tjafs!" sa tandläkaren och började plocka med utrustningen.

Greensis, mycket uppstressad och i affekt: "Om du börjar nu biter jag dig!"

"Tjafs!" sa tandläkaren igen och stoppar in hela pekfingret och tummen i min mun hållandes en sådan där tandläkartampong.

Så jag bet tandläkaren. Hårt. Och inte med framtänderna utan med hela tandsidan till vänster utefter hela pekfingret.Tyst

Karlen ryckte ut handen och utbrast: "Bedövningen har visst inte tagit!" Så jag fick en spruta till utan vidare kommentarer och sedan var jag i Na-Na-land medan han borrade.

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
0

SkrattandeSkrattande

Mervi
0

Ett effektivt sätt måste jag säga.Skrattande

nenna31
0

greensis…….LOL…..bra gjort hos tandläkaren…..Skrattande

Tråkigt med dina ögon……Vill bara skicka många pepp o styrkekramar till dig……jag tycker inte heller om när de "gräver" i ögonen…..jag opererade mig för "dold skelögdhet" för ca. tio år sedan …men då fick jag vara sövd……var bara lite obehagligt i ögat när jag vaknade ….stygnen stack mig i ögonlocket…..Tungan utemen man  behöver ju inte sy vid en starroperation….

Lycka till……

korseett
0

styrkekramar till dig greensis!

Alltså tandläkarhistorien är ju bara för braSkrattande

flikkan77
0

Jag har också bitit tandläkaren i vuxen ålder. Fast jag gjorde det av ren reflex för att jag är så attans kittlig i munnen. Är emellanåt lite svårbehandlad eftersom jag ligger och vrider mig av skratt i stolen… Oskyldig

Hoppas det kommer att gå bra med dina ögon!

"You just have to belive…"

bluegoose
0

Ett knippe styrke-, tröste- och peppkramar skickas härmed att plockas av efter behov.

Hoppas vi ses (!!!) snart!

kaisakavat
0

Greensis - Lycka till med allt!

Tack för gapskrattet du gav mig i #17 - Underbart!!

greensis
0

Tack för allt pepp!Skrattande

I går måndags jagade ögonläkaren ikapp mig per mobil - Kan du komma på onsdag, det är vår första lediga tid??? (Och optikern hade tydligen fortsatt att jaga dem både fredag och måndag)

Så vadän för skit jag har anser tydligen fackmännen att det är brådskande.

Jag VET att det bara handlar om två rutinoperationer. Intellektuellt, alltså, vet jag det.

Men känslomässigt håller jag på at ta farväl av mitt omfattande bibliotek, och läser om allt som är tecknat7bildbaserat/graphic novels.Skäms

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

"Totte badar" lär vara en bra bok. Flört

Puhlo
0

Greensis: Smile and wave, boys, Smile and wave…

Jag har snarare utökat mitt bibliotek efter starroperationerna.. Kör så det ryker!

Själv får jag lustgas hos tandläkaren, just för att de vet att det är fara för liv och lem annars. Och då inte på mig…

Raring
0

*massor med kramar* Det där med andra som petar en i ögonen… uscha, jag vet alltför väl även om jag sluppit starr hittills.

I det här läget är grått bättre än grönt! Det kommer ordna sig! Tänker på dig.

bluegoose
0

Tänker på dig idag. Kram!

greensis
0

OK, avrapportering…

Visst har jag begynnande starr på båda ögonen, i övrigt är varenda paramenter tipp-topp. (tryck, synnerver, ögonbottnar, linsreflexer, you name it)

Det som tyvärr samverkar med starren och ger mina nuvarande synproblem är som följer:

Normala människor blir långsynta med åren, därav dubbelslipade glasögon. Min ögon - det är väldigt ovanligt, men det förekommer - har valt att helt enkelt minska min närsynthet, samt ev minska graden av astigmatism. Och detta sker så snabbt så att varken syncentrum eller musklerna runt ögonen hinner med att justera, så det blir suddigt, särskilt i kombination med starrförändringar.

Ordinationen är som följer:

*Gack omedelbart hän och skaffa svagare glasögon (upprepa vid tillfälle tills synen stabiliserats)

* Ha solglasögon ute dagtid

* Starroperation kommer tids nog

Smile and wave, boys, smile and waveCool

Fabricati diem, pvnc!

korseett
0

hurra! smile and wave!

bluegoose
0

Ler och vinkar! Skrattande

Adur
0

Trist med starren Greensis, men det ordnar sig säkert så småningom.

Jag fick i alla fall anledning att garva högt, när ni påminde mig om Madagaskar-filmerna… Glad De, och Kejsarens nya stil, är mina absoluta favoriter.

nenna31
0

greensis…….skönt att höra att det blev rätt bra till slut….som sagt inte många som får skaffa svagare glasögon men åren…..inte fel….Glad…ha det gott….och hoppas det blir bättre snart….

peppkramar…..

greensis
0

Ja, så länge man inte blir långsint med åren, så.

Närsint måste då vara när man exploderar på en gång och sedan är det över, eller?Cool

Fabricati diem, pvnc!

nenna31
0

LOL…..fyndig du är….Skrattande

raphanus
0

Hellre långsynt än trångsynt.