Kalium
Även fast jag äter en del spenat och saltar med mineralsalt finner jag att jag ofta har svårt att komma upp i tre gram kalium om dagen generellt, vilka kalium-källor använder ni för att täcka dagsbehovet?

Jag funderar inte så mycket på sånt utan tuggar och är glad (litar till att min kropp sköter balansen precis som den gjorde hos urfarfar som saknade både RDI och livsmedelstabeller
)….men några kolhydratfattiga kaliumkällor är rättika och svamp.

Är det någon speciell svamp du tänker på eller är de generellt kaliumrika?

De är generellt rika på kalium samtidigt som vårt tarmsystem har svårt att ta upp kolhydraterna ur svamp (negativt om man har candidaproblem).
(candida överväxt) Vilket många har utan att veta om det….

Förövrigt, tanken om att bara man äter naturlig mat får man i sig tillräckligt av allt förstår jag, men oavsett hur mycket E-nummer vi bojkottar idag så är det ganska klart att det vi äter ändå bara innehåller en bråkdel av de vitaminer och mineraler som urfarfar fick i sig.

#5 Hade jag varit vegan så hade påståendet stämt, och jag hade definitivt oroat mig…..i nuläget är det snarare kons eller grisens kroppsliga system som får kämpa för att få tillräckligt med mineraler och vitaminer.