grisfötter
höpte ett parti grisfötter igår.kokade dem igårkväll och de fick stå på ute över natten och kallna.men döm om min förvåning när jag kollar protein innehållet i dem 23gp 12gf 0gkh jag tycker ju grisfötter bara är senor fett och ben det finns ju knappast någe rent kött på dem…..????????????????? 29p det är ju va en riktig biff innehåller…?????
Jamen det är ju inte bara musklerna som består av protein… Skinnet, senorna och sånt där är ju också protein!
Enligt wikipedia är friterade fläsksvålar det proteintatätaste livsmedel som finns!
Grisfötter - det ska jag köpa! Tack för tipset. Väcker barndomsminnen. :-)

Åhh, grisfötter!! Det fanns alltid på vårt julbord när jag var liten,,som jag älskade det, och mamma gjorde sylta. Tänk om man skulle uppliva dom minnena i år?
när jag var liten kappåt jag och pappa grisfötter.. äter dem inte längre men jag kanske ska göra ett försök igen. Jag har andra minnen av när vi slaktade grisen och mamma kokade huvudet för att ha till sylta. Det var minsann inget som förfardes där förutom vissa inälvor. men det var lite läskig att lyfta på locket till den stora grytan där huvudet låg…
Hemmagjort sylta gjorde min svärmor också, jättegott.

Igar i kottdisken fanns nagot som hette "Queso de cerdo" = grisost, jag har inte oppnat an, men det innehaller grishuvud, tryne och bog, naturliga kryddor, salt, E-450, E-200, 250, 252, E-300, E-124 och 127. Har nagon kunskap om dessa tillsatser ar oskadliga eller inte?

Tack Mervi!
Apropå häftiga ingredienser var jag "oklok" nog att läsa högt för min man vad den pölsa han just köpt innehåll.
Buljong, nötsenor, nöthjärta, nötlungor,… minns inte mer. Men just att senor stod på andra plats fick mig att omvärdera pölsan!
För någon vecka sen gjorde jag och min mor och lillebror "lungkorv", och den innehöll förstås grislungor. Men även hjärta, tunga, lite lever. Vi gjorde på "räntan" från fem grisar, men använde ungefär fyra lungor (av någon anledning blir lungorna blodigare nu än vid slakten "när man var liten"…). Andelen lever var väldigt liten, bara en tredjedels lever (övriga gjorde jag hundgodis på dagen efter). Men även 4 kg fläskfärs, och så 2 kg korngryn. Så på det hela taget tycker jag att den lungkorv vi gjorde (och som min man gjorde sig rolig över) var mycket bättre mat än hans köpta pölsa!
Den väl stora andelen korngryn gör ju tyvärr att jag inte kommer att äta särskilt mycket lungkorv, annat än som en eller ett par "provsmakningsmåltider". Jag älskade lungkorv när jag var liten. Till hemmagjort potatismos.
Just lungorna är ju lite halväckliga till konsistensen, och jag har aldrig gillat smaken av lever. Men hjärta och tunga är ju "normal" mat i mitt tycke (det är ju bara en annan sorts muskel)…
Hjälp vilken tuffing du är MegN.
Själv äter jag lever med stor aptit men inte någon av de andra inälvorna (bara tanken får mig att ge upp).
Om någon annan tillagat pölsa, äter jag det faktiskt…av någon anledning…som jag inte förstår… köpepöls åt jag mycket förr…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag gillar tyvärr inte inälvsmat, men jag blev bjuden på rökt rådjurshjärta en gång av en arbetskompis som var jägare… och det var faktiskt jättegott!
"still lost in space and time"

MegN, hur gor du hundgodiset? For jag antar att det inte ar hundmat du menar? Jag koper lammhjarta+lungor+lever pa en saluhall till min lilla hund. Vi ater upp en del av levern och sen kokar vi och fryser in portionspasar till hunden. Men nar du skriver godis, tankte jag att det kanske ar nagot tips, for att inte kopa fardigt godis till uppmuntran, utan gora nagot sjalv.(Haromdagen kopte jag hundgodis och jag markte att han blev dalig av det.)
Om jag har sma bitar av hjarta, lever och lungor, ater han forst upp lungorna. Men jag minns att nar jag gick pa dressyrkurs med min boxer i Falun, kunde man fa henne att gora vad som helst om man hade sma leverbitar i fickan, pa sa satt klarade vi alla prov och fick hogsta betyg.
Jag har också gillat pölsa, men inte ätit det på länge, det liksom försvann under min vegetariska period.
Tyst Mervi! Du gör mig sugen.
Pölsa är ju så himla gott, men det ör ju korngryn i. Utan det skulle det det väl bli mest som en smet.
#12 Du kan göra ditt eget hundgodis av bl a lever och blodpudding genom att torka i ugn. Skär i passande bitar, lägg på en plåt och så in i ugnen många timmar på svag värme. Jag har själv bara gjort det med blodpudding än så länge, fasar för leverdoften i flera timmar :-)