Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 4682 ggr
nobban7
0

Ugnsfalu

Innan min mormor blev så senil att hon inte ens kände igen sig själv var hon en underbar människa. När jag var ung trodde jag att hon kunde allt. Det var väl kanske inte alldeles sant men hon var inte främmande för nånting.
En gång på 60/70-talet hittade vi ett recept på falukorv. Nytt och annorlunda och mormor var villig att prova.
Det receptet har jag haft med mig genom åren. Dels är det gott, dels påminner det om mormor.
Har inte ätit det sedan vi började med lchf men nu kände jag att det var dags. Och så farligt är det egentligen inte, Leta en så bra korv som möjligt bara.

Smöra en ugnssäker form.
Ta skinnet av korven och skär den i skivor men inte riktigt ända igenom.
Bred senap (osötad) mellan skivorna och peta också ner en ostskiva.
Förväll lök, skålla oh skala tomater.
Lägg korv och grönsaker i formen och skiva över mer ost och lite smör.
Kör i ugnen på ett par hundra grader tills korven ser lite stekt ut och osten smält ner.

fruktgumman
0

Låter väldigt gott. Det ska jag testa!

Krahso
0

Det där har jag ätit många gånger också… Numer har jag bytt ut senapen och ketchupen mot vitlöksost (bredbar) och ett tjockt lager med ostskivor ovanpå… Till det äter jag blomkålsmos med små knaperstekta baconbitar i…

mariech
0

Har också ett korv recept som minne, det är från min mamma, tar frukostkorvar skär ett lång snitt, som ska vara uppåt, hacka lök o lägg i skåran, vispa grädde o ha lite lite ketchup eller tomatpure i grädden, salta o peppra, fyll korvarna, klicka smör på korvarna och in i ugnen. Åts med potatis förr, går säkert lika bra att få upp det smälta smöret med blomkål??Tungan ute

nobban7
0

#3 Eller med skedGlad

Calmare
0

Smaskens! detta ska testas! Glad

mariech
0

#4 haha klart det går det med Tungan ute

Babz
0

Vi brukar göra ugnsfalu på ungefär samma sätt som din mormor, men med tunna lökskivor mellan och mycket ost uppepå - inga tomater.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[Pennylane1]
0

och vi gör exakt samma! Det är smarrigt värre, numera tar tomatpure och dijonsenap .

flikkan77
0

Jag orkade en dag inte pilla in ost och lök och annat i korven så jag skivade den och la allt i en form, på med grädde och ost och det blev en ungsfalugratäng!

Det fungerar ju omman nu äter grädde. Ketchup, senap eller vad man nu vill ha rör jag ner i grädden så det blandar sig ordentligt innan jag häller det över korven.

Min mamma sa att det var som en blandning av korvstroganoff och ungsfalu.

"You just have to belive…"

sol68
0

Ja det är gott. Lärde mig själv detta av min mor.

QueenRoxy
0

Inte en endaste liten korvbit har passerat mina läppar sen jag läste Den hemlige kocken! Tyst

Lottalis
0

Det finns korv me lite kolisar så jag puffar upp tråden igen.