Lite frågvis...
Hej.
Jag har i någon månad läst Vägen från 137 kg. Och för bara några dagar sedan så snubblade jag av en ren händelse in på 56 kilo, KolhydrateriFokus och Doktor Dahlqvists blogg.
Vägen från 137kg följde jag mest för att jag tycker Anna's viktresa är makalös. Och sen att hon alltid verkar ha glimten i ögat och skriver med sådan lätt och trevlig humor har nog också fått mig att stanna kvar som läsare. Men, jag har aldrig riktigt tänkt på innebörden bakom varför hon äter som hon gör och hur det påverkar kroppen osv. Däremot kände jag min nyfikenhet började växa när jag ramlade in på Åse's hemsida… Wow! En till tjej med båda fötterna på jorden som också har lyckats. Vad har jag missat?? När jag sen klickade mig vidare och hamnade här och hos Dr Dahlqvist så kände jag att jag ville fördjupa mig, för något hade jag uppenbarligen missat ;) Gick bla till biblioteket och lånade några böcker. Några om GI men också boken "Doktor Dahlqvists BLOGG" och "Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll". Boken om Bloggen slukade jag över en dag och så har jag börjat med hennes andra bok. Det är SÅ intressant. Speciellt för mig. Jag är en gammal VV:are. Är fettskrämd till tusan!! Smalt ska det vara,light osv. Man blev ju rätt duktig på att komma ihåg hur många points ett visst livsmedel innehöll. När man sedan läser om LcHf är det ju andra grejer man ska tänka på.
Några utav de funderingar kring LcHf som jag har gäller bla gallblåsan. Om man som jag har tagit bort den (hade gallsten). Är det fortfarande okey att äta enligt LcHf, eller finns det saker man bör tänka på? Eller är det bara att köra på om magen inte säger ifrån? Min läkare/kirurg sa faktiskt till mig att det är konstigt att jag besvärades så utav gallsten. Han skämtade lite med mig och sa att jag inte passade in på de tre F:en.. "Fat, female and Forty". Kanske inte alls är så konstigt att jag fick gallsten. Inte med tanke på dem mängderna kolhydrater som jag har hunnit trycka i mig!! Tilläggas kan att jag är tjej och är 26 år. Så alltså. Utan gallblåsa, fortfarande ok att äta enligt LcHf??
Sen har jag även funderat över det här med socker i det man stoppar i sig. Det är F*n socker i (nästan) allt. Dressingar, marinader, drycker, såser osv osv. Tillbehör som skulle vara bra till en stycke kött eller kyckling, men strunt i det. Hur ska man ställa sig till sockret? Ska man göra skillnad på dem när man precis har börjar med LcHf-kost? Eller ska man trappa ned på dem, dvs gå ut lite lugnt först och utesluta efterhand? Eller är det hänsynslöst sockersyn som gäller i början? Har det stor betydelse om socker kommer som ingrediens nummer 3 eller 6? Ska man slopa produkten om socker är nummer 3? (Är medveten om att desto tidigare en ingediens kommer i en förteckning desto mer innehåll.) Men, hur göra med sockret som finns överallt?
Stirrar jag mig FÖR blind på sockret?? :)
Jag känner iaf att det är dax för en förändring. Jag är 162 cm lång och väger 74kg. Jag känner mig tung, mitt knä säger ifrån (som förövrigt är opererat) och jag känner bara att jag inte vill fortsätta så här. Med VV gick jag ned och hamnade på en trevlig vikt runt ca 60kg. Inskriven 2ggr. Men det var ett ständigt jagande efter points här och points här. Aldrig var man mätt heller och dessa j**la light produkter. Uuuäck!!
Ganska långt blev det…iaf för att vara första inlägget. Men jag känner som så att vem annars ska man vända sig till om inte till LcHf-are. Hoppas ni är några där ute som kanske kan tipsa eller komma med råd och synpunkter :)
Fokusera inte så mycket på halvfabrikaten. Köper du oprocessad mat kommer du att inse att det inte är så mycket innehållsförteckningar att lusläsa och fundera över.
Om du vill göra ett snabbt bryt eller inte avgör du själv. Har du problem med sug från socker, spannmål, stärkelse osv, kan det vara läge med ett tvärt bryt så att du kommer ur suget, annars underhåller du det.
Och socker är socker oavsett vilken plats det har i någon lista. Ingenting handlar om var på listan någonting hamnar, det handlar om hur din kropp fungerar och hur den reagerar på det. Lär dig det och du kan svara på dina frågor själv.
Hej BeLiMI och välkommen hit!
Skippa sockret, skulle jag vilja säga. Det bästa är om du gör egna goda, feta såser och röror. Kolla under recept här till vänster, finns massor med gottis.
(Du ska förresten få ytterligare ett boktips "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. När du läst den boken kommer du att granska innehållsförteckningarna ännu mer närsynt!)
Kul att du "hittade hit" via Anna Jacobssons blogg! Jag tycker också att hon är härligt livsbejakande och det känns att hon har enorm energi!
Mimlan:
Problem med "sug" efter socker osv det finns. Så kanske lika bra att klippa de sorgliga sockerbanden med en gång då.
LatMask:
Tackar så mycket.
Recepten ska jag absolut titta igenom. Jag behöver inspiration :)
"Den hemliga kocken" och "Äkta vara" bor redan hos mig. Ryyysligt vad man har stoppt i sig!!

Det spelar mindre roll vad sockret heter.. om det heter socker, stärkelse eller annat.. det är kolhydrater som kroppen förr eller senare omvandlar till glukos.. som är ditt blodsocker!
Det viktiga är hur mycket kolhydrater du stoppar i dig per dag.. uttryckt i gram.. äter du mindre än 100 gram kolhydrater per dag äter du en Ketogen diet.. många här lägger ribban mellan 40-20 gram per dag!
Ta du och trappa ner.. låt det ta den tid det tar.. det svåra i början är att lära sig vad man skall handla!
Här har du lite tips;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
**
Zepp #4**
Att det är Kolisarna jag ska hålla koll på, det har jag förstått. Jag bara menar att det är ju socker i allt. H U R restrektiv ska man vara när man står och håller ett livsmedel i handen och det är socker i det? Hur stor skillnad göra lite socker i såsen och lite socker i dressingen för min viktminsking?
Det får du testa dig fram till. Men en "tumregel" är att hålla sig till livsmedel som innehåller max 5 g kolhydrater/ 100 g. Då brukar man klara att hålla kolhydraterna lågt under dagen. Vilken sockermängd som påverkar din viktminskning eller inte är väldigt individuellt. Det kan bara du själv testa dig fram till.
Om du gör egen sås/dressing är det lättare att hålla koll på ev socker och eländiga tillsatser 
Inte alltid man hinner/orkar/kan göra en egen sås/dressing utav olika anledningar.
Jag kanske inte ska stirra mig blind på enbart socker. Kolisarna går bra (än så länge att utesluta) att utesluta. Sockret kanske försvinner när man även utesluter kolisarna. Och går jag Inte ned i vikt. Då kan jag kanske titta mer på vilket kolhydrat och sockerintag jag har under dagarna….

Köpemajonnäs, bearnaise, hollandaise brukar vara ok kolhydratsmässigt (dvs max 5%). Själv kan jag ibland ta till sån där amerikansk hamburgerdressing eller vad den heter. Orangeröd stor plasttub. Jag tycker att den är god och den har hyfsat lågt kolhydratinnehåll.
Annars rekommenderar jag creme fraiche + nån krydda + ev en majonnäsklick. Snabbt och smarrigt!
Ser att mitt inlägg nog var lite otydligt vad gäller sockret. Socker = kolhydrater så det räknas alltså in i kolhydratmängden. Så om man tittar på näringsdeklarationen och satsar på lågt kolhydratinnehåll så blir automatiskt sockret också lågt. Ta-da!