Någon som kört 80/80/20 metoden??
Jag är lite nyfiken på den metoden och söker någon som testat och som det funkat bra för. Kan jag köra den när jag är 160 cm lång och väger för närvarande 58 kg?? Jag har svårt att komma upp i proteinmängden men fettet blir lätt lite för mkt…. Läste tråden som fanns förut och det var lite blandade resultat.. men jag tänkte testa ett tag. Såg även att det stod någonstans att om det uteblir reslutat så ska man köra -5 g protein om dagen. Dvs börja på 80 & minska med 5 g varje dag tills det blir viktminskning. Någon som vet om detta stämmer?

Frågar du mig så innebär det alldeles för lite mat till att börja med, och ska du sen dessutom dra ner ännu mer är du nog snart på fisens mosse. Hur viktigt är det för dig att minska din redan normala vikt?
Jag har kört 80/80/20 i nästa två veckor och gått ner 3 kg än så länge. Mår jättebra på det..! Körde lite på känsla innan och då hände inte ett skvatt…
Lycka till..!
Jag har ju redan legat på ca 1300 kcal i mat så det är inte så stor skillnad för mig.. den stora skillnaden är ju att öka protein och minska fettet… För mig är det faktiskt en stor sak med dom där 4 kg, just för att på 55 kg ligger min trivselvikt sedan länge. Löjligt ja men viktigt för mig. 
Du kan ju prova, men risken är att det blir för lite mat och kroppen börjar spara på fettet. Jag kör fakir och ligger på ca 1300 kcal. Just nu räcker det men så fort jag äter några grönsaker är jag mer hungrig och då blir det mer mat.
Med denna kost kan det vara så att du inte tappar dessa 4 kilo utan bygger muskler och tappar fett, då blir kroppen slimmad och smalare utan viktminskning.
Jag föredrar smalare kropp och högre vikt än längre vikt och mindre muskler, då får man ofta behålla sin putmage också.
Men testa, det är det enda som ger besked vad som passar just dig. Att någon annan kört det med lyckad resultat betyder att det passar alla.
Lycka till!
Jag provar detta ett tag. Jag har en speciell våg där jag ser att jag tappat muskler, ökat i fettandel.. känns inte helt bra… Men tack för era synpunkter.
som sagt, jag testar och ser vad som händer.. Gillar dock inte att gå upp i vikt.

Ursäkta, men vad är 80/80/20 metoden.
80 g fett, 80 g protein och max 20 gram fett. Totalt ca 1100 kcal om jag förstår det rätt..
Mervi menar (nog) att bara för att någon lyckats så betyder det inte att det passar alla..
Detta är något som Annika Dahlqvist rekommenderat för dem som inte går ner på annat sätt.
#8 Visst förstod jag att det var det Mervi menade. 
Nä, men jag har provat 55/190/5 i en knapp vecka. Ger ca 2000 kcal och mitt behov ligger uppskattningsvis på runt 2800 kcal. Verkar funka ungefär som förväntat. Minus 2,5 kg, men jag får nog räkna med mindre följande veckor.
I morgon blir det dock "ätardag" (min äldsta son fyller 3 år).
Förstår inte riktigt varför du bekymrar dig om att du får i dig för lite protein och för mycket fett. Det är väl istället eftersträvansvärt ur ett LCHF-perspektiv.

Det är aldrig bra att äta för lite protein, då börjar musklerna brytas ner. LCHF handlar varken om att äta mycket eller lite protein, utan lagom.
Mojjan #7
80 g fett, 80 g protein och max 20 gram fett. Totalt ca 1100 kcal om jag förstår det rätt..
skall det vara så? 80 g fett. 80 g protein och max 20 g kolhydrater?
Varför blev texten så stor??
#12 Det bekymrar mig därför att jag märkt att jag tappat muskler men ökat i fett. Inget man strävar efter med den här kosten. 
14 Japp det stämmer, den fördelningen ska det vara enligt Dr Annica Dahlqvist.
jag hade hellre käkat fakir än att fortsätta med 20 gram kolisar…. för mig verkar det som att man inte vill skära ner sockret… 
käka fakir/UFO och musklerna behålls och (kropps)fettet smälter bort!
#16 Näe fast det är ju alltså MINDRE än 20 gram killisar och så mycket som 20 kollisar har jag inte ätit på flera månader.
Jag har redan kört UFO under en längre period men när vikten fortsätter öka så måste jag iaf prova något annat. Jag börjar idag och så får vi se vart det leder.
#13 Rekommenderat intag för kvinnor är 46 g/dag (0,8 g/kg/dag) enligt Dietary Reference Intake. Medianbehovet anges till 0,66 g/kg/dag. WHO har likande rekommendationer. 80 g är bra mycket mer. Så mycket behöver man nog bara om man tränar väldigt hårt.
46 gram per dag… då utgår man från att man väger knappt 58 kilo… hur många gör det? om man väger hundra är inte 80 för mycket… lite oförskämt att säga rakt av att det är för mycket… många här väger nog det och mer till.
#19 Dagsransonen bör främst justeras om man har mera muskler, snarare än om man har mera fettvikt (det är främst musklerna som kräver protein). På Wikipeida-artikeln i ämnet så används termen "kg of healthy body weight", och jag har för mig att det tidigare nämnts "lean body mass" (fettfri kroppsvikt).