Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1152 ggr
Margareta
0

Anders_E - diabetes

Jag kopierar upp följande imlägg till en ny tråd, eftersom den förra tråden var reserverad för annat… (läs huvudet i tråden) 

Nedanstående är inlägg från Anders_E

Hej!

Jag har nu hållit på med LCHF i 11 månader. Vid starten tog jag 40 IE Insulatard på kvällen och 8 IE vid måltid samt 2 * 850 mg metformin morgon och kväll. Det senare insulinet fick jag ta bort redan första veckan. Min startvikt var 108,7, midjemåttet låg väl kanske runt 108 cm. Dumt nog mätte jag det aldrig när jag började med LC-kost.

Min viktminskning har nu planat ut och vikten ligger nu omkring 102 kg. Trots detta är jag ganska nöjd eftersom det förut var omöjligt att gå ner i vikt trots ökad motion och mindre fettintag.

Idag ligger mitt blodsocker mellan 6 - 8 och svängningarna är inte alls lika stora som innan LCHF. Sockersuget är borta. I somras gjorde jag ett försök att ta bort mina tabletter men det gick inte alls. Då steg mitt blodsocker så att det låg på en mera konstant hög nivå typ 8 - 10.
Jag skulle tro att min egen insulinproduktion är ganska låg eller så är min insulinresistens hög vilket det är vet jag inte.

Vid en hälsokontrol igår som jobbet stod för konstaterades att mitt kolesterol fortfarande är för högt enligt läkarens sätt att se det. Men eftersom jag har läst Uffe ravskovs bok är jag väl själv inte alltför alarmerad. Men en komplicerande faktor kan ju vara att det är mitt jobb som har betalt undersökningen. Kanske kan man därvid tvingas att följa råden. Hur som helst så gillar jag inte att vara på kontrakurs med vårdapparaten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Magma svarade:

Anders: även om ditt jobb betalat undersökningen så kan du välan aldrig vara tvingad att följa en läkares råd, det låter otroligt om det skulle vara så..! Den egna viljan, personlig integritet och allt det där… Glad

Margareta
0

Antibody svarade:

#1 Om inte annat avtalats så har inte arbetsgivaren tillgång till provsvaren.

Mervi
0

Jag har läst på Annikas blogg att patienten är inte tvungen att följa läkares råd, patienten har alltid rätt att bestämma själv vilka mediciner man vill stoppa i sig. Jag uppfattade det som att läkaren är rådgivande inte tvingande.

magma
0

Fattas bara annat… Fundersam

NAan
0

Jag förmodar att du läst om mig tidigare, och vet att jag är i konflikt med min läkare! Jag förstår precis hur du känner det, jag tycker också att det känns fel. Dessutom blir man ju lite osäker … det känns lite som man använder sin kropp till att ta reda på vilken grupp av läkare som har rätt…

Efter en diskussion här diabetesforum bestämde i alla fall jag mig för att hoppa över statinerna till nästa provtagning som är i mitten av januari, har blodfetterna gått upp då, ja, då erkänner jag att jag inte tagit dem och börjar med dem då i stället… På så sätt blir det lixom ödet som får avgöra… Trombylen tar jag däremot. I det forumet heter jag Nancy… tror diskussionen börjar i mitten på sidan 38 ungefär…

NAan
0

Ett tillägg till ovanstående… Att det känns knasigt att komma i konflikt med sin vårdgivare, är ju att man i många fall behöver dem. Ett exempel är att jag har stora sömnsvårigheter sedan ett tag tillbaka… det känns då som om jag har svårt att ta det med min läkare, för att hon kanske tycker att jag får skylla mig själv när jag inte lyder hennes råd i medicinering och kost. Det finns en risk att man får höra att man inte bryr sig om sin kropp… och därför kan få räkna med små krämpor…