Kolhydratlistor?
Hej!
Någon som har listor på kolhydrat innehåll på olika livsmedel? Har sökt på Lista = ingen träff och på Kolhydrat = en miljon träffar såklart…
Lite hjärnsläpp just nu…
fineli.fi
minmat.net
å säkert fler som jag inte kommer ihåg just nu…

Det ju ganska enkelt, om du förstår vad som innehåller det ena eller det andra. Jag har ju ingen allergi mot kolhydrater eller ovanligt hög fettinlagring, så jag tycker att jag kan klara mig utan att räkna kolhydrater, det räcker med att undvika livsmedel som i stort sett bara tillför kolhydrater.
Försumbart med kolhydrater är det i allt kött, fisk, ägg och det mesta från djurriket.
Lite kolhydrater är det i nästan alla mejeriprodukter; mindre i rena fettprodukter eller ost, mer i själva mjölken, och undantaget är messmör som är praktiskt taget bara kolhydrater. Lite kolhydrater är det också i de flesta grönsaker.
Mycket kolhydrater är det i det i spannmålsprodukter som bröd och pasta (nudlar, couscous), i gryn av olika slag (ris, havre, vete, hirs), i rotfrukter, samt i frukt, socker och honung.
Så jag upplever kolhydraträknande lite som kaloriräknande, inte särskilt produktivt. Jag vet vad som är fett, jag vet var de värdefulla proteinerna finns, och jag vet var kolhydraterna som jag ska undvika finns. Alltså äter jag inte mycket av det som jag vet är i stort sett bara kolhydrater, medan jag baserar mitt kostintag på det som ger protein och fett. Kanske skulle jag, om jag hade haft en kraftig övervikt, kunnat vinna på att strypa kolhydratintaget mer, exempelvis genom att utesluta bröd fullständigt (äter ungefär en bit knäckebröd varannan dag), eller genom att aldrig söta mitt te med honung. Kanske skulle äggmjölk vara bättre än gammaldags mjölk till mitt kaffe med mjölk, och det är till och med möjligt att en UFO-diet skulle vara bättre för min hälsa, men jag är rätt nöjd redan, fri från medicin och mår bra med bra blodvärden och Blodtryck och ingenting som tyder på metabolt syndrom längre.
Jag tror att vi, eftersom vi har en mekanism för att hantera kolhydrater, är gjorda för att också äta lite kolhydrater, även om det är skadligt att som i det moderna samhället basera en stor del av energin på kolhydrater. En del av oss har blivit så illa skadade att vi måste gå till extrem kost för att hantera problemen som annars uppstår, medan andra faktiskt klarar att ta in lite kolhydrater då och då, även om ingen mår bra att ständigt pressa upp insulinnivån genom att tillföra större mängder kolhydrater vid varje måltid.
#3 bra inlägg…. Tycker många överdriver sitt behov av att äta UFO eller fakir… En gissning är att många av de som säger att de inte kan äta en skiva finncrisp utan att gå upp fem kilo, egentligen äter för mycket och så skyller man sin vikt på att man ätit ett gram kolhydrater för mycket, inte på att man äter för många kalorier i förhållande till sitt uttag…
#4 Lågkolhydratkost handlar inte om kaloriräkning. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#4 möjligt. Håller delvis med, men jag tycker du förenklar lite väl mycket.
Även små mängder kolhydrater interfererar med keto-metabolismen. Dock tror jag inte att det syns som någon viktökning på x antal kilo efter 2 dagar om man "fuskar" med 10-20 gram, däremot tror jag nog att det kan spela roll i längden, samt försvåra användandet av kroppsfett för energi = trötthet och annat dant. Optimalt om man vill vara fettdriven är nog att avstå från vegetabilier och laktos så gott det går, och då lär man tappa vikt oavsett energiintag, förutsatt att man har en biologisk övervikt såklart. (skriver biologisk då denna antagligen är ganska mycket högre än den sociala, och varierar mellan individer).
Om du har excel på datorn så rekommenderar jag att du går in på SLVs Sök Livsmedel. Fyll inte i nåt sökbegrepp utan klicka direkt på Sök och kontrollera att du har de näringsämnen med som du vill ha. Välj Spara som fil. Jag får upp den som en *.csv fil så när jag väljer Spara som så väljer jag filformat *.xls. Sen är det bara att sortera hej vilt på åt alla håll och kanter.