Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6802 ggr
Trollpyret
5

Spaghettisquash?

Jag sitter här med tvn på i bakgrunden och tittade på den med ett halvt öga när Rachel Ray tillagade "spaghettisquash". Det är tydligen en speciell sorts squash vars innanmäte ser ut som spaghetti om man skrapar ur det när den är tillagad. Har någon här hört talas om det innan? Någon som vet om det går att köpa i Sverige?

Lotte
0

Jag har också sett det programmmet nyss.) Fast det heter spagettipumpa här i Sverige. Vet det ska finnas en rubrik på det här på forumet! Det är kanongott, jag har satt frön nu och ska sätta ut på komposten mot sommaren. Det brukar kunna finnas i affärer också, men det var länge sen jag själv såg några. Men kan mycket väl tänka mig att de tar hem om man frågar:)

Trollpyret
0

Aha, en slarvig översättare som har textat programmet med andra ord Glad Men då vet jag vad jag ska leta efter. Tack för hjälpen!

axelina
0

Jag har provat några gånger och tycker att det smakar precis som kokt kålrot har bakat den i ugnen, det kanske finns bättre sätt att göra iordning den?

JAUS
0

Kålrot är ju gott. Flört

axelina
0

#4 Det tycker jag också men till köttfärssås blev det en konstig smakbrytning.

Lotte
0

Jag har själv alltid kokat den i lättsaltat vatten. På Rachel Ray hade hon den i ugnen, med salt och olja. Men kokt i vatten, och sen med en rejäl klick smör! Mmmm:))) SÅ gott! Och det smakar inte kålrot då.)

Emmisha
0

Så det är "färdig spagetti" som man är torr o som man kokar?

Jag brukar göra egen squach/zucchini pasta.

Man hyvlar bort det gröna eller gula skalet, sen hyvlar man hela zucchinin i långa remsor med hjälp av en potatisskalare, kärnhuset hackar man ner i bitar. Sedan fräser man spagettin i en stor klick smör några minuter häller över lite grädde, cream cheese, blandar i tex, stektlök, vitlök, paprika, broccoli, fläsk, svamp. Man kan ta vad man känner för att blanda med. feta ost är supergott till och oliver!!

[Pennylane1]
0

som man är torr?  Vad menar du med det?  Innehållet är i form av långa trådar ja.

Lotte
0

# 7 Ja som Pennylane1 skriver, så är det själva pumpan själv som i kokt tillstånd blir som långa spagetti-trådar. Alltså själva fruktköttet.

buttercup
0

nån som vet om det går att köpa denna spagettipumpa/spagettisquash i vanliga butiker? Har den något annat namn?

Arkim
0

Ja, finns den i grönsaksdisken? Tittat efter den, men hittade inget som hette så.

Eller det kanske inte är säsong nu?