Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1717 ggr
[Pennylane1]
0

Lowcarböl

Vi diskuterade det i en tråd nyligen men hittar inte den nu. Någon frågade vilket öl som hade lägst kolhydrater. Jag sitter just med en Spot light. Enligt deklarationen på burken:Per 100 gram Energivärde 34 kcal, protein <0,5 gram, Kolhydrater 0,46 gram, Fett 0 gram.

Sist denna öl diskuterades antogs det att det p.g.a. att det på burken står att den har "50% mindre kolhydrater" att det skulle innebära 2-3 gram kh/100 men  jag antar att man avser annan lowcarböl då de flesta andra sådana  har ca 1 gram per 10, det står nämligen inte vad man jämför med, men det finns väl ingen anledning att misstro näringsdeklarationen som jag ser det.

Det köps på systemet, har 4,5 % alkohol

Arkim
0

Får nog tetsas någon dag. Smakade den bra?

[iovis]
0

Inte ett dugg sugen , ser all öl som bröd, vill jag ha en dryck som river i halsen dricker jag ramlösa.  De åt frukt igen på jobbet, jag sa att jag vet hur det smakar och jag njuter med er. Bin there don that liksom

[Pennylane1]
0

# 1

ja jag tyckte den var god!

# 2 ja du…. ingen tvingar dig att dricka öl ocm du inte vill Glad

maxiq
0

Spendrups Bright har 0,76 kh/100g

[iovis]
0

Flört Men jag minns att det var jäääligt gott!!  (felstavat med flit så ingen tar illa upp)

[Pennylane1]
0

#4 konstigt! Jag har tombukar Spendrups bright, där står 1 gram/100! Även på dom står det 50 % färre kolhydrater ser jag!

Mysan59
0

Tack för tipset! Öl dricker jag gärna men har inte velat göra det nu när jag har blivit "lchf:are".

maxiq
0

Vi har rätt båda två Pennylane1 för folkölen har 1g och starkölen har 0,76g. Alkoholen tar väl upp lite plats den med…

Flört

[Pennylane1]
0

asch so!! Den finns som starköl med! Tänkte inte på det!

ulf-jansson
0

Chefen kom över och bjöd mig på en spotlight i förrgår . Den gick ju att dricka . Men när jag läste 50% mindre kolisar vart jag så glad för då insåg jag ju att även om det är dubbelt så mycket i en god öl så blir det ju inte mycket .

Hm men så var alltså inte fallet Rynkar på näsan

[iovis]
0

Så lyckan är ggjord! 50% mindre oavsett totalen? Fattar inte måste jag erkänna

[Pennylane1]
0

spelar inte så stor roll vad dom menar för min del. En burk Spot light ger 2,3 gram kolisar. That's good enough for me!

Och imho så är den precis lika god som annan öl.. Guiness och Kilkenny undantagen.

Wtn3
0

Man blir allt lite konfunderad, när det svart på vitt står på innehållsdeklarationen att 100 ml spot light innehåller 0,46 gram kolhydrater, men ändå står det 50% mindre kolhydrater än vanlig öl på burken, och säg den vanliga öl som bara innehåller 0,92 gram kh/100 ml… Svårt att veta vad som stämmer.

[Pennylane1]
0

Men det står inte , som jag skrev ovan, 50 % lägre än vanlig öl. det står bara 50 % less carbs. Och det är 50 % mindre än de flesta lowcarböl så jag förmodar att det är det som som menar

Wtn3
0

Sist jag läste på en burk spot light stod det jämfört med en vanlig öl, får väl kolla på en nästa gång jag är på bolaget.

[Pennylane1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror du inte på mig!

Wtn3
0

I första hand litar jag på mina ögon, och eftersom jag vet att det stod jämfört med vanlig öl på innehållsförteckningen när jag köpte den för ett tag sen (lusläste) så är det så jag kommer se det tills jag kollat på en ny burk och sett om det står något annat denna gång, det är mycket möjligt att de skrivit om texten och förklarat sig bättre nu.

[Pennylane1]
0

ja det står inte ett ord om det på de burkar vi köpt, enl bilden ovan iallfall, vare sig vid innehållsförteckningen eller någon annanstans.

Wtn3
0

Det låter ju inte helt fel om det skulle visa sig att en burk verkligen bara innehåller 2,5 gram kolhydrater. Då skulle man ju till och med kunna återinföra en öl på kvällen framför TVn och inte bara inta stora mängder öl när det är fest (medvetet avsteg från kosthållningen) som jag gör idag.

maxiq
0

Men då måste det vara smartare att dricka en 33 cl flaska starköl än en 45 cl burk folköl. Det snurrar lite mer i huvudet och blir färre kolhydrater…

Flört

[Pennylane1]
0

actually bara 2,3 gram i 5 dl 4,5%!  räknas inte det som starköl? Snurrade gjorde det i allafall Tungan ute