Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4075 ggr
Mingo
0

NYBÖRJARE

Hej - jag är en nybörjare här, och har nyligen fått diabetes, men ännu inte fått min medicin. Jag tycker dessvärre att matlagning är något av det tråkigaste som finns, särskilt eftersom jag lever ensam. Finns det några bra tips på vad jag kan äta som går både lätt och snabbt och som inte alltid behöver "lagas till" först??

Eller finns det rent av någon i Lundatrakten som äter den här LCHF-kosten och som skulle ÄLSKA att laga mat till mig  :)   ??

Britt

nobban7
0

Hej och välkommen! Personligen tycker jag lchf-matlagning är enklare och snabbare än "traditionell". Stek på en köttbit, häll på smör, färdig! Eller kokta ägg som man kan göra massor och sedan äta kalla. Kolla runt bland recepten ska du se att du hittar massor med bra idéer.

greensis
0

LCHF-kost är trevlig för både de som ogillar och de som gillar att laga mat:

Snabbt att ha till hands - goda ostar, kallskuret (skinka, salami, proscutti, mortadella osv osv), lite gurka, lite rädisor, lite färskostbaserad moja. Kokta ägg klarar sig i ett par dagar i kylen. Majonäs, creme fraiche, vispgrädde. Lohmanders bearnaisesås(klassisk/original) har rätt bra värden.

Färdigt och flytande - äggmjölk i en kanna i kylen. Blir mättande frukost/mellis eller som latte med kaffe

Att tillagas var 3-4 dag - stek. Laga enl kokbok med termometer. Skiva upp. Dag ett äter du stek m grönsaker, dag två-tre tex steken strimlad som wok eller stroganoff(m grädde & svamp). Funkar också som macka m smör på.
Köttfärsbiffar - gör en jättesats, frys in i påsar och ta ut några i taget.

Brödsubstitut - nötscones. Rör smet, 2 minuter i micron

Man lär sig också älska stora fryspåsar med grönsaker: ett par minuter i smörklick i stekpanna/kastrull.

Fabricati diem, pvnc!

Maia
0

Välkommen!

Köttfärs kan man göra mycket med. Paj utan deg t.ex. Eller biffar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -