Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4075 ggr
Mingo
0

NYBÖRJARE

Hej - jag är en nybörjare här, och har nyligen fått diabetes, men ännu inte fått min medicin. Jag tycker dessvärre att matlagning är något av det tråkigaste som finns, särskilt eftersom jag lever ensam. Finns det några bra tips på vad jag kan äta som går både lätt och snabbt och som inte alltid behöver "lagas till" först??

Eller finns det rent av någon i Lundatrakten som äter den här LCHF-kosten och som skulle ÄLSKA att laga mat till mig  :)   ??

Britt

nobban7
0

Hej och välkommen! Personligen tycker jag lchf-matlagning är enklare och snabbare än "traditionell". Stek på en köttbit, häll på smör, färdig! Eller kokta ägg som man kan göra massor och sedan äta kalla. Kolla runt bland recepten ska du se att du hittar massor med bra idéer.

greensis
0

LCHF-kost är trevlig för både de som ogillar och de som gillar att laga mat:

Snabbt att ha till hands - goda ostar, kallskuret (skinka, salami, proscutti, mortadella osv osv), lite gurka, lite rädisor, lite färskostbaserad moja. Kokta ägg klarar sig i ett par dagar i kylen. Majonäs, creme fraiche, vispgrädde. Lohmanders bearnaisesås(klassisk/original) har rätt bra värden.

Färdigt och flytande - äggmjölk i en kanna i kylen. Blir mättande frukost/mellis eller som latte med kaffe

Att tillagas var 3-4 dag - stek. Laga enl kokbok med termometer. Skiva upp. Dag ett äter du stek m grönsaker, dag två-tre tex steken strimlad som wok eller stroganoff(m grädde & svamp). Funkar också som macka m smör på.
Köttfärsbiffar - gör en jättesats, frys in i påsar och ta ut några i taget.

Brödsubstitut - nötscones. Rör smet, 2 minuter i micron

Man lär sig också älska stora fryspåsar med grönsaker: ett par minuter i smörklick i stekpanna/kastrull.

Fabricati diem, pvnc!

Maia
0

Välkommen!

Köttfärs kan man göra mycket med. Paj utan deg t.ex. Eller biffar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

sepersl
0

bor utanför veberöd så är du i närheten kan du få komma på middag Skrattande

Mingo
0

Wooooooow - tackar för många bra tips och ser gärna att jag får fler - tackar även för middagsinbjudningen  hahaha  :)

Mingo
0

En annan fråga - Hur motionerar ni och hur ofta - och äter ni tabletter eller tar insulin, och har ni bestämda tider för "ätning".

Jag har inte på många många år haft några bestämda rutiner och ofta glömt bort att både äta och dricka om jag varit upptagen med annat och jag har också rört mig på tok för lite vilket resulterat i en kraftig övervikt så jag kan inte precis hoppa och skutta, men ska FÖRSÖKA tvinga ut mig på långpromenader. Men som sagt - HUR viktigt är det att äta frukost, lunch och middag och mellanmål däremellan ??

Får man äta frukt ??

greensis
0

#6 Matrytm - grundprincipen är att äta när man är hungrig tills man är mätt. I praktiken gör folk lite olika. Själv äter jag lite mindre frukost för att kunna äta lunch på jobbet (socialt) för att inte bli jättehungrig vid 16-tiden - annars skulle jag kanske äta två gånger per dag. Svaret är att det är inte så viktigt med fixa måltider så länge du inte blir överhungrig och det funkar i din vardag.

Motion - en del motionerar, en del gör det inte. I princip alla här tycker att lagom motion är nyttig i största allmänhet, däremot bidrar den inte i sig till viktminskning. Så det är bra att röra på sig - vad man orkar, så att det är kul. Har du stor övervikt kanske det räcker med lite promenader, kanske lite simning ibland, för att hålla förbränningen igång. (Själv hör jag till de som rör på sig…)

Frukt - svar: njä.Flört Betrakta frukt som godis. Det är ca 18% socker i bananer, tex. Många äter hallon, och andra bär. Det är upp till dig hur mycket frukt du tycker att du får plats i din kolhydratbudget, men har du diabetes bör du definitivt vara försiktig. Dvs njuta av lite frukt, inte svulla i dig frukt som en egen del i den dagliga kostcirkeln.

Fabricati diem, pvnc!

komet
0

ett litet middagstips som är mumsmums och lagar sig själv (nästan)

Laxfilé i ugn med ett täcke av cremefraiche och fetaost med broccolimos till…..JÄTTEGOTT

Zepp
0

Som diabetiker blir du nog tvungen att börja gilla matlagning lite mer för din hälsas skull.. det är riktigt kul bara man kommer över det första motståndet!

Motion och bra mat kan göra att du slipper medeciner överhuvudtaget.. såvitt du inte har typ1.. men då hade du nog inte väntat på medecinerna!?

Motion för diabetiker.. (och även andra,) är bra för att det minskar insulinresistensen!

Att lära sig mer om matlagning är bra för att du får mer koll på vad du äter.. du skulle kanske gå någon matlagningskurs??

Sen så vill jag rekomendera en del böcker.. framförallt Litsfelts böcker.. han är själv diabetiker !!

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

matlagningskurs… det är väl kanske inte så lyckat om man inte kan hitta en LCHF-dito? För det brukar ingå att man äter tillsammans och jag skulle gissa att det inte precis är kolhydratssnåla middagar som sätts ihop?

Zepp
0

Uups.. tänkte inte på det.. kanske någon matlagningskurs i Skåne för LCHFare!

Tänkte på Annica Ds systers matlagningningsträffar.. men de är ju uppe i Sundsvallstrakten!!

[Pennylane1]
0

ja sepersl kanske kan hålla en för Mingo Skrattande

[Pennylane1]
0

mitt finger klickade två gånger helt av sig själv!!

sepersl
0

Japp! Jag är hemma och är f-ledig, så jag kan bidra med matlagningshjälp Skrattande Jag tycker om att laga mat och gör ofta mer än vad som behövs och fryser in. Bra att lägga upp lunchlådor i frysen. Dock tycker jag att det är lättare att laga lchf-mat. Det är bara att lägga lite protein (kött, fisk etc) i en ugnssäker form, på med lite grädde, smör och cf, avsluta med lite ost (å kryddor) - in i ugnen och klart efter en stund. Hur enkelt som helst!

sepersl
0

eller det lättaste: en köttbit i stekpannan, efteråt lite grädde i pannan och vispa runt - Klart! Gott och enkelt

Mingo
0

Ha ha - ja alla trevliga människor kan få lära mig ett och annat om det här :)  Jag känner att jag har såååååå mycket frågor, eftersom jag inte kan NÅGOT om vare sig diabetes eller mat.

Är det t ex goodbye till GLASS nu också ??

Jag ÄLSKAR glass !!!

Finns det nån balans man ska hålla sig till ….
exempelvis si och så många kolhydrater per dag - eller HUR GÖÖÖÖÖÖR man. Jag tackar i alla fall för boktipsen och har redan beställt Dr Annikas LCHF-kokbok!

OM man äter bröd är det då bra med ett osötat fullkornsbröd utan konserveringsmedel ??

Ett äpple om dagen är det FÖR MYCKET frukt ??

Vad äter en gottegris som jag?  Malacos Sweet 'n Salty .. eller ÄR DET BANNLYST ??

Oj oj oj - jag har snart tröttat ut er alla här!

F'låt!

[Pennylane1]
0

gör egen glass! Antingen kör du frysta hallon med grädde i mixer eller så blandar du ägg grädde och någon smaktillsats och fryser.. det finns några recept om du  bläddrar bland trådarna under Mat- recept på efterrätter och sötsaker!

greensis
0

#16 Glass - gör egen. Finns massor av recept här på sajten. Det enklaste är frysta bär & vispgrädde (+äggula?) i matberedaren

Bröd - det är mängden som är problemet. En skiva bröd kan innehålla uppåt en 20g kolhydrater, vilket är mer än vad en del här äter på ett helt dygn. Att det är osötat och fullkorn är oväsentligt i sammanhanget. Läs på baksidan kh/100g. Titta hur mycket hela brödbiten väger, räkna lite snabbt ut hur mycket en skiva/bit väger. Multiplicera med kolhydrathalten. Få aha-upplevelse! FlörtEtt enstaka flatbröd eller finncrisp är ungefär vad som ryms inom de flestas lågkolhydratkost.

Frukt: du är diabetiker, så troligen, ja, ett äpple per dag är i överkant

Godis: Skojar du, eller?? Förvånad Flört

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

jag hoppas att det inte är skämt, jag har inte lust att lägga ner tid på att svara folk som bara driver med oss…

troll har det varit tillräckligt många redan…

men om det är en allvarligt menad fråga så går allting med socker fetbort!!

[Pennylane1]
0

läs vanliga frågor och svar här till vänster där står väldigt mycket bra om vad man ska hålla sig till

LatMask
0

Det smarta med Kif är att det är så många som kan svara, så oss tröttar du inte ut i första taget!

Du har redan fått många goda råd, så jag bara fortsätter.

Först det här med att laga mat - jag såg att du och jag är ungefär lika gamla, och de senaste två åren har jag lärt mig laga massor av god mat - och nu tycker jag om att laga mat också! Kan jag, kan du! (Jag har betraktats som ett hopplöst fall i många år när det gäller matlagning).

Köpeglass bör du undvika, den består mest av socker och mystiska fetter och tillsatser. Det finns folk här som gör glass själva, kolla efterrättsrecepten.

Som diabetiker bör du undvika alla sockerkedjor, både korta och långa. Du har med stor sannolikhet ätit dig till din diabetes genom att äta godis, läsk, glass, bröd, potatis, ris och pasta. Om du skippar det, och äter det som är bra, kommer du dels att få kontroll över din diabetes - du kanske inte ens behöver ta medicin - och sen kommer gottegrisen att göra en uppskakande upptäckt:

- Du kommer inte att vara INTRESSERAD av godis!

Många som försöker sätta sig in i vad LCHF är, oroar sig för allt de inte KOMMER ATT FÅ ÄTA, men tro mig, du kommer inte att vilja ha det…

En bra grundregel är att inte äta något med mer än 5 % kolhydrater. Du äter normalt med protein, 1-1,5 g per kg kroppsvikt. Sen kompletterar du med fett. Du behöver inte lassa upp lika mycket fett som pastaportionen du har tagit bort, fett är ju mycket näringstätare.

Undvik frukt medan du går ner i vikt och får styr på din diabetes, frukt är mest socker.

Kostdoktorn har väldigt bra och informativa sidor om diabetes (det är han som är Doc här).

Lycka till! Snart är du kanske inte diabetes-typ 2 utan diabetes-typ 0!

LatMask
0

Såg att mitt svar blev väldigt mycket nej, nej och icke, så jag fortsätter med att berätta om det främsta fördelen med LCHF: man äter så god mat! Den är god, man blir behagligt, och länge, mätt.

Såhär åt jag igår, t ex: (proteinportionerna är lagom för någon som väger 70-80 kg)

Frukost: Äggröra på fyra ägg och en skvätt grädde. Till det stekte jag prinskorv med hög kötthalt.

Lunch: En bit lax (125 g) som jag tillagade i ugnen med en god gräddsås till. Sallad med grönsallad, gurka och tomat.

Middag: En kycklingfilé (också ca 125 g) stekt, till den stekt bacon och en god sås på creme fraiche. Kokt broccoli till.

På kvällen, framför fotbollen Gråter några ost- och skinkrullar.

Mingo
0

Ledsen om folk tror att jag skämtar. Jag är som sagt NYBÖRJARE och VÄLDIGT tacksam för de TREVLIGA svar jag fått. Jag inser att det inte finns några normer/regler - utan att jag får "tänka själv" vilket väl var det jag hoppades slippa.

Jag tänkte i min enfald att ni var många här som själva varit nybörjare men som nu hade vissa mått och viktrutiner beträffande fett, kolhydrater och proteiner ..

Det är inte lätt för en som AVSKYR matlagning (jag KAN men VILL INTE) att räkna ut vad som är bra och vad som är förbjudet och vad som är "sällan-mat" men förstår nu att det blir till att experimentera hejvilt.  Tack i alla fall för alla goda råd!

Zepp
0

Åjo.. det har vi allt.. enkla regler.. men inte slipper du tänka för det!

1-2 gram protein per kilo kroppsvikt o dag.. så lite kolhydrater som du bara kan.. och resten nyttigt fett.. gärna animaliskt.. så du blir mätt vare sig mer eller mindre!

Hur mycket du väger kollar du lätt på en badrumsvåg.. hur mycket protein är det i olika livsmedel.. ja säg att det i snitt är 20% protein i kött!

Hur mycket kolhydrater.. mnja är du diabetiker så skall du nog sträva efter att hålla dessa låga.. säg 40-20 gram per dag.. du vet vi äter gönsaker oxå för C-vitamin o lite annat oså e det så gott o ser trevligt ut på tallriken!

Hur mycket fett.. ja vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. varken mer eller mindre!

Och i tex potatis så är det typ 16% kolhydrater.. men smör består till 80% av fett och innehåller dubbelt så mycket energi per gram.. så en potatis ersätt med en lite klick smör.. egentligen räcker det med att du väljer det fetare köttet o steker det i smör.. slår på en skvätt grädde o sjuder det till en sås som du slår över köttbiten!

Här har du en lista med "fruktogrönt" där du lätt kan se kolhydratinnehåll.. spara den som favorit.. klicka på kolhydrater så raddar den upp allt i minst/mesta!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Här får du en folder som vår Medarbetare Karin20 har gjort, hon är oxå diabetiker!

Skriv ut den o sätt upp på kylskåpet!

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

hilena19
0

Hej här kommer ett trevligt svar som du förtjänar.Skrattande

Jag vill tänka så enkelt som möjligt utan krusiduller. ett sätt är FETT BRA SOCkER/KOLISAR DÅLIGT.

Och matlagningen, kan det bli enklare? stekt/grillad  köttbit med lite vitlökssmör på eller en kall sås på creme fraiche och någon krydda .

komplicera inte saker och ting och var inte rädd för fett.

Lycka tillSkrattande/Helena

Mingo
0

Tack Goa Människor. Jag vill verkligen gå in för det här. Är dock rädd att jag inte går ner i vikt som alla andra eftersom jag också lider av hypothyreos - men huvudsaken är att jag får bukt med diabetesen och min psoriasisartrit och därmed min STORA trötthet!

Kram på er!

Britt

[Pennylane1]
0

fast det ÄR bra att läsa i vanliga frågor och svar, där kan man få svar på väldigt mycket som man inte ens tänkt på att fråga om! Det är därför tråden finns!

Mingo
0

Japp - jag har varit och kikat lite här och där, men de råd jag fick av Zepp var ganska exakt vad jag efterlyste …. dvs lite mer "uppradat och tabelliserat"  - vilket gör det mycket enklare för mig!

Till min stora förfäran såg jag att det var mycket kolhydrater i VITLÖK!!!  Min älsklingskrydda …. :(

Jordgubbar hittade jag inte …

LatMask
0

Jamen tänk på hur liiite vitlök man använder - det blir inte många gram! Det är sånt man måste tänka på också…

[Pennylane1]
0

fast man äter ju itne så mycket vitlök så det kan man ju använda ändå! Det är ju på 100 gram det är 16 eller nåt…  man kanske äter 5 gram eller så? då är det bara 0,8 !

[Pennylane1]
0

egentligen är det bara hallon av bären som är riktigt bra… jordgubbar ha 8,4 så en elelr ett par kan ju gå bra även om man är lite strikt.fineli är också en bra sida det är finska livsmedelsverket, man kan söka på matvaror i alfabetisk ordning.

Mingo
0

En viktig sak har jag glömt att fråga om. GÅR det över huvud taget att äta den här kosten om gallblåsan är bortopererad ??

Zepp
0

Ja det gör det.. gallblåsan är bara en förvaringspåse för galla som produceras i levern.. kan tänkas att du får äta lite mindre fett åt gången så levern hinner med.. det var blåsan som skulle utjämna skillnaden i fettintag!

Greddelin
0

Kollar man på bärpåsarna så hamnar frysta jordgubbar ofta på 6,5 gr kolhydrater. Hallon ligger oftast mellan 8 och 14!

[Pennylane1]
0

8 och 14! Har jag aldrig sett! 7 står det på min, och jordgubbarna jag sett står det oftast mer på!

Greddelin
0

Jag kan fota mina jordgubbspåsar och visa! Flört Några hallon har det inte blivit på ett tag, just för att det står som det gör…

Zepp
0

Undrar jag om det inte är sk lättsockrade hallon??

Greddelin
0

Nejnejnej, helt osockrat är det!

Greddelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ahaaa… nu tror jag att jag förstår vad jag gjort fel! Det är sockerarterna man ska titta på va? Då kommer ju hallonen ner ordentligt! Men jordgubbarna ligger fortfarande bra till!

Mingo
0

Ja, jag blir alldeles snurrig här och vet inte var i innehållsförteckningarna jag ska läsa och än så länge har jag bara "lättbörjat" för jag "fuskar ju i mig" lite rester av onyttiga saker jag hade i frys och skafferi. Men huvudsaken är att jag börjat ÄTA MAT på hyfsat bestämda tider och jag har till och med LAGAT den. Idag köttfärs, nja fläskfärs med två sorters olika wokgrönsaker till och så vispade jag ur woken med lite vispgrädde och hällde över och så vitlökskrydda - det smakade MUMMA kan jag tala om :)

[Pennylane1]
0

det är ju hallon OCH blåbär! Då är det klart att det blir högre! Blåbär har ju mer än hallon Skrattande

Greddelin
0

Hehe, mitt råd är att inte få panik! Låt det ta tid, för det är en stor omställning på alla plan! Det gör inget om det blir lite tokigt till en början (om du frågar mej), man ska inte vara för sträng mot sig själv medan man håller på lära om! Ta allt i etapper!

Att äta lagad mat är ett jättestort steg om man undvikit det förut! Du kommer lära dej allt eftersom du håller på. Det finns massor med info på nätet som kan hjälpa dej och här får man svar på de flesta frågorna.

Greddelin
0

# 41 Man skulle kunna tro det ja, men hallon och blåbär var för sig låg lika högt så jag tog en låda blandat eftersom det inte var nån skillnad.

[Pennylane1]
0

jag är skeptisk! då ids dom inte ange rätt värden, enligt minmat har blåbär mer än dubbelt mot hallon

Mingo
0

Ja ni ser - bara där är man ju ute och turnerar direkt - en läser ETT och en annan läser något annat - VILKET ska man lita på??

Är det FARLIGT att äta mycket fett INNAN man lärt sig att undvika kolhydraterna så bra som man borde ??  Frågeställningarna är ju oändliga, särskilt för en lat person som inte ens LAGAT sin egen mat på många många år utan i princip levt på knäckebröd och färdigrätter - i och för sig oftast "nyttiga sådana" - men ändå!

Man kanske inte ska steka fläskfärs i smör och hälla grädde på - om man samma dag äter en glass eller kladdkaka - eller andra dumheter som man ännu inte lärt sig avstå ??

Mingo
0

…… och NEJ - jag driver fortfarande INTE med er - jag känner mig bara som ett näst intill HOPPLÖST fall! Både LAT och okunnig och VÄLDIGT sockerberoende  :(

MimLan
0

I ditt fall skulle jag enbart råda dig till att fokusera på att äta fett och protein oavsett. Av det enkla skälet att jag tror det blir för mycket för dig för att öht fundera på andra faktorer när du har så svårt för att undvika kolhydrater.Ju mer fett och protein du får i dig, desto mindre behövder du kämpa med suget, och efter ett tag går det över.

Jag tror t.ex. att du inte hade ätit en jättechokladkaka om du hade ätit den där färsen med grädde och wokisar först. Eller vad tror du? Hade suget varit övermäktigt även då?

Och sitt med din brie i näven hela tiden om alternativet är att hälla i dig dålig glass och chokladkaka.

lil-sis
0

Men du.

Börja med en rejäl fruskost. Typ fyra kokta ägg som du mosar i 50g smör, mums.

Sen om du känner sug innan lunchen, så dricker du en kopp te/kaffe med cocosfett i (smakar inget) och kanske en liten skvätt grädde.

Sen äter du lunch, t ex lax och broccoli med en skvätt smör till.

Om du känner sug igen, te/kaffe och cocosfett igen eller ett par rullar gräddost med lite smör i.

Till middag kan du t ex göra en enkel köttfärslimpa som räcker till flera måltider, 500g valfri färs, blanda med stekt bacon, 200g fetaost och någa äggulor, lägg i lagom stor form, 225g i ugnen i ca 40min.

Till det äter du en god sås på turkisk yoghurt med lite tomat, vitlök, salt, peppar och spiskummin.

Och behöver du ngt på kvällen, kaffe/te med cocosfett eller några rullar ost med smör (skinka med smör etc, kolla bara sockret i skinkan).

:-)

Matintaget minskar sen när man fått bukt med kolhydratsuget :)

lizaohman
0

Två saker: När du gör en kostomläggning av den här digniteten, så kommer du att väldigt snabbt få gott resultat. Du mäter väl blodsockret? Ifall du äter Metmorfin så bör du mäta ofta, så att du trappar ner på medicinen i rätt fart. Fördelen med Metmorfin är annars just att man inte kan få för lågt bs av den. Också måste man som diabetiker tänka på att inte överäta protein, eftersom det höjer blodsockret det också, så vi diabetiker bör hålla oss under normalnivån. Redan prof Banting visade på 30-talet (eller 20-talet, minns inte), att diabetiker mår bra av fett och protein, men inte av kolhydrater. Det är från honom vi fått uttrycket "banta" förresten.

För övrigt säger jag som till alla nybörjare: det är så otroligt nyttigt att läsa igenom Vanliga frågor och svar, en rubrik som finns i vänsterkanten.

greensis
0

#49 Banting är 1860-tal… LCHF har en lång tradition…

Fabricati diem, pvnc!

lizaohman
0

Tack greensis!

Zepp
0

Som flera påpekat innan så är hemligheten med suget att grunda med fett o protein.. gärna en rejäl frukost.. så blir du inte sugen under dan!

Likadant vid andra måltider.. inget förbud mot något gott.. men grunda med en måltid med fett o protein.. vänta en stund o se om du fortfarande är sugen!

Det där med köttfärs med grädde kör jag när jag är lat.. fast jag tar nötfärs för det blir mer grovkornigt o mer substans.. fett har jag ändå i form av smör o grädde.. lite grönsaker o riven ost på detta.. seså en enkel men mättande måltid på fem minuter!

Lövbiff tar tre minuter.. det tar bannemej längre tid att micra en färdigportion!!

Mingo
0

Ni är för GOA alla som kommer med goda råd till mig. Jag tar till mig allt jag kan, men MITT största problem är nog att jag ALDRIG varit den hungriga typen - och heller inte varit överdrivet förtjust i grädde och fett. Men GODIS, GLASS och OSTBÅGAR typ ….. och så har jag druckit för lite vatten och framförallt RÖRT mig för lite!

Så jag har INGA som helst problem med hunger, men kommer nog att ha många svårigheter med att bli av med sockerberoendet. Men jag kämpar på!

Har anmält mig till blodsockerkryssning, men vet inte om jag kommer med - har över huvud taget inte fått något svar på min anmälan. Är det fler här som tänkt åka med i september från Trelleborg??

lil-sis
0

Vet du.

Jag var precis likadan. Eller ja, jag har alltid rört på mig. Men har förstört kroppens signaler om ffa hunger ganska effektivt, det börjar bli bättre.

Sockersuget bekämpar du med fett, kort och gott :)

Mingo
0

Fast idag är det fusk på hög  nivå … min FÖDELSEDAG :)

lizaohman
0

Då tycker jag du ska UNNA dig en bit oxfilé med rödvinssås och vitlökssmör, ett glas torrt rödvin och en härlig broccoligratäng! Färska hallon med vispgrädde smaksatt med vaniljpulver är en självklar efterrätt!

GRATTIS!

Mingo
0

TACK för DEN middagen- men det får bli till nästa födelsedag :)

Är det någon här som VET hur länge man kan ha en liten flaska vispgrädde i kylen sen man öppnat den? En sån med skruvkork !

lil-sis
0

Lukta. Beror på hur den var från början, om kylkedjan brutits osv.

Men jag har nog aldrig hunnit få någon dålig, köper gärna kort datum till halva priset Cool

Agyr07
0

De håller minst en vecka. Ofta längre. Jag brukar ha en på jobbet och de brukar hålla runt tio dagar, sen är de slut.

Skaka, öppna och lukta. Är du osäker på lukten ta en droppe eller två på tungan. Tro mig, du känner direkt om den är dålig.

Mingo
0

En annan fråga - VAD dricker ni när ni är TÖRSTIGA, mer än vanligt vatten ???

Zepp
0

Vatten med lime.. eller gurksivor!

Kolsyrat vatten slinker ner oxå!

Agyr07
0

När jag är mycket törstig så är det faktiskt te som släcker törsten bäst.

greensis
0

#60 Det är rätt låg kolhydrathalt i torrt vin, däremot blir många så alkoholkänsliga på LCHF-kost så det är inte riktigt ett alternativ heller.

Öl undviker många pga kolhydraterna och att det är spannmålsbaserat.

Juice, nej.

Light-läsk - många undviker pga sötningsmedlen, vissa nyttjar ibland, några dricker ofta

Kaffe, te - för alla utom de allra striktaste.

Vispgrädde - gott klunkvis, men kan lätt bli för mycket

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

kolsyrar eget vatten och kör i lite pressad lime och kanske lite stevia om jag vill ha lite sött…  vilket kanske inte är bra om man är sockerberoende, vilket jag inte är, och den drickan fukar bra ill kolhydratsfolk med.

Mingo
0

Tackar återigen för bra tips. Var hos läkare igår angående min diabetes och fick medicin och hon kommer att stötta mig i det här med LCHF …. tack och lov! Nu återstår bara diabetessköterskan den 25 juni också ……

Det jag tycker är krångligt det är att kunna räkna ut hur jag ska fördela mina mål osv.

Finns det kanske någon man kan åka lite snålskjuts på när man är så lat som jag …. någon annan som väger 100 kg och har en färdig veckomatsedel kanske ???  :)

[Pennylane1]
0

vad skönt att din läkare är så klok!

Matsedel kan jag inte hjälpa till med tyvärr!

Någon annan ?

Mala09
0

Hej hej

Bra att du vill endra din kost! Jag önskar deg lycke till.Et tips- diabetes som inte behandlas bra,vet du säkert kan leda till mycket annat dårlig.(Jag har varit typ 1a sedan jag var 9 år).Typ 1 är mycket annorlunde till typ 2 och man kan sällan sluta med medicin.Men det finns jo likheter,som att denna kost är bra.Jag vill at du fokuserar på at du har möjligheten till att få en bättre helsa -energi etc. Och even på sikt medicinfri-om du vill.Mentalt ser det ut som du inte har kommit i mål, du repeterar at du är lat, etc.Snälla tro at du kan endra ! Sluta välja vara lat…Mycket handlar om hormoner som tvinger fram et beteende etc, det vill bli bättre som folk berettar med mer fett etc.Folk har even bliviit av med sin ängest på denna kost.Rekomanderar att du tar en pepp-talk med deg själv och anvendar forumet.Men du måste bestämma att din nye jag inte är lat…Förvånad

Mingo
0

Jag har till min egen oerhörda förvåning märkt förbättringar på många områden redan. Kan INTE vara annat än kosten- ÄVEN om jag småfuskat.  Mina händer är inte alls lika svullna längre (har ju psoriasisartrit) och sockersuget har redan minskat lite även om jag idag är FRUKTANSVÄRT sugen på jordgubbar och mina mognar så sakta ….. men framförallt så har jag köpt cykelhjälm och börjat cykla och jag lagar mat varje dag - och tycker inte ens att det är besvärligt. Det MÅSTE vara kosten som har gjort dessa förändringar inom mig. Känner mig inte så trött och lat längre, men jag har lång väg att gå - DET är jag ju helt på det klara med.

Mer orsaken att jag är/varit  lat och trött är nog inte så konstig med alla de sjukdomar jag samlat på mig de senaste åren.

Var och en ger nämligen trötthet …..  MEN jag känner mig piggare och gladare än på länge - och detta trots MÅNGA TRÅKIGHETER som hänt på sista tiden!  Så jag LOVAR att jobba MER med mig själv !!!

Zepp
0

Iomed att du har kommit till insikt om att du kan få bättre hälsa iomed att du intresserar dig mer för maten du äter och hur du lagar till den så blir det helt plötsligt en positiv förstärkning och inte bara något nödvändigt ont.. man skall inte underskatta sitt psyke och vad positiv förstärkningar kan åstadkomma!!

Grattis iallafall så långt!

lizaohman
0

Varmt grattis, mingo!

LatMask
0

Mingo, det är ju fantastiskt! Som inför många andra som berättar vilka hälsovinster de uppnått, blir jag gråtfärdig av ren glädje!

Hälsovinsten är då inte bara viktminskning, utan även specifika vinster gällande någon sjukdom. Att din psoriasisartrit blivit bättre låter ju helt underbart!

Att du blivit piggare är ju också helt fantastiskt!

Många midsommarkramar från LatMask!

Mala09
0

Fantastisk bra! Då blir man jo motiverad! Glad (När trötthet forsvinner etc.)

Jag är glad du har resultat redan.

Mingo
0

Visst är jag fortfarande TRÖTT och nedstämd också periodvis - men ALLT känns väldigt mycket lättare än det gjort på MYCKET länge och detta som sagt TROTS att 2009 varit fyllt av tråkigheter.  Men jag har fått ett otroligt uppsving som sagt :)  Nu gäller det bara att se till så det håller i sig också :)

Tackar för alla trevliga kommentare och goda råd!

Mingo
0

En annan fråga - VAR hittar man "vaniljpulver" ?

[Pennylane1]
0

På vilken större mataffär som helst, COOP , ICA…

Zepp
0

Finns bland bakgrejorna.. strax bredvid bakpulvret.. kändes som man kom till en annan planet när man väl hittat denna avdelning!

Äkta ekoligiskt vaniljpulver.. KRAVmärkt o allt, tror det är mald vaniljstång.. smaskens, i en liten brun pappkartong med en glsaburk inuti!

sepersl
0

Mingo! Den 4/7 har vi träff på Ribban - kom dit och få inspiration till mat! Leta efter tråden "Grillkväll i Skåne - vem ska med"

Mingo
0

Lite fler frågor har dykt upp … sockerfria tuggummin typ EXTRA ??

Sprite Zero läsk ??

Zepp
0

Sötningsmedel är nog inget som rekomenderas en del höjer blodsockret en aning o annat är förbjudet i vissa länder på grund av risk för cancer o annat!!

"Det debatteras om de artificiella sötningsmedlens eventuella hälsoeffekter.

Särskilt intensiva är debatterna berörande aspartam samt cyklamat, som båda anklagats för att kunna utlösa allt från mani till cancer. Samtidigt både bekräftar och dementerar forskning detta, och exakt vad som är rätt och fel i debatten är ännu okänt. Kritiker hävdar att forskningsresultaten som förespråkar sötningsmedel är påverkade av producenterna och industrin då sötningsmedel är billigare än socker, medan andra pekar på fördelarna och menar att riskerna är att jämföra med andra livsmedel."

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tningsmedel

Dessutom så vänjer du dig inte av med sötsmaken!!

Mingo
0

Om jag väger 100 kg och till frukost äter en omelett gjord på tre ägg och tre msk creme fraiche och ett halvt paket bacon och lite riven 35% ost, en halv tomat, ett par "ringar" orange paprika och dricker vatten och sen på eftermiddagen dricker två muggar kaffe med både kokosfett och standardmjölk i  och sen till kvällsmat äter en fläskkotlett med tjock fettrand - vikt ca 200 g och några skivade champinjoner och lite lite mer orange paprika och vatten till det  - har jag då fått i mig för lite eller mycket - fett - proteiner eller kolhydrater ??   Det är SÅNT jag har så svårt att SJÄLV räkna ut!!!

Zepp
0

Om du är mätt o nöjd på det så är det säkert bra.. men vad gäller fördelningen så kolla på minmat.. lägg in någon typisk dag från minnet!

http://www.minmat.net/counter.php

Xanzippa
0

Hej Mingo, det verkar ju som att du börjar få kläm på det här nu. Jag ligger ungefär på din vikt, men det går tyvärr inte bara att se till vikten och sen bestämma utifrån det vad som funkar att äta. Du måste känna dig fram, våga äta tills du är mätt så du lär dig sakta men säkert lyssna på kroppens signaler. Sen får du pröva med lite olika saker, jag förstår att du inte är så motiverad att laga mat, men se det som att du ska äta så gott som möjligt för dina smaklökar - och din kropp.

Jag själv har t.ex svårt att äta ägg på morgonen - kokt går i små mängder, att som vissa gör här, dvs är 4-5 ägg åt gången kräks jag av, men det fick jag lära mig genom att prova mig fram, min gräns går vid 2. Vill du ha tips på vad folk äter tycker jag du kan kolla i tråden om vad folk har ätit idag, där har helt vanliga människor här skrivit ned vad de ätit och det tycker jag man kan ta inspiration ifrån.

Som människa skapar man ju lätt rutiner, har man vissa saker som fungerar fortsätter man gärna med dem, se vilka fungerar för dig så du slipper tänka efter för mycket i ditt vardagsliv (om du nu vill slippa det).

Jag bor själv i Lund, jag lagar inte mat så ofta åt folk längre, men vi kanske hade kunnat samla ihop folk till en studiecirkel, eller nån typ av bokcirkel av LCHF-kost som sen diskuteras?

Mingo
0

Ännu en nybörjarfråga …. hur ställer sig LCHF-KOSTEN till Aloe Vera-juice ??

lizaohman
0

Det finns inget hinder som jag känner till. Hjälper många med mag-problem. Men ofta så rättar just sådana problem till sig med denna kosten. Kolla så kvaliten är bra och vilka ev tillsatser som finns. Innehåller den kolhydrater? Också bra att veta.

Mingo
0

Hur många ägg kan man egentligen inmundiga per dygn ???????

Zepp
0

Tja ett paket med 12 stycken är nog gränsen sen klarar man nog inte å äta ägg på ett tag.. men det är inget farligt att äta mer!

Nu är ägg nyttigt igen!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.