Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2826 ggr
rottizz
0

kokosfett

Är det verkligen gott? Vad använder ni det till? Är det bättre än smör eller varför använder ni kokosfettet?

Nygammal
0

Jag använder det smaklösa kokosfettet eftersom det inte smakar fett och för att få i mig tillräckligt med fett.

Jag använder det även som hudkräm.

matsmurfen
0

Det går att steka i, även om jag själv tycker att det "stänker och sprätter" lite mer än smör.

Man kan ha en liten klick i kaffet (för att få i sig fett).

Det innehåller 100% fett - smör innehåller ju "bara" 80%, så får i dig mer fett med kokosfett på samma mängd.

Wtn3
0

Det finns smaklöst och det finns med kokossmak. Det är bättre än smör eftersom det är 100% fett, och 92% av det är mättat. Men praktiskt taget är skillnaderna så små att det kvittar vilket man använder. Att steka en köttbit i smaklös olja kan vara tråkigt och att steka den med kokossmak kan vara äckligt, så i matlagning föredrar jag smör, eller en blandning, hälften hälften.

nisse02
0

Jag är inne på min 4:e vecka med LCHF och jag använder kokoksolja + vispgrädde i kaffet. Brukade ha en skvätt mellanmjölk i vanliga fall.

I början tyckte jag det var rena kräkmedlet, men nu tycker jag det är fantastiskt gott. Vill helst inte dricka kaffe utan kokosfett + vispgrädde (40 %). Jag har den smaklösa oljan.

julia61
0

Har inte testat i kaffe än, kokosfett alltså. Men har köpt det silvriga paketet för att testa att fritera i.

[iovis]
0

Jag köper på hälsokosten utan smak och det klickar jag i kaffe och te för att få i mig fett. Det har varit rinnigt den sista tiden men det beror väl på att det smälter när mätaren visar över 25 grader celsius…..

birma
0

Använder ibland kokosfett utan smak i kaffe. I kaffet alltid dessutom grädde (dricker aldrig kaffe svart, inte gott). Har växlat mellan kokosfett inhandlat i hälsokostbutik, och silverpaketet från vanlig affär. Steker ganska ofta i kokosfett. Då för det mesta blandat med smör. Gjort ischoklad enstaka gånger med kokosfett. Blandat det smälta fettet med kakao eller choklad från mörk chokladkaka. Som någon nämnt tror jag, så har det hänt att även jag använt det som "hudkräm". Ska finnas en mängd goda hälsofördelar med kokosfett, just nu kommer jag inte ihåg dem alla.

[Pennylane1]
0

laurinsyran är iaf en av dem, den finns i modersmjölk och vi kan inte få dem på annat sätt om jag inte fattat fel. Det skyddar bl.a.  mot infektioner.