Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4579 ggr
julia61
0

chokladdryck

Hejsan igen!

Blev så sugen på choklad och vet att jag läste någonstans om choklad dryck m grädde, vatten, smör och kakao, men hittar det inte.

Känner någon igen det?

Ska blanda ihop lite av varje o se om det funkar, men om någon har mängderna så skriv det gärna!

Choklad!!!

Ron-Jag
0

Det här är kanske inte 100% LCHF men jag kör ca 1 1/2 dl grädde + lite vatten (ca 1/2 dl) i mikron tills det kokar. Bryter i någon bit mörk choklad. Är jättegott.

finntroll
0

Äggmjölk smaksatt med kakao tycker jag att är gott. Det finns många trådar om äggmjölk här på forumet, jag har utgått från raringens recept på lchfmat.com som du hittar här http://www.lchfmat.com/category/dryck/

[Pennylane1]
0

ja 1,5 dl grädde i ett svep kan nog hämma viktnedgången , men det är "bara" 4,5 gram klhydrater så för dem som äter 20 eller så per dag kan det ju funka. Jag gör också oftast med äggmjölk om jag ska ha varm choklad, jag bara slänger i två ägg och en klick (30-50 gram) smör samt kakao efter behag (1,5 tsk räcker för mig)  i en hög behållare mixar samtidigt som jag häller på kokande vatten från kokaren. Enkelt, snabbt och smidigt.  Och närapå kolhydratfritt. Lite sötning från stevia eller sukrin blir det för min del också.

julia61
0

Tack ni , det ska testasSkrattande

Minorca
0

Hej

jag brukar göra 3 olika chokladdrycker beroende på om jag är hemma eller "utflykt".

Dels gammaldags varmchoklad, tar ca 2msk grädde och rör ihop med 1tsk kakao i en kopp. Rör ner het vatten och toppar med en rejäl klick vispadgrädde.

På utflyckt gör jag först ordning chokladpulver, Jag tar en påse torrmjölk och 3 msk kakao blandas (enligt receptet på på påsen fast utan socker). När jag skall dricka drycken tar jag 2msk av blndningen som jag rör ut med hett vatten. Inte helt enligt LCHF blir ca 10 g kolhydrater per kopp men funkar bra till polarbröd med bacon.

Sedan gör äggmjölk med kakao.

I början av min LCHF tid hade jag lite stötningsmedel i mina chokladdrycker men inte nu längre.