Seg trötthet
Har hållt på med LCHF i lite över en månad. Fortfarande är jag otoligt trött och vid ansträgning så blir det en aning grått i synfältet (typ så där som det kan bli vid för lågt blodsocker). Det är omställningsproblemen, men illamåendet har gett sig men den tröttheten har inte försvunnit ännu.
Hur länge kände ni er sega, ni som har kommit över omställningsbesvären?
Ingen?

Jag har nu hållt på i 1,5 månad och är pigg tycker jag. Huvudvärken troddde jag var helt borta ända tills igår morse då jag igen fick en huvudvärk som liknar dagen-efter-illamående (hade den nästan varje dag första veckorna). Yr har jag dock aldig varit eller haft grått i synfältet.
Sover oförskämt bra de första fem timmarna men ligger ofta sedan och vänder på mig.
Själv har jag räknat med att olika symptom kan hålla på till och från tre månader som ju är omställningsperioden jag läst om.
Har också märkt att jag kan styra upp en hel del med kolhydratmängden. Ska helst inte gå mycket under 20 kh/dag för att må bra.
Hoppas att fler svarar då jag är lika ny som du, ville bara ge en jämförelse…

Jag har ätit LCHF i ca 6 veckor och känner igen den där sega tröttheten :( Har nästan trott att jag håller på att få influensa ibland för att kroppen känns såååååå seg.
Vad jag märkt är dock att denns seghet tycks ge med sig om jag rör mig mer. Det är som att jag måste kliva över en tröskel vad gäller tid och flås, sedan är jag mer uthållig än tidigare. Detta är bra då jag tränar men mindre bra då jag cyklar till jobbet/går upp för trappor osv då jag bara befinner mig i seghetsstadiet. Vet inte om detta bli bättre med tiden eller om det finns något man kan göra annorlunda?! för drygt är det att flåsa som en idiot när jag cyklar uppför en backe men samtidigt veta att jag har kapacitet att springa ett par mil.

Tycker jag känner segheten speciellt om det har gått "för många" timmar sedan jag har ätit. Annars håller jag med #3 att segheten gå över om jag rör mer på mig.
Tack för svar!!
Då kanskew man kan räkna med att övergångsbesvären kanske kan hålla på i ca 3 mån i vissa fall? Nåra som har blivit av med överg. besv. som ytterligare kan förtydliga?
Jag har aldrig känt seghet! Äter ni tillräckligt?
Jag har haft denna seghet i början. Har ätit LCHF i fyra år och har ork till tusan. Jag har aldrig varit någon sprinter så med har jag ingen erfaren att dela. Men promenader, cykling osv går som en dans idag.
#7 Så skönt att höra!! Vet du på ett ungefär när du började känna dig så?
Det kommer jag inte ihåg, men jag började äta LCHF sommaren 2005 och sommaren 2006 vandrade jag långa turer och märkte att jag inte blev trött, istället ökade orken under vandringen. Det kändes väldigt konstig först men senare vande man sig vid det.
Så någonstans där emellan har det hänt en förändring.

Känner igen den där tröskeln som Joula skrev om. I början kände jag mig otroligt seg och trodde aldrig jag skulle orka med träningen igen. Sen gjorde jag det ändå och efter ca två veckor är jag mycket piggare igen. Tror det har mer med ork och kondition att göra än vilken kost man äter.