Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3594 ggr
Schnigel
0

vaccin mot kattallergi?

Tjenamors!

Jag och killen min funderar på att skaffa en liten katt som heter Tigher men problemet är att vi båda är kattallergiker vilket inte är så smart. Men vi vill verkligen ha den här katten så vet ni om det finns nåt vaccin eller något likande som gör så att man får bort den allergin? Är det någon som har gjort det och vet ni hur mycket det kostar isåfall?

Kanske inte rätt forum att fråga i…? Skäms

Wildrat
0

Tyvärr finns inget vaccin. Pollenallegiker kan få små doser av det de är allergiska mot så kroppen vänjer sig men inget sånt finns för oss pälsallergiker…

Pasi
0

Jag tror inte det är helt fel forum heller…då det finns många allvetande människor här.
Men tyvärr tror jag inte att allergi kan botas via vaccin…det är ju inget virus utan en överreaktion hos immunförsvaret mot ett visst protein (normalt iallafall).

Själv slapp jag pollenallergin helt då jag uteslöt grädde ur kosten denna vår…kanske kan vara en väg även för andra (läs om basallergiteorin i Ursulas bok - Nu räcker det).

Schnigel
0

aha ok Förvånadmen ingen medicn på något sätt då? :o har för mig att jag har hört talas om det.. okaj får kika Glad

haneit
0

Jo, jag har också hört att det finns… Man utsätts för små doser av det man är allergisk för. Fast jag har för mig att jag har hört att man inte får det om det inte är så att man är akut allergisk så man inte kan fungera i vardagen.

roggan
0

Jag går o allergivaccinerar mig (läkarna kallar det faktiskt så för enkelheten skull) mot björk, gräs och hund. Det heter egentligen hyposensibilisering. Jag är inne på tredje året nu. Första femton veckorna så får du en (jag får tre) spruta varje vecka. Därefter så får du det varje månad under en tid. Sedan trappas det ner till varannan månad.

Jag skulle dock aldrig få för mig att skaffa hund efter detta. Jag gör det så att jag kan klara av att vara runt hundar då både jobbarkompisar o vänner bär med sig hundhår (i kläder etc) eller då jag ibland inte kan undvika hundar.

Det går att ta sprutor mot katter men jag tror inte att det är rekommenderat att skaffa katt efter det. Dessutom så är det som #4 skriver - du får det inte om du inte är akut allergisk. Det är också ganska dyrt för du får betala allt själv (högkostnadskort gäller) och det tar lång tid.

Så tänk verkligen igenom det - processen tar över fyra år och efter det är det inte säkert att du kan leva med ett djur även om du klarar av att umgås stundvis med dem.

MonicaHansen
0

Prova att umgås med katten först och se hur ni reagerar. Min gubbe är allergisk och vi kan inte vara i närheten av katter tyvärr och har aldrig hört talas om vaccin.

Prova nakenhund, toypudel, bichon frisé hund..

Internettan
0

Schnigel: På hälsokosten finns Nazaleze - ett pulver gjort av tall - som man ska andas in i näsan. Det förhindrar att man andas in allergenerna. En jag läste om kunde med det preparatet vara med katter utan att få några symtom alls, trots stora besvär av kattallergi innan. Kan ju vara värt att pröva, men verkar kanske jobbigt att ständigt behöva använda det.

#2: Äter du fortfarande smör? Jag funderar på att prova att ge mina barn en basallergi-kost pga olika hälsobesvär (bl a eksem), men funderar över om man ändå kan behålla smöret.

"Every point of view is a view from a point."

sussie
0

Komplementärmedicin kan hjälpa. Alltså akupunktur (vet jag kan fungera), zoonterapi, homeopati men jag säger också att det inte kan rekomenderas att man skaffar djur själv utan mer för att man har vänner med djur.

Lena123
0

Vissa kattraser ska ju vara "bättre" för kattallergiska…men det är lite olika för olika personer.

Den mest uppenbara rasen är ju spynx men även birma,perser och norskskogkatt är sådana som vissa tål trots sin ånga päls för man är ju inte allergisk mot pälsen trots att många tror det…

Ni får helt enkelt leta på bakanta som har dessa kattraser och testa er fram…kanske erbjuda er att ha katten boende en vecka på semestern på prov innan ni köper en egen.

http://www.winthers-skafferi.se/

Margareta
0

Vi har släktingar som är kattallergiska, och våra skogkatter går bättre än andra katter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Agyr07
0

Många kattallergiker klarar av sphynx (nakenkatter), otroligt trevliga katter.

Wildrat
0

Cornish rex har jag hört ska funka också…