kokta ägg
undrar varför mina kokta äggs gulan(frigående höns) är eller blir så mörk gula och torra efter 10-12min koktid? Har jag kokat de för länge? är gulan därför jätte gul och torr?
Ja, du kokar dom för länge.
Jag kokar mina ägg ca 5 minuter oftast, så vitan är koagulerad men gulan är lös / halvflytande. Vill du ha en fast gula så testa ca 7-7.5 minuter. Jag räknar med large-ägg och att äggen ligger i från det att vattnet är kallt, börjar ta tid från det att det börjar koka.
Så här kokar jag mina stora ägg: Lägg i äggen i kokande vatten och koka 7 minuter. Då blir vitan fast och gulan lite stelnad ytterst och rinnande i mitten, precis som jag vill ha dem.
ok, vill gärna ha gulan lite hård så då kan jag koka 8min?
Om du räknar som jag beskrev och kokar 8 min så är gulan garanterat hård och nästan spröd. Lägger du i dom efter vattnet börjat koka borde det bli lagom hårdkokt vid 8 minuter
Min bästa investering är en äggkokare, där kan det inte bli fel.
Min kostade 99 kr på Rusta och fungerar prefekt… man kan koka upp till 7 ägg samtidigt. Bara ett tips om man inte vill blaska med vatten på morgonen. Jag köpte den i första hand för att ha i husvagnen men köpte en hem också.

Japp äggkokare är bra, men min låter förfärligt, så jag letar efter en ny, någon som har tips på en tystlåten?
#6 Jag köpte min på Clas Olhson. Den är tyst när den kokar men jag gissar att det är summerna du menar (klarsignalen)? Den är högljudd på denna också.
#3 Om du lägger ägget i kallt vatten och kokar upp och kokar i 8 minuter så har du ett hårdkokt ägg. 3-4 minuter är ett löskokt ägg (hård vita, lös gula). Nånstans däremellan om du vill ha mjukkokt ägg.

Jo det är summern jag menar katter hundar och människor hoppar alla högt när det är klart och sean blir det race för stänga av så fort det går.
åhh jag kokar de i 15 min för att försäkra mig att de verkligen blir hårdkokta

jag skulle inte kunna äta ett ägg som kokat så länge tror jag - vitan blir ju helt konstig och gulan alldeles för hård.
jag gillar hårdkokta ägg, men kokar inte mer än åtta minuter för att inte förstöra dem.
Jag upplever att ägg som vi köper från närproducerat och med en mera naturlig miljö, så är gulan mörkare och ser faktiskt godare ut, än den där bleka gulan hos äggen man köper i affärerna.
Sen tror jag också att vill man ha hårdkokta ägg, så räcker det nog med max 8 min.
Själv vill jag ha vitan fast, men gulan ska vara kladdig 
#10.. det e väl det som kallas för hårdkokta ägg
en gång kokade jag i typ 10 min o gulan var GUL så jag gillade det inte haha. sen äter jag stora eko-ägg bara, så de blir så goda ändåå
blir inte gulan grön runt om när man kokar för länge? Usch det är äckligt! Då är dom bara att kasta i min bok!

yep, runt en kvart tror jag, sen börjar gulan bli alldeles gråaktig, definitivt klassade som förstörda ägg.
grön?? nää det blir den väl inte.. okej inte riktigt en kvart, men det ska ha gått tio min minst iaf innan jag stänger av spisen
det inträder tidigare än efter en kvart tycker jag! 12 minuter är definitivt på tok för länge!
Det gröna är svavelföreningar som fälls ut och ansamlas mellan vitan och gulan. Det är absolut inget farligt, och påverkar inte smaken nämnvärt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Det gröna kanske inte påverkar smaken, men för mig iallafall är grön gula ett tecken på att det kokat för länge, och då är ägget förstört.
har inte lagt märke till det gröna faktiskt.. lr så har jag väl sett det som en del av ägget med tanke på att jag verkligen inte kan äta det löskokt
#18 Håller med! Skulle inte äta ett sånt ägg.
#12 Jo men jag menar att gulan ÄR mörkare på dom fria hönsens ägg, hur man än kokar dom. Eftersom jag alltid kokar mina högst 5 min. så märker jag skillnad på dom affärsköpta och dom friare naturligare äggen, eller hur man förklara, men ni fattar nog hur jag menar 
#20 jodå jag förstår.. jag känner detsamma när man kläcker ett eko-ägg samt burhöns-ägg…bara synen lixom, BIG different!
#21 Verkligen! Ser mycket godare ut med eko-äggen 
Överkokta ägg tenderar att bli grå/gröna i gulans ytterkanter - men, som sagts redan, smaken förändras inte och det är inget fel på ägget, det går alltså bra att äta dem ändå.
Däremot tycker jag själv att snustorra gulor känns motigt att äta… Men, smaken är som …
Eko-äggen har en stunsigare gul färg på gulan - men gröna eller grå är de inte! Inte de jag har ätit i alla fall… För då skulle jag börja undra… *ler lite kaxigt ironiskt - men inte elakt men't*
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
precis! jag har inte heller märkt att eko-äggen blir gråa. tyckte att det märktes tydligare förr med de "vanliga" äggen. sen snustorra äter jag dem absolut inte! jag väntar inte tills de kallnar ens, utan på en gång när de svalnat en aning och man känner doften.. då e de fortfarande lite saftiga, trots att de e hårdkokta
Gulorna i överkokta ägg, typ mer än 10 minuter, har en tendens att fastna i gommen och på tänderna tycker jag. Kokar i sex minuter (äggen läggs i kallt vatten och tiden räknas från att det börjar koka) och det blir perfekt för mig!