Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1285 ggr
sofie28
0

hej

hej har precis börjat äta LCHF och har en fundering.. är hårtbröd älskare och skulle vilja hitta ett alternativ måste få tugga ordentligt :) har även problem med frukosten.. blir lätt inget alls då jag inte har tid att fixa frukost så snabba frukost förslag mottages gärna

Andina
0

Det finns hårdbröd, t ex FinnCrisp och några av Ryvita har hårdbröd med runt 6 kh/brödskiva. Hur många brödskivor du kan äta beror givetvis på hur strikt du tänkt vara betr kolhydrater och om du anser att bröd (d v s spannmålsprodukter) är accepterat för din kosthållning.

Inom lchf rekommenderas att inte äta bröd och andra spannmålsprodukter, bl a - men många gör "avsteg" ibland, däribland jag. För min del kan det bli 1-2 FinnCrisp/månad ca. Men äta bröd varje dag, till frukost, näe, det tror jag inte på. Det "underhåller" ju bara kroppens "kh-behov" bl a.

Det är en vanesak att tugga på bröd - den vanan blir du snabbt av med om du 'satsar' en kortare tid på att utesluta brödet, om du vill. Jag saknar inte bröd ett dugg.

Kanske kan du välja krispiga grönsaker istället?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

Välkommen hit förresten!!! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

sofie28
0

tack…

julia61
0

Välkommen! Jag har lite av samma behov ibland, knapra på nått!! Äter några salta mandlar ibland när behovet behövs. Kollar kolhydraterna bara så det inte går överstyr.

Det finns en musli i Annikas kokbok som har lite av varje knaper i sig, den kan du kanske testa i fil tex!

Lycka till

sussie
0

Fläsksvålkexen du kan hitta recept på här i mariginalen blir rejält knapriga och goda då du själv väljer hur du kryddar. Ät dem med smör och ost eller salami och du blir garanterat nöjd.

Wildrat
0

Det finns nåt i knäckebrödshyllan som heter "Flatbröd" också, tunna skivor som innehåller 3,5g kolhydrater per skiva. Ett par såna med mycket pålägg kan funka.

Mervi
0

Välkommen hit!

Snabb frukost är lätt att fixa. Koka några ägg på kvällen innan så har frukostäggen klara.

Lycka till!