Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4007 ggr
bizzz84
0

nötter?

usch nu känner jag mej väldigt frågvis =)

men kan någon hjälpa mej med en fråga?? kan man äta casewnötter ???  eftersom jag älskar nötter så skulle jag vilja veta vad som är bästa nöten att äta == )

Johanna!

[vaargen]
0

Allt är väl beroende på hur mycket du äter och hur "känslig" du är för kolhydrater.

Enligt livsmedelverket så har standard cashewnöten 25,9% kolhydrater vilket för mig är ganska högt men titta runt på olika märken på cashews så kan du hitta någon med mycket lägre halt.

Jag gillar också nötter så jag tog mig tid att leta runt lite och ganska snabbt så hittade jag pekannötter med väldig låg halg kolhydrater(6%) som jag sitter och mumsar på varje kväll efter träningen.

Raefsan
0

Sitter just med en påse ICA naturella osaltade cashewnötter framför mig. Den innehåller 18 gr kolhydrater per 100 gr.

bizzz84
0

=) eftersom jag tror att jag är ganska känslig mot kolhydrater så tror jag avstår casewnötterna =)

tack för tipsen =)

Johanna!

[Pennylane1]
0

macadamia är en nöt med lågt kolhydratsinnehåll, om man gillar dom! Under fem, kanske bara 3 har sett olika uppgifter.

lizaohman
0

paranöten ska också vara bra.

bizzz84
0

okej då får jag allt ta mej en tur till affären och testa testa nötter =)))

[Pennylane1]
0

även valnötter ligger i den lägre skalan

Mala09
0

Är cashew inte faktisk en belgfrukt? Mandler är jo faktisk en frukt.jag minns vakt det här från Staffan Lindebergs paloe böcker,men kan vara fel.Isåfall inte bra,pgav lechtiner.Bara ett tips.

Malusen
0

Sötmadel Glad

spkn1
0

Något man bör ha i åtanke är innehållet fleromättade fetter.. valnötter och paranötter innehåller hästmängder omega-6.

Macadamianötter lär vara det bästa, nästan bara enkelomättat fett och inte allt för hög andel kolhydrater.

Bamze77
0

Spanska mandlar innehåller bara 2,8 % kh.  Finns ibland vid "Naturgodiset" och liknar vanliga mandlar!

Annars finns det blandade nötter att köpa i lösvikt!  På Lidl kostar dom "bara" 89 kr kilot nu! Blandade nötter innehåller 10 % kh.

bizzz84
0

ååå vilka bra tips ni ger mej =)))

känns riktigt bra att kanske inte behöva sluta med nötterna =)))

har en annan fråga oxå som jag inte riktigt förstår när jag läser vanliga frågor och svar =)

hur vet man om man kanske äter för mkt fett??

eftersom jag är ganska dålig eller inte har motivation till att räkna =(((

Johanna

nyborjare08
0

Du vet om du äter för mycket fett om du blir illamående Glad Det är väldigt svårt att överäta fett.