Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3801 ggr
navarro
0

Olika tesorter

Jag ar inte sa hemma pa tesorter och vill garna veta nagot om Roibos, grönt te och vanligt te i forhallande till varann och vilket ar att foredra till LCHF. Haromdagen i affaren dar man saljer örter och teer i lösvikt, fanns det tva röda teer, ett fran Afrika och ett som var riktigt te enl. kvinnan i affaren. Jag kopte det som hon beskrev som riktigt te. Ar det nagon som vet skillnaden?

BigBr
0

rooibus är en helt annan växt

http://en.wikipedia.org/wiki/Rooibos 

grönt the är väl ojäst och mindre behandlat än vanligt tr men kommer från samma planta.

Gröna sägs var fullt med antioxidanter å andra nyttigheter

Lillianna
0

Rött thé lär passa oss som kör LCHF bäst, kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det. Jag gillar ett rött som heter Rabarber och Grädde. Prova!

/Lillianna

~ Lillianna ~

odezza
0

Jag gillar roiboste med kanelsmak, mums med grädde i! Men så hörde jag på radion idag att för mycket kanel kan orsaka leverskador!! Det dom varnade för var att inte äta för mycket hälsokostpreparat med kanel i, men som krydda var det tydligen ok. Vad ska man tro? Fundersam

"still lost in space and time"

Margareta
0

Jag gillar roibos med kokosolja och lite vispgrädde…

Numer pensionär i Nynäshamn

Chocolate
0

Grönt te är jättenyttigt, knökfullt med antioxidanter och en hel del annat (som jag naturligt vis inte minns) men man ska inte använda flortandkräm om man dricker grönt te för det finns så mycket i att 2 muggar /dag räcker för att tillgodose dagsbehovet av flor för tänderna.

Kanel, har inte hört det om leverskador (men allmänt att man inte ska överdosera har jag hört) men däremot att doften av kanel är starkt potenshöjande. Så varför älskar de flesta karar nybakade kanelbullar?!

Denna kommentar har tagits bort.
Chocolate
0

Vad är roibos ???

BigBr
0

har klistrat in en länk till rooibos #1

Chocolate
0

Snälla BigBr, jag såg den men jag är allt för dålig på engelska för att kunna översätta det. Finns det någon svensk länk eller någon som kan förklara?

monkan
0

Från Helhetsdoktorn 

Rött te: 
Kan teét Rooibos påverka levern negativt
på liknande sätt som Tussilago?

Svar: 
Rooibos te kallas även afrikansk rött te och har varit känt i Sverige redan på 1700-talet. Rooibos  är en buske som bara växer Sydafrika och när man kokar te på växten får man en dryck som påminner mycket om vanligt svart te. Teet är helt koffeinfritt vilket gör att den kan ses som ett bra alternativ till både kaffe och svart te. Medlet används huvudsakligen som livsmedel och dryck och inte i första hand som naturmedel även om man tillskriver drycken hälsobringande egenskaper som skydd mot allergier mm. Rooibos innehåller inte någon oxalsyra och har mycket låg garvsyrehalt.
Tussilago har använts som medicinalte vid bl.a. hosta. Den traditionella användningen har varit under kortare perioder och man har noterat att användning av tussilago kan ge en viss påverkan på levern som skulle kunna vara skadlig vid långvarigt bruk. Tussilago finns därför med på livsmedelsverkets lista över örter som kan vara skadliga att använda som livsmedel. Tussilago bör inte användas
över huvud taget och övriga medicinska örtteer bör användas som regel bara några månader i taget. 
Rooibos finns inte med på listan över kända olämpliga örter. Det finns heller inte några rapporter om att teet skulle vara skadligt. Det konsumeras dagligen av en stor mängd människor utan att man har rapporterat några biverkningar. Det är dock ett te som importeras från Afrika och risken finns att man kommer över ett dåligt märke där man riskerar att få med andra växter.  Får Du bara tag i en säker och god kvalitet av rooibos så kan Du använda det som dagligt te.

Bertil Dahlgren, tidigare publicerad i Året Runt.

Annan länk till Twinings te

Och - alla som har läst Damernas detektivbyrå nr1 av Alexander McCall bör ha druckit minst en kopp Roibus te…

Chocolate
0

Monkan, tack för informationen!

bocco
0

Här är lite mer info om olika tesorter som grönt, svart, oolong och örtteer som rooibos: http://www.omte.se

Chocolate
0

Apropå kanel igen.

I vår tidning i dag stod det just det om kanel och leverskador men att man behövde inte oroa sig innan om man inte åte flera teskedar kanel var dag. I tyskland hade dom rekomendationer (eller hur det stavas) att barn inte ska äta mer kanel per dag än vad som finns i tre stora kanelkakor (hur dom ser ut och hur mycket det var stod det ej).

Om kanel som potenshöjande medel stod det inget ;-).

Tilda-T
0

Vanligt Liptonte finns som heter African Rooibos och är kanongott det har blivit mitt nya favvote!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!