Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4578 ggr
sese
0

Nykomling

Hej alla,

Tänkte det var dax att gå med i forumet och skriva nu, när jag har skummat igenom all trådar fulla med vettiga svar och trevliga människor.

Två och en halv vecka in i LCHF så jag tror inte jag kommer att göra någon kovändning och försvinna bort i grönbetet, förvirra mig och börja äta gräs.

40 tjej i hektiskt och fanatiskt IT jobb, som tyvärr har dragit på sig några(F) extrakilon på grund av för mycket mat och för lite tid borta från skärmen.

16 dagar = 6 kilo minus (vatten? :P) och ingen ledvärk står på pluskontot, på den negativa sidan har jag inte slutat gäspa och har svårt att vakna. Och jag saknar kaffet… eller rättare sagt mjölken till mitt kaffe. Men men, kommer jag ner till matchvikt igen så ska jag minsann ha en latte.

Har tagit mig i kragen och börjat styrketräna i roddmaskin litegrann varje dag igen iallafall.

Tack vill jag säga till alla som tar sig tid till att guida oss nybörjare runt i LCHF djungeln, då jag lyckades lära mig en hel del genom alla trådar. Jag har inga direkta frågor just nu, men huka er, de kommer nog…

Mvh

SeSe

Malusen
0

Jag har alltid hälften mjölk i mitt kaffe Skrattande (4ggr per dag eller mer) och jag går ner i vikt, så det är nog väldigt individuellt Glad.

kaisakavat
0

Sex kilon - jättebra. Troligen inte alls bara vatten utan åxå endel borta från lagren.

Fortsatt lycka till!! Skrattande

[iovis]
0

Välkommen och fortsatt lycka till!!!

sese
0

4 latte per dag? Himlen…. Men jag tror för mig är det en kolhydratfälla, jag kan gladeligen dricka 10-12 koppar om dagen när jag kommer igång, och det blir inte mycket rum för mat då. Jag har en otrevlig tendens att leva på kaffe om jag är stressad (positiv eller negativ stress spelar ingen roll i det fallet), jag glömmer att äta, och sedan går det åt skogen när man är borta någonstans utan matalternativ.

Men jag tänker att när jag väl har kroppen ilag så kan jag göra ett återfall till iallafall någon latte per dag, om jag fortfarande känner att jag vill ha dem.

Just nu är jag i ett stadium när jag inte blir direkt sugen på någonting, oavsett att min man petar i sig allsköns snacks och onyttigheter bredvid. Jag äter när jag blir hungrig, försöker göra något gott och sedan låter jag bli tills nästa gång jag är hungrig, må hända det blir för lite protein kanske, men jag tar vitamin/mineraltillskott så här till en början.

Men värmer han upp en kanelbulle så åker han nog på en propp.

Doften av kanel=till och med bättre än kaffe.

Tack för välkomnandet!

SeSe

Wildrat
0

Du skulle kunna testa äggmjölken jag gissar du sett nämnas här ett par gånger. Vissa gör latte med hälften äggmjölk och hälften kaffe. Eftersom äggmjölken är ägg och fett hindrar det inte viktnedgången. Kan ju kanske vara ett alternativ så slipper du sluta med kaffet…

Välkommen hit!

Malusen
0

Jag har kokosfett i mitt kaffe Glad

Margareta
0

Välkommen hit och grattis till en härlig inställning och bra start!

Kul att återkomma till din tråd och se hur det fortlöper.

Numer pensionär i Nynäshamn

sese
0

Joo… jag har sett äggmjölken, och jag funderar på att testa det i helgen… men det låter fruktansvärt (till saken hör att jag alltid avskytt smaken av ägg). Jag dricker lite kaffe då och då nu också, med lite grädde i men jag gillar det inte speciellt måste erkännas.

Hur smakar det egentligen? Den onda, hemska sanningen!

thereseah
0

Jag tycker också att äggmjölk låter vidrigt så jag har inte vågat testa den. Skall bli spännande att se svaren på din fråga :)

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

sese
0

Vågen sa -1 kg i morse, men det är inte vägdag ännu så det räknas inte (men känns lite skönt)

Idag ska jag sluta röka, så nu kommer kroppen att bli konfunderad igen :) Jag var duktig igår kväll och laddade upp med Oopsies och bacon/ädelost "muffins" (stadig omelettbas m kryddor + ädelost och bacon + baconfett) - äntligen fick jag ny användning för min muffinsplåt som jag köpte -92 när jag trodde jag skulle orka baka härliga stora café muffins för hemmabruk. Ha! Tror detta var andra användningen.

Jag hoppas på att utan cigaretter ökar min aptit, för de senaste dagarna så har jag inte ätit LCHF och njutit av det, jag har ätit UÄNI -
"Urk ägg nu igen".

Vågar ingen tala om vad äggmjölk egentligen smakar?

/SeSe

JAUS
0

Det bästa är väl att prova själv. Alla har ju olika smaklökar.

Mervi
0

Om du tar äggmjölk i kaffet så tror jag inte du känner någon äggsmak. Prova! så vet du.Flört

Grattis till en bra start och lycka till i fortsättningen.

Kanelbulle-doften är mycket förförisk, på min arbetsplats doftar det dagligen om dessa, kafeét bakar dem på morgonen.

asaml
0

Tro det eller ej, men äggmjölken smakar faktiskt inte ägg! Jag var oxå otroligt skeptisk i början för det lät så äckligt. Tog säkert en månad innan jag ens funderade på att pröva. Men när jag väl gjorde det… MUMS! Smaksätt den med kanel, o blanda med kaffe så har du latte med kanelbulle, allt i ett! Eller åtminstonde ett helt ok substitut.

sese
0

Jag får nog ta och prova äggmjölken iallfall i helgen så får vi se… som det är just nu så får jag inte i mig så mycket av någonting.

CA 100-150g kött på en dag, 2 ägg (max) ca 100g fett med lite självplågeri, och ca 3 dl grönsaker (lite blomkål och broccoli men mest gurka och sallad).

Jag äter när jag är hungrig, och tills jag är mätt men mattheten blir värre hellre än bättre. Lustigt nog börjar jag få riktigt smala fingrar och det är nytt och ovant. Vigselringen fick hamna på hyllan så den inte trillar av.

7 kg minus så långt men mattheten bekymrar mig även om jag iövrigt mår hur bra som helst och inte är hungrig mer än 1-2 gånger per dag.

Jag hoppas att dricka ägg och smör funkar bättre än att äta det, för grädde i kaffet gör mig bara deprimerad, och jag vill inte ta i för mycket med mjölk, jag är okej med att stå stilla i vikt men att gå upp som en del kompisar gör på LCHF gör vore lite jobbigt.

Bär äter jag på lördagar, några stycken, i fejk-milkshake på standardmjölk och grädde. (ingen glass). Lök och tomater avstår jag ifrån, samma med mörk choklad och korv/charkprodukter. Jag åt ganska mycket ost de första dagarna, och panikåt allt som sagt MU eller OINK, i ren förvirring när kroppens signaler var inställda på panik utan kolhydrater, men efter 2 dagar så var det helt plötsligt stopp, inget sug, ingen känsla av att jag borde äta.

Jag fixar inte att äta ett helt kycklingbröst i en måltid men jag ska prova att dela upp det i mindre bitar och försöka småäta och se om mattheten ger med sig… och så försöka med äggmjölk förståss.

Jag läste att den håller en dag eller två, och at den kan vispas till okej konsistens efter att ha varit kyld?

Hur mycket ska man räkna med att man dricker för att komplettera/ersätta en måltid? 3 dl?

/SeSe

Malusen
0

Det låter som lite protein, ät mer kött, och ost. Glad och sedan mer fett så blir du nog inte så matt.

JAUS
0

Dina muskler försvinner pga av proteinbrist.

[Pennylane1]
0

mattheten är ett typiskt omställningsproblem som nästan alla känner av, det går över med tiden!

[Pennylane1]
0

Och "milkshake" kan du göra på äggmjölk och några bär! Det blir ingen äggsmak, promise!

kaisakavat
0

Oj, du verkar ju äta alldeles för lite. Den matthet du känner och som blir allt värre, är troligen det som drabbar mig när jag äter för lite.Inte alls kul, för när mattheten kommer, så försvinner liksom matlusten.

Så är det i alla fall för mig..

Jobbigt läge - Vet att det kan vara svårt att öka, men ibland måste man tvinga sig själv över en tröskel innan det plötsligt börjar funka hur bra som helst.

Ett sätt att försöka äta mer är att förtäta, d v s inte öka portionsstorleken än på ett tag utan istället äta. Och då fortfarande riktig mat, inte mellanmålsgrejjs.

Vad tror du, kan det vara ett sätt?

sese
0

Tack KaisaKavat! Jo jag tror att det blir det bästa sättet för mig, jag klarar inte för stora portioner. Jag ska prova med äggmjölken och försöka få in ett proteinmål till.

Jag har aldrig varit bra på att äta mycket på en gång, jag har plågat min kropp med ojämna tider och kaffe/socker istället för mat så jag har nog inte rum för en "ordentlig" måltid än.

Flygplats/hotellsyndromet - Man kommer fram sent på natten, restaurangen är stängd och all tillgänglig mat finns i en automat.

Men aldrig igen :)

/Sese

Wildrat
0

#14 Du äter ju alldeles för lite. Jag brukar äta 2 ägg och ett halvt paket bacon till frukost till det te med grädde och mjölk, sen till lunch och middag minst 200g (råvikt) kött och ev gräddsås. Väldigt lite grönsaker i mitt fall men det är valbart.

Ät mer kött och mer fett så kommer mattheten ge med sig.

Andina
0

Äggmjölk - jo, jag tyckte det lät (milt uttryckt:) osmakligt!!!

Men, varför dra ut på nyfikenheten - så jag gjorde slag i saken på en gång och mixade ihop min första äggmjölk. Jag har aldrig ångrat det!!! En smaklig överraskning! Och, det bästa av allt - handvispad (efter ´mixning) fungerar det som den bästa cappuccinomjölken (annars latte).

Att inte "våga" prova - hallå, vadå, hur farligt kan det va? Prova!!!

Jag gillar äggmjölken i kaffet. Varm äggmjölk med kanel är gott, varm eller kall med kakao likaså. Det finns många goda tips på hur du kan dricka din äggmjölk i det här forumet.

Och du, välkommen, förresten! Du kommer inte att ångra dig för att du trampat in här!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kaisakavat
0

Andina - Du får det att låta otroligt gott med äggmjölk. Har bara provat en gång och tyckte det var "sådär", men nu måste jag ju ge det en ny chans!! Skrattande

Andina
0

Kaisakavat - ja, alla (/allt) har väl rätt till en andra chans!
Experimentera lite så hittar du säkert nå'n ÄMvariant som passar dina smaklökar oxå.
(Jag är cappuccino-fantast så jag dricker oftast min fluffigt uppvispade äggmjölk i kaffet, som sagt…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mojjan73
0

Jag hör till dom som också tyckte äggmjölk lät oerhört otäckt först men tänkte att jag har ju inget att förlora mer än några ägg och lite smör. Flört Gjorde min första sats och det smakade VEDERVÄRDIGT.. lät det vara några veckor och vågade prova igen.. den här gången med smör utan salt. Och jösses vilken skillnad. Nu använder jag det varje dag. Så det jag försöker säga är att om man inte gillar det första gången, fortsätt experimentera tills du hittar något du gillar. Jag älskar min äggmjölk gjord på 1 ägg, 1äggula, 50 g osaltat smör & 2 dl vatten. Lite pepparkakskryddor eller bara kanel är mums.

Grattis till alla förlorade kilon, starkt jobbat!!

sese
0

Jag tror inte det är några riktiga kilon, mest bara chock och vätskeförlust för min stackars kropp :) Mätresultaten visar en centimeter minus men inte mer, och efter att jag ansträngde (plågade) i mig mer protein igår så mådde jag hemskt.

Jag gjorde äggmjölk precis, här ska provas :) Tack Mojjan för ditt recept, jag hade nog inte tänkt på att ta osaltat smör.

/sese

sese
0

Det finns bara en sak att säga…

Urk.

Jättebra att ni andra tycker om det, men om någon annan nybliven LCHF'are, hängiven kaffedyrkare som jag är undrande ifall detta kan rädda en älskad latte… Abandon hope all ye who enter here

[Pennylane1]
0

strunt! Vi äro tusenden…Kyss