Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3709 ggr
Rony-Bony
0

Ångest

Som gammal viktväktare och totalt "fettskrämd" människa känns det helt vrickat att äta så mycket fett och gott.

Ibland kommer ångesten över mig när jag ser min kycklingfile,lax etc ligga i stekpannan och som jag tycker badar i fett.Men jag måste säga att jag aldrig mått så bra. Min stora ballongmage har fått punka,mitt sockersug finns inte. Jag känner mig fri!!!!

[ngupa]
0

bevis nog för att fett är rätt! Glad

man vänjer sig faktiskt…. jag hade också sånna tankar o känslor från början pch undrade om detta verkligen kunde vara bra… men mitt mående svarade ju på den frågan så.

Mervi
0

Det tar lite tid att vänja sig, men med tiden tar man en smörklick med gott samvete.

Lycka till.

Calmare
0

Grattis!!! Glad Det är fortfarande lika roligt att läsa om människor som lyckas och är så förvånade!

Countrygirl
0

Det jobbigaste tycker jag är andra människors inställning. Att som fet gå i affären och handla smör, grädde, ostar osv kan vara ganska obehagligt. Man ser andra människor titta i vagnen, titta upp och man ser hur de tänker. Därför handlar jag alltid på Kvantum där man lägger i direkt i påsen. Jag vet att jag äter bra mat men man orkar inte alltid med blickarna.

Wtn3
0

Kycklingfiléer är ju inte fett alls och lax är ju även enligt experterna nyttigt fett, så även under min (mättat) fettskrämda tid hade jag ingen ångest över det, värre var det med vanligt nötkött där jag var noga med att hälla bort stekflottet trots att jag bara använde "nyttig" solrosolja :)

Jea59
0

Jag tittar nog ibland, men då är det när någon har köpt lättmjölk och en massa lightprodukter, sen kommer chipspåsar, godis , läsk.

Då undrar jag hur man tänker, för jag får inte ihop det.

missaz
0

#4 Förstår att det som överviktig kan vara jobbigt med människors åsikter. Rynkar på näsan Själv har jag aldrig varit kraftigt överviktig, och nu sedan jag genom LCHF har hamnat på normalvikt känns det inte jobbigt alls att handla smör, grädde på litersförpackning osv. Man bara önskade att folk i allmänhet kunde inse vilken smalmat det är vi köper när vi handlar detta! Att det inte handlar om tjockisar med matproblem, utan människor som äter nyttigt!

Rony-Bony
0

#4 Skit i  vad du tror folk tycker ! Det är du som drar vinstlotten i långa loppet. Ibland ägnar vi människor så mycket tid till att fundera över vad andra tycker så vi glömmer bort att må bra själva.

Lycka till!

Calmare
0

#6 precis, man undrar hur folk tänker, jag tror inte att dom tänker alls, dom går efter "tallriksmodellsmantrat"… Flört

isalu507
0

Fast har vi inte många varit där vi också? Jag kommer ihåg att jag brukade tänka så….fetton som handlar mer fett liksom…illa att komma ihåg, men sant.

Får äta upp det nu när det är jag som står där med en halv liter grädde och ett paket smör.

Mervi
0

Jag tycker att folk handlar massa lightprodukter och sedan läsk och chips, vad nyttar det till liksom. Lättmargarin och så wienerbröd osv. Det är då absolut inte nyttigt. Men visst tittar folk när man handlad smör, ägg, grädde osv. men ingen har sagt något ännu.Flört

[ngupa]
0

jag har faktiskt aldrig märkt att folk tittar på mina feta varor… mäjligtvis när jag går till kassan med 7-8 paket ägg….. jag brukar skämta i kön om att vi han ju inte fira påsk vid påsk så vi gör det nu….

julia61
0

Jag har blivit glodd på av en läkare som skakade på huvudet och smackade ogillandes, när jag handlade ost, smör, ägg o s v.

Själv hade han vittbröd, becell osv. Skulle kanske ha skakat själv!!

Numera så bryr jag mig inte, de får glo och låta bäst de vill.

Jag har varit fettskrämd hela mitt vuxna liv, nu så kan jag ta både grädde och smör i kaffet!!!

haneit
0

Jag tycker att det är lite jobbigt med allt fett ibland eftersom jag inte direkt har upplevt några stora hälsoförbättringar. Förutom 9 kg viktnergång, men det kan man ju uppnå också med skadliga metoder. Och så mådde magen bättre i början. (Men sen jag tog bort mejerier blev det förstoppning i stället)

Men förutom det så mår jag precis som innan. Knäinflammation som jag haft i åratal, kronisk underlivssmärta osv… Lika trött. Allt är som förut. Så därför blir jag lite rädd ibland att det faktiskt ska visa sig vara farligt i slutändan…

Mervi
0

#14 du kanske behöver öka fettet så du inte blir förstoppad.

Tröttheten kan bero på D-vitaminbrist.

haneit
0

Mervi:

Kanske det… Det verkar fungera att öka på med (råa) grönsaker också…

[Pennylane1]
0

# 10 halvliter!! Förvånad nej litervis ska de va! Flört

Mysan59
0

#0 Jag håller med. Och dessutom trodde jag att min mage skulle paja rejält av allt fett, men icke.

Däremot gjorde jag bort mig idag och åt mörk choklad som innehöll socker (var såååå chokladsugen) och DÅ pajade magen!

Countrygirl
0

Tyvärr har ofta människor åsikter om feta människor och vad de bör och inte bör äta. Motion mm mm. Men jag vet att jag äter rätt, jag vet att jag mår bra och jag vet att jag inte vill gå tillbaka till kaloriräkning. Jag vet och jag ändrar mig inte. Men ibland är det jobbigt att möta blickarna och inte kunna försvara sig. Jag kan ju inte ställa mig och argumentera med varenda en som tittar konstigt. Men det har jag löst genom att handla på Kvantum, alltså är det inget problem.

Än så länge har jag inte gått ner något på LCHF men det beror nog på att jag har jojobantat så länge att kroppen inte riktigt vet vad som händer. Jag går inte upp i alla fall! Cool

Rony-Bony
0

*19  Det är bra att du hittar vägar som underlättar och att du tror på vad du gör.Glad

Jag har själv ätit Gladkosten i snart två veckor nu  och kan säga att jag har också en massa kilon som ska bort. Men den här gången har jag bestämt mig för en livsstil . Alltså är det viktigaste Inte att så snabbt som möjligt bli av med min extra börda.Jag har fått med min långa smala man på  Lchf tåget och han är salig över den goda maten.

Mervi
0

Klokt tänkt med att LCHF är en livstil. Jag har ätit 4 år och tänker fortsätta. Mår kanonbra och äter gott.

Lyckla till!