Bröd utan ägg eller "äggsmaken"
ar det ngn som kan ngr recept pa brodliknande saker utan den sk aggsmaken som blir i tex oopsies pizzabotten, eller dyligt?
jag vet inte men klarar inte av scrambled eggs eller agg i ugn smaken. ar det ngn som kan hjalpa???
jag bakar tunnbröd utan ägg. se i brödreceptgruppen, tunnbröd, alt. till finncrisp. I # 10 och på slutet finns recept utan mjöl.
Har också problem med ägg ibland. Gjorde häromdagen enkla bröd i ugnen av bara hårdvispad äggvita, kryddades med salt och peppar och riven parmesanost som klickades ut på bakplåtspapper och plattades till litet. In i ugnen 175 grader ca 7 minuter. Det blev små tunna lappar att använda som bröd till t.ex. hamburgare eller att ha leverpastej på. Jag tyckte inte att det smakade ägg alls.
Torkade ett par lappar i ugnen på svag värme men hade inte tid nog. Det blev rätt bra, ganska knaprigt. Förmodligen kan man torka brödlapparna till att bli som kex eller så.
Det här smakar inte ägg. Blanda ihop:
½ dl pofiber
½ dl fiberhusk
3 dl mandel som mals till mjöl
1 dl proteinpulver (vassle)
5 äggulor
1-2 msk salt.
Någon matsked smör
2-3 dl vatten (eller tills det blir en hyfsat hård smet/klump)
Vispa äggvitorna hårda. Rör ned i smeten, så den blir lös. Sprid ut på en smörat ugnspappersfolie. 225C i 15 minuter varmluftsugn, troligtvis 250C i vanlig ugn lite under mitten.
Smakar som vanligt bröd, inte ett spår av äggsmak. Fantastiskt gott, rentav.
Nötbrödet smakar inte ägg alls! Sök på nötbröd så hittar du säkert massvis med varianter på recept.
tack sa hemskt mycket!