Myggbett!?!
Jag är en sån som myggorna älskar! Och jag har alltid kliande stora myggbett och blodiga sår, framförallt på ben och fötter varje sommar! Och immuniteten som för andra kommer när man blivit biten några gånger, gäller inte för mig. Detta gäller långt in i september.
I år, min första sommar med LCHF, har jag inte några sår, inga stora kliande bulor, trots att det finns rätt mycket mygg. Peppar, peppar, sommaren är inte slut än, men kan det finnas något samband?
//Karin
Klart det finns, vi är ganska många som inte alls blir bitna längre.. Pratade om det på LCHF-träffen i sthlm. Misstänker att myggen vill ha socker..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kan det verkilgen vara så?

Det är kanske mest den dåliga sommaren? Myggor använder sig av spår ifrån koldioxid, mjölksyra eller rörelser för att hitta sina "offer". Jag tror inget av dessa skulle minska på LC?
Möjligtvis kan det vara något annat, ännu icke identifierat som myggor inte tycker om hos LC:are.
//Zac
Jag har inte fått ett enda myggbett som kliat i år och trodde det berodde på att inga mygg fanns, men så är det alltså inte.
Andra blir bitna och inte jag och det har ALDRIG hänt innan… jag har varit den som fått gå in pga myggbett.
Läste för ett tag sen att samerna tillhör de folk som naturligt äter LCHF och detta kanske är förklaringen till att de stått ut i generationer i Myggland.
Fria spekulationer givetvis, men tanken är intressant.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har alltid hört att b-vitaminer håller myggen borta. Kanske beror på att vi får väldigt mycket b- vitaminer i oss genom kosten.
Är för tidigt att säga om jag klarat mej från myggbett ännu…måste ju finnas mygg först för att kunna avgöra det 
Jag lärde mig förr att karoten håller mygg borta…kan det stämma med vår kost?

Myggorna älskar mej. Det har de alltid gjort och inte har jag märkt nån ändring. Riktiga bulor får jag och det kliar så otroligt.
LCHF som myggmedel
Ännu en vinst att lägga till i listan…
Tyvärr kanske vi då inte kan få med myggen i föreningen… 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
LCHF håller myggorna borta!??
Har turen att inte falla myggor i smaken allt för mycket och har turen att bo där myggor inte trivs… Men häftigt om det visar sig att LCHF också är ett bra mygg(mot)medel!
Hur upplever ni det denna sommar? Är ni Myggskrämmor allihop?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag har inte tidigare reflekterat över det, men jag har inte blivit myggbiten denna sommar. Om det har med kosten att göra eller annars bara har varit mindre mygg, det vet jag inte. Min bedömning är att jag har blivit mindre myggbiten än tidigare.
Hittills i sommar har jag inte haft ett enda myggbett. Men det har knappt funnits några mygg heller, i alla fall i centrala Piteå där jag bor och mestadels har vistats.

Tyvärr så upplever jag just nu mitt värsta myggår. Har ätit LCHF i ett halvår. Känner mig uppäten och det kliar som … Har just nu 14 myggbett på högra benet från knä och ner til ankel.
I fjol blev jag bara biten en gång.
Vi har ovanligt mycket myggor i år och jag arbetar hela tiden på att inte bli biten, det är något jag inte gillar.
Jag har tillbringat många somrar på betydligt myggtätare ställen än det här brukar vara, så jag känner mig sur över att de hittat hit.
Jag blir i stort sett aldrig myggbiten, och det gäller vilken kost jag än äter. Men intressant att ni som blir tuggade på upplever att ni inte blir det på LCHF, men helt så enkelt som kostbyte kanske det inte är.
jag har inte fått många myggbett trots att det finns en hel del små fän, hoppas det håller i sig!
Jag har aldrig fått myggbet, känner när de sticker men aldrig mer än så, kliar aldrig eller nånting.. har alltid undrat vad det beror på? 
Myggor älskar mig och/eller mitt blod. Jag blir alltid biten och min sambo blir aldrig biten. Jag kan vakna på morgonen med 5 myggbett och sambon som ligger brevid har itne ett enda. Så har det alltid varit och är fortfarande =(
Insulin luktar ju ganska starkt (om man känner en typ-1 diabetiker vet man!). Kanske kan det vara något myggorna snappar upp i luften via ytliga blodkärl? Mindre kolhydrater => lägre insulin => mindre myggattraktion?
Jag är väldigt känslig mot myggbett. För att inte tala om knott!
Låter intressant om det kan bli annat när man äter LCHF- "man har inte så mycket socker i blodet???"
Karin!
jag har aldrig hört talas om immunitet efter några bett. Finns det verkligen såna lyckostar? Själv är jag uppväxt i Lappland och gick hela sommaren (båda veckorna) med gummistövlar, luva, långärmat och halsduk. Bägge ögonen var konstant igensvullna - knotten älskar verkligen ögon - och så stank jag av Salubrin, det enda som fanns dåförtiden.
Numera duttar jag ren Tee Tree olja på bettet så fort jag märker av det. Det brukar räcka. Om jag smörjer mig med något på sommaren, så är det Aloe Vera (ren), bra både för att fukta huden, läka solbränna, småsår och lindrar också insektsbett. Ifall ett bett fått mera tid på sig att "utvecklas" så rekommenderar jag smärtlindrande salva 5% Xylocain. Numera kan jag leva utomhus på sommaren, åtminstone tills solen går ner, sedan brukar det bli för många hungriga…
Om det blivit någon skillnad sedan LCHF? Nä… Inte för mig i alla fall.
lizaohman - jag känner igen mig - min barndoms somrar var en bit från Jokkmokk/Vuollerim och jag minns inte ens att vi var ute på kvällarna.
Tonårssomrarna var jag i Ångermanland och var jag ute satt jag i en bil.
Vuxensomrarna har jag försökt hålla mig söderut (bor i Mälardalen) och här har vi hittills klarat oss i princip utan mygg så jag har äntligen kunnat vara ute så länge jag önskat.
Den här sommaren är annorlunda - jag har ätit LCHF i 4 somrar innan - jag blir galen helt enkelt av all mygg som kommer redan på eftermiddagen. Det är en myggsommar helt enkelt.
#18 Det insulin som en diabetiker injicerar innehåller diverse "hjälpämnen" bl.a konserveringsmedel som fenol, kresol etc.
Saxat från Wikipedia om kresol:
"I likhet med flera andra fenoler kan kresolens lukt ha en medicinartad karaktär. Kresol produceras ofta syntetiskt ur bensen och toluen."
Mysigt värre! 
Så det är nog konserveringsmedlen och inte insulinet i sig som luktar…
Jag bodde som barn några år på olika ställen i Norrland, det sista var tre år ovanför polcirkeln. Där var jag illa åtgången av mygg och knott. Mne när jag flyttade söderut så fick jag inga me alls av de myggbet jag fick där. Är ytterst sällan jag har kliande myggbett.
Däremot är jag älskad av fästingar och ser med skräckblandad förtjusning fram emot svampsäsongen varje år. Har TBE-vaccinerat mig, men har fått borrelia en gång.
Tänk om också de kände lukten av socker tidigare???? Jag kommer att hoppas i alla fall.
jag har blivit myggbiten även detta år men det är andra året på raken som det inte kliar. Jag får märken som femkronor eller större men det kliar inte längre. Jag märker knappt att jag blir stungen.
Det stämmer faktiskt på mig också korseett - det kliar inte som förr och jag blir inte galen av det. Jag blir mest galen av att höra dem ina i luften när vi skall ut och kvällsbada.
#25 "Ina" är ett lustigt ord. Det kom jag i kontakt med först när jag började lösa kryss för ca. 5 år sedan.
Jo det är ett lustigt ord - men det låter ju faktikst så iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii blir en massa in dvs de inar.

Jag bor ju i myggriket Nedre Dalälven. Resonemanget har alltid varit att jag är tacksam att ha med som sk myggmagnet, har alltid varit utsatt och med många sönderkliade bett. Efter ett halvår med lchf har jag inte märkt av några myggbett och myggorna verkar inte längre speciellt intresserade av mej och det klagar jag inte över.Det verkar som att kosten är en faktor, det kanske hänger i hop med insulin som någon nämde här

jag tror att myggen bättre gillar blod med högt sockervärde än lågt. Själv har jag diabetes typ ett och innan jag började med lchf (då jag även hade mkt högre blodsockervärden!) verkade myggen gilla mitt blod bättre än nu
Dock blev jag just fast vid en påse jordnötter så snart får man väl ett eller annat myggbett 
#29 - fast å andra sidan har jag levt på socker o kolhydrater i mängder större delen av mitt liv - och de (myggorna) har inte varit så överdrivet förtjusta i mig…
Kanske "spelar inte socker/kh nå'n jättestor skillnad" - däremot kan jag tro att annat som man äter, dricker eller nå't kan spela in… mediciner, alkohol, rökning, kryddor som t ex vitlök(?) eller annat… Det ju så att vår "kemi" doftar på ett speciellt sätt - och man vet ju att våra kroppsdofter spelar stor roll när det gäller personkemi och förälskelse/kärlek (mer än man kan tro), så kanske är våra kroppsdofter olika attraherande för mygg o knott. Så först och främst tror jag att våra kroppsdofter kan vara avgörande - men hur mycket påverkas de av vad vi äter och dricker…?
Men som sagt, jag bor så bra till att vi inte har mycket mygg här över huvud taget - så jag har lite svårt att jämföra med tidigare somrar.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
det förklarar ju inte att många har upplevt att myggen tycker sämre om oss efter kostomläggningen?
Nja, jag tänkte att kroppsdofterna vi sänder ut kanske förändras med vad vi äter… kanske, kanske… för en del… :)
Ja för mig har det inte blivit någon skillnad. Jag brukar tänka att det är ju kul vara älskad av någon iallfall. O igår kväll tog jag bort 2 fästingar dessutom. Både jag o sambon (ej LCHF) är myggmat, medans sonen(ej LCHF) knappt haft ett myggbett i sitt femåriga liv.

Ingen skillnad för mig. Blir både mygg- och knottbiten. Tyvärr…
Jag är uppvuxen uppe i norr och ihop med myggen. Gillar dem inte speciellt.
Här nere i Skåne har jag inte sett så många mygg så jag kan inte uttala mig om LCHF hjälper. Inte heller varit i norrut på somrarna när jag ätit LCHF. Men om två veckor skall jag uppåt
och hoppas verkligen att de små rackarna låter mig vara.
Ett år åt jag extra B-vitamin och då fick jag vara i fred.
när jag var i canada för massa år sen och paddlade var det verkligen MYGG, stora mygg!! , vi hade käkat B-vitamin o förebyggande syfte alla sex och hade med mängder av myggmedel; djungelolja, beckolja och tjära och vad det var, hopblandat. Enda som hjälpte var täta heltäckande kläder och mygghattar för att klara sig, helst handskar med.
Minns att jag trodde att jag hade blivit brun (om händerna, hade inga handskar) men när jag efter några veckor kom till civilisationen och kunde duscha ordentligt märkte jag att det var tjär/beckolja! 
Vi äter ju inga kolisar längre, dvs socker, så vårt blod är inte sött längre, tror att vi då inte är attraktiva för myggen längre….eller knotten heller för den delen 
då börjar vi om igen! 
Från # 29 var god nästa! 
Jag läste att myggen går på utandningsluften. I alla fall så gör getingar det. Nu blev jag tveksam ifall det gällde mygg också… Får nog leta ett tag innan jag säger nåt :D
Getingar gillar i alla fall nytvättat hår - som tvättats i nå't schampo som doftar sött och gott! Vi har mkt getingar, stoooora, som är helt harmlösa (de får gärna promenera på mig…)… om jag inte kommer ut med nytvättat hår (fortfarande blött/fuktigt)… För gör jag det blir de som 'tokiga' efter mig och trasslar lätt in sig i mitt hår (som är ganska långt)… och det kan reta upp dem så att de beter sig som arga bin!
Så för getingar duger nog doften av nytvättat hår lika gott som utandningsluften…
Undrar om den omtalade "ketos-andedräkten" skulle göra att de flyr?
(Får inte bort den kursiva texten… (sorry) )
Tyvärr älskar myggen mig precis lika mycket nu som den alltid har gjort
.
Är älskad av myggen. kan berätta om en gång i Grekland då maken o jag var där. En natt blev det som värst. Han låg närmast fönstret men blev inte biten, jag fick 42 myggbett när vi räknade på morgonen. Senaste åren sprayar jag mig med "Mygga", det är fantastiskt. Inte ett bett, trotts nattvila i Stockholms skärgård samt att jag bor i skogen. Har även tänt på en och annan spiral av äldre modell på altanen.