Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 10708 ggr
missaz
0

Konstigt svullen!

På sista tiden (någon vecka - har inte så bra koll) har jag svullnat. Magen (övre delen främst) har ökat ett par cm och ringarna sitter tight på fingrarna. Det är främst magen jag funderar över; samlar man vatten där…? Eller är det inte vatten, vad kan det då bero på? Äter LCHF som jag alltid gjort, inget fusk på länge.

Det märkligaste i detta är att jag samtidigt som svullnaden kommit börjat gå ner i vikt igen efter en lååång platå. Har minskat 1,5 kg sista veckan ungefär. Oavsett om det är vatten eller fett jag dragit på mig borde ju det bli plus på vågen, inte minus!

Har inte mens (går på p-spruta) så det är inte "den tiden i månaden" det beror på.

Kan jag ha fått känslighet för grädde? Fast varför är då fingrarna grövre?

Hjälp mig att spekulera!

finntroll
0

Min första association är värmen. Jag är åtminstone mera svullen när det är varmt än vid svalare väder. Bara en spekulation, men det önskar du ju Flört

korseett
0

du kan svullna överallt i kroppen egentligen. Men skämtåsido, du kanske har fått gaser så du lättar från markenTystSkrattande. Konstigt att bli svullen och gå ner- händer aldrig för mig. Värmen ställde till det den här gången med svullnad och viktuppgång.

missaz
0

#1; Hmm… jo, fast nu har det ju varit kallt och regnigt i flera dagar…

#2 Haha! Ja, jag har blivit som en heliumballong! Skrattande Har själv tänkt på gaser vad gäller magen, men jag fiser ju inget och känner mig som vanligt i magen, så jag tror inte det…

Andina
0

Det kan absolut vara vatten. Vatten ska ju kroppen ha, precis överallt och människor med ödem-problem kan ha vattenansamlingar på alla ställen i kroppen.

Eftersom du har svullna fingrar också, så låter det nog som att kroppen inte gör sig av med vätska ordentligt. Varför - är ju en annan fråga…

Värmen kan ändå vara en orsak - det har ju nyss varit varmt och det kan skapa dessa problem, som se'n sitter kvar ett tag innan "vätskeflödet" kommit igång igen.
Jag märker av det på en gång, när det blir varmt ute svullnar jag till, främst fötter o mage. Och trots att det nu varit lite svalare (fast inte idag då förstås) så sitter svullnaden kvar. Kanske skulle jag kunna avhjälpa det genom att äta något särskilt… (grönsaker…? eller tvärtom, fett?) - det vet jag inte ännu.

Eller dricka mer… ´? För att få skjuts på njurarna…

Edit: missade att du också går ner i vikt… förbryllande, ja….

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
0

#4 Ahh… har inte funderat på min svullnad förän de sista dagarna, kanske kommer den från värmeböljan och är vatten som inte vill bort? Ska bälga i mig vatten ett par dar och se om det har effekt… Har generellt sett lätt att glömma att dricka. Tack för den tanken!

korseett
0

kika in på alternativbehandlingar annars för där finns en del om örter och annat man kan brygga te av och inmundiga bl.a.

Andina
0

#5 - Jag har också lätt för att glömma bort att dricka. Jag märker nu, efter ett halvår på lchf, att jag börjar få igång "törst-känslorna" igen. En törst-känsla som jag inte känt på läääänge. Som l-o-vegg har jag ju petat i mig en hel del vätska med grönsaker under dagarna och druckit vatten… Men numera blir det ju mindre av den gröna saken…
Tyvärr, är det ju oftast så, att när man känner törsten har det gått för långt… man borde helst se till att törsten inte slår till.

Så - jag har bestämt mig (nu de varma dagarna härom sistens) för att dricka mer också - men glömt bort igen… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
0

korseett;

Menar du då the som är vätskedrivande, eller allmänt mot svullnad? Ska kolla! Tack för tips!

Andina;

Mmm, känner igen det där… det är så lätt att glömma vattnet! Jag har sällan känslan av törst, bara när det är riktigt varmt. Jag kan ofta bli allmänt sugen istället för törstig fast det ju är vatten kroppen vill ha! Skumt….

korseett
0

vissa örter/växter är vätskedrivande och då kan man göra ett varmt vattenutdrag, en infusion, dvs ett te som får dra i ca 10 minuter. Eller lägg i maten Nässlor, persilja, björk och fläder är några som man kan hämta i naturen alldeles gratis. plocka dom bara där det är fritt från bilar. drick 3 koppar/dag mellan måltiderna i nån vecka eller två

kaisakavat
0

missaz - Har du käkat mycket salt på sistone?? Salt binder vätska..

missaz
1

korseett;

Jag håller nu på att koka ett the som du tipsade om på alternativbehandlingar, med lagerblad och nejlikor. Hur snabbt kan man räkna med effekt av detta?

kaisakavat;

Njae… inte mer än vanligt tror jag… Fast kanske. Gillar salt och äter säkert liiite mer än man ska av det överlag.

korseett
0

ah du har lymfareningsdrycken missaz! Ja jag brukar känna effekt efter 2-3 dagar men man ska ju hålla på med den i tre veckor så det finns gott om tid.

missaz
0

#12 OJ 3 veckor!!! Haha! Jag trodde det skulle börja verka direkt! Men men, jag kör på och ser vad som händer, den var ju ganska lättdrucken. Glad Dessutom kanske den är bra för min sega förkylning eftersom nejlikeavkok ju anses antiinflammatoriskt, eller vad tror du?

korseett
0

ja nejlikor är fina grejjer!Flört