Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 13827 ggr
Mitralis
0

Applåderar absolutister

Hade en tråd inne på Hälsa i fokus, men den låstes innan jag hann skriva in att jag har kommit på en stor fördel med LCHF. Därför skriver jag min tanke här så att ni som var inne där kan se att jag nu har hittat en fördel med LCHF.

Den största fördelen med LCHF är som jag ser det att LCHFare rimligtvis borde vara absolutister. Och det applåderar jag. Ur den synvinkeln så får gärna fler äta enligt LCHF.

Om man ser till medlemsantalet på kolhydrater i fokus så borde det röra sig om över 9428 som inte dricker alkohol bara på kolhydrater i fokus, sedan så finns det ju givetvis fler som inte dricker, men ändå…

Calmare
0

Helt riktigt, det är slut med det flytande brödet - no more beer. Flört

En liten scotch eller ett glas shiraz vid festligt tillfälle går dock ner utan större protester… Skrattande

catlin
0

Hur tänkte du då Mitralis?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

missaz
0

Hmm…? Jag är inte absolutist, dricker vin när jag känner för det och kan ta en whiskey vid något tillfälle. LCHF går faktiskt helt ihop med vissa alkoholhaltiga drycker.

Mitralis
0

Jag tänkte att eftersom att alkohol i det närmaste bara är kolhydrater så utgick jag från att man inte ska dricka det.

Calmare
0

#4 Det är en korrekt iaktagelse, LCHF går ut på att undvika kolhydrater i relation till hur sockerkänslig man är (väldigt individuellt). Glad

catlin
0

Det är ju också så att kolhydratinnehållet i olika sorters alkohol är rätt skiftande.

Mitralis
0

Krossa inte min illusion här nu, nu när jag äntligen har hittar fördelarGlad

nenna31
0

Jag dricker lite av varje tar en öl ibland….lite vin och även nåt starkare ……så jag är inte absolutist……för mig funkar det att dricka lite alkohol även om det innehåller kolhydrater….är ingen stordrickare…men absolut ingen absolutist…..

nenna31

catlin
0

#7: Är det så på riktigt att det är det enda positiva du hittat med LCHF?

Hur är det med att folk blir friska från kroniska sjukdomar och får snälla magar och blir fokuserade i skallen och mindre deprimerade? Och kanske t o m smalare om de behöver det? Flört

För mig funkar ett glas vin då och då, nåt annat satsar jag inte på. Jag kan förstå din tanke. Jag var absolutist i flera år som ung eftersom jag är uppväxt med en alkoholist.

nyborjare08
0

#7 Välkommen hit! Glad

Vilka nackdelar menar du att LCHF-kosten har i så fall? Jag är bara nyfiken. För min egen del ser jag bara fördelar!

Torrt vin och torr sprit innehåller väldigt små mängder kolhydrater så det kan man dricka ibland om man inte äter väldigt strikt LCHF. Men det kan såklart finnas andra skäl att avstå!

Mitralis
0

Jag vill gärna kunna äta en fruktsallad, ris, pasta, potatis, godis och kakor när jag känner för det.

nyborjare08
0

Ja det är väl ingen som hindrar dig? Glad

Själv är jag jätteglad att slippa sug efter godis och kakor eftersom det var ett problem för mig. Men alla har inte det problemet.

Malusen
0

Ren sprit innehåller väl 0 kolhydrater?

Annica38
0

#11 Jag äter också frukt, ris, pasta, potatis, godis och kakor när jag känner för det. Men nu blir det mer och mer sällan - för jag känner inte för det. Det smakar för det mesta inte så gott längre och dessutom mår jag dåligt efteråt.

Och absolutist är jag absolut inte! Tungan ute

Mitralis
0

Så man får äta bannaner, päron, ballerina, godissvampar, fussili och pommes!?

tamari
0

Ja nån absolutist är jag inte, något glas rödvin och whisky ibland. Men ris, pasta eller potatis äter jag inte. Godis i form av frukt eller choklad har jag inte ätit på två år.  Har inget begär efter sånt. Glad

För mej är fördelen med LCHF att jag mår bra i största allmänhet.

JAUS
0

Har aldrig varit berusad varken före LCHF eller nu. Har dock nu börjat använda vin till matlagning, vilket inte är något problem då alkoholen försvinner tack vare värmen.

Var också medlem på hälsa.ifokus men slutade då jag tyckte de var för alldeles för trångsynta där.

Margareta
0

Eftersom tempot är högt på Kolhydrater iFokus är det inte lätt att hitta alla trådar man är intresserad av.

Vi har redan en nystartad tråd som fortsättning på den avklippta diskussionen inne på Hälsa iFokus. Den är här om du är intresserad Mitralis.

Numer pensionär i Nynäshamn

Annica38
0

Det är klart att du får! Det är ingen här som förbjuder dig! Det är upp till dig!

Men om vi låter dig äta vad du vill och mår bra av så borde väl du låta oss äta sådant som vi mår bra av!

Nu tycker jag det får vara sluttjafsat! Var och en äter det man själv vill och mår bra av. men här på Kif hjälper och stöttar vi varandra i hopp om att må bättre!

nyborjare08
0

#15 Du får äta hur du vill Glad Men det kallas inte LCHF då. Det är många som mår dåligt av att äta det du radar upp och har därför valt att sluta med det.

Själv förstod jag inte hur dåligt jag mådde av det förrän jag hade slutat.

Mitralis
0

#19 Jag har inte sagt att det är någon här inne som har förbjudit mej. Vart har du fått det ifrån? Jag trodde bara att det inte var förenligt med LCHF att äta det jag raddade upp.

Annica38
0

Jag tycker LCHF är väldigt individuellt! Man kan äta väldigt olika beroende på hur känslig man är!

Och som sagt -. vill jag någon gång äta pommes så gör jag det!

Mitralis
0

Så jag kan i princip äta samma som vanligt och ändå äta LCHF?

Margareta
0

Mitralis - det är en allmän uppfattning hos icke-LCHF:are att man inte får äta än det ena och än det andra.

Man får äta precis vad man vill, det finns inga regler.

LCHF är att få tips om vad man kan skippa äta för att må bättre. Mår man redan bra behöver man inte skippa något alls. Väldigt enkelt.

Känner jag för att gå ut i köket och koka pasta för att sen äta en pastasallad så gör jag det utan att någon kan säga att jag för den skull inte är "LCHF:are".

Jag har bara valt bort det eftersom jag vet att det leder till att jag får ont i magen, gaser och troligtvis förstoppning.

nyborjare08
0

#21 Det stämmer, det du raddade upp är inte förenligt med LCHF så som LCHF beskrivs. Men det innebär inte att vissa personer kan äta det ändå ibland, förutsatt att de klarar det och mår bra. Och sen fortsätta med LCHF. Men det är inget som rekommenderas. LCHF utformar man efter individen - många måste vara strikta och väldigt konsekventa för att må bra och väljer då att vara det för sin hälsas skull. Andra kan göra "avsteg" och äta pasta och/eller godis eller vad de nu vill ha och ändå må bra. Men det är inget som kroppen egentligen behöver. Man får själv prova vad man trivs med och mår bra av.

finntroll
0

Om man mår bra av att äta pasta och fruktsallad så är det väl fritt fram att göra det. Och fritt fram att låta att låta bli.

Mitralis
0

#26 Givetvis så är det så. Detta är inget påhopp på något vis. Det är bara det att jag börjar tycka att LCHF börjar bli lite luddigt för mej nu är många säger att jag kan äta allt och ändå äta LCHF.

finntroll
0

Om du uppriktigt är intresserad av att må bättre på lchf så finns det jätte bra info till vänster, under rubriken "Vanliga frågor och svar"

Mitralis
0

#28 Nu råkade det slumpa sig att jag skriver här, om det går bra för dejGlad

sarag
0

#27 Håller med! Mycket luddig beskrivning av LCHF.

Mitralis
0

#28 Hittar tyvärr inte " Vanliga frågor och svar"Rynkar på näsan

finntroll
0

I vänster balken, andra rubriken uppifrån Glad

Mitralis
0

#32 Min sida verkar inte se ut som din sida. Menar du "Allt om lågkolhydratkost"?

Mitralis
0

#32 Äh, tittade ju inte på startsidan utan på listan till vänster. Nu har jag hittat den. Tack för tipset Glad

Zepp
0

Vanliga frågor & svar

Akohol är per definition ingen kolhydrat.. det är just alkohol.. precis som kolesterol är en typ av alkohol!!

Man skiljer på de olika macronäringsämnena Fett, Protein, Kolhydrat och alkohol.. varav alla kan bifra med energi till kroppen.. dock är bara fett och protein essentiellt!

"Kolesterol är en lipid, ett fettaktigt ämne som är en viktig byggsten i de cellmembran som utgör varje cells yttre skal, och som även finns i organeller inuti varje cell. Rent kemiskt är kolesterol även en steroid och en alkohol. Namnet kommer från grekiskans chole som betyder galla och stereos, fast; när man först identifierade ämnet var det i fast form i gallstenar. Det kemiska suffixet -ol står för att ämnet är en alkohol."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

Nackdelen med kolhydrater och alkohol är att kroppen i första hand bränner dessa och då stängs fettförbränningen av.. vilket man inte vill om man vill gå ner i vikt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
0

#31 Den tråden är fastnålad som nummer 2. Här.

Jag tror vad folk försöker säga är att

A) Man måste inte äta LCHF om man inte vill. De flesta mår bra av att äta mindre socker och spannmål, så den som vill kan göra små förändringar i sin kost utan att gå över till regelrätt LCHF

B) Inom LCHF ryms många individuella variationer. En definition jag hört ibland som verkar vettig är att allt under 60g kolhydrat/dag kan kallas LCHF (om man samtidigt äter tillrcäckligt med fett, annars är det bara LC). Många här äter under 20g/dag, en del ännu lägre. Kolhydraterna kan komma från grönsaker, mejeriprodukter, nån liten bit 85%-ig choklad, några hallon till efterrätt osv. Vill man absolut äta ett Ballerinakex kan det vara möjligt att "spara" kolhydratutrymme genom att bara äta kött och fett resten av dagen, men jag tror inte de flesta omställda LCHF:are skulle må så bra av att få allt dagens socker i en enda dos. Dessutom vill många undvika spannmål.

Sen har det inte förtydligats helt att alkohol inte är samma sak som kolhydrater. Man brukar ju dela in näringsämnena i fyra grupper - protein, fett, kolhydrater och alkohol. Ren sprit innehåller nästan inga kolhydrater. Däremot kan det finnas andra nackdelar med alkohol, t.ex. att många blir sugna på kolhydrater när man druckit, samtidigt som omdömet och impulskontrollen är nedsatt! Öl innehåller lite mer kolhydrater, men ett glas vin då och då kan man i regel dricka. Å andra sidan märker många att de blivit mycket mer lättpåverkade än innan, så kanske ligger det ändå något i din förhoppning att vi dricker mindre, för det gör vi nog till viss del!

Margareta
0

LCHF går ut på att skära så mycket i kolhydraterna att man når ett välbefinnande, samt att istället kompensera med mer av det vi uppfattar som nyttigt fett (i första hand mättat animaliskt).

Var dessa gränser går är högst individuellt och därför får man prova sig fram. Den som önskar gå ner i vikt kan få skära mycket, den som önskar bli av med migrän kanske bara tar bort "socker" typ godis, läsk, kakor och bullar osv

Orsaken till att man väljer LCHF kan vara högst olika från person till person.

Metoden är enkel - svårigheterna kommer in om man har svårt att hitta sin balans och det kan beror på olika saker.

För någon kan det vara "jag kan inte vara utan"-syndromet, för andra kan det vara "jag blir alltid bjuden på"-syndromet och för någon tredje är det inga problem alls - man bara bestämmer sig för att testa helt enkelt.

Annica38
0

Bra skrivet Aniara! Glad

nyborjare08
0

Bra sammanfattat Aniara och Margareta!

LCHF är svårt att greppa, speciellt om man är ny och inte själv har läst så mycket om den.

Marylojs
0

Mitralis: Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå. Nu vet jag inget om dig eller din intellektuella förmåga, men jag anar nästan att du missförstår med flit.

Nej, givetvis ingår inte socker i någon form i en LCHF-kost, men många äter som vi och gör vissa avsteg, medvetna eller omedvetna.

Om man är viktväktare, går på möten och följer programmet slaviskt med undantag för ett par ggr i månaden, är man inte då längre viktväktare?

Jag äter enligt LCHF-principen, och jag äter precis vad jag vill när jag vill. Därför äter jag inte pasta, potatis, ris osv, för jag vill inte, tycker inte det är gott längre, och framförallt mår jag riktigt dåligt när jag äter det.

Nu har jag försökt förklara hur jag ser på det, jag räknar inte med att du kommer känna dig klokare, för jag tror du redan förstått detta, men jag har försökt i alla fall.

Luccy
0

Mitralis livet består bland annat av att värdesätta andra människors ideer o kunskap som en tillgång för att förgylla sitt eget liv. Men det är naturligtvis ett val man gör att välja vilka man tar lärdom av.

Annica38
0

Marylojs:

Jag får samma känsla som du - att mitralis missförstår med flit!

Men så är det ju: vill man inte förstå, så gör man det inte heller!

Madde-sthlm
0

Hej!

Fick tråden av min kompis Marylojs och känner bara att jag måste kommentera jag med! :)

Jag började med LCHF i februari och tom dagsdatumet har jag gått ner ca 13 kg… (Jippi!!!)

Jag vet att jag har kunnat gått ner mer och och så men jag har valt att anpassa så det passat mig. Jag tar vin till helger ibland, festar på stan och någon pommes har väl hammnat i magen också.

Dock så äter jag inte pasta, potatis osv för ett enkelt skäl : Jag mår verkligen inte bra när jag gör det! (Margaretha kommenterade det bäst och jag instämmer, får likadana symtom.) Sen kan jag också kanske berätta att innan så hade jag inte ätit godis på två år så det försprånget har jag väl att jag inte har något godissug men kan säga att en påse bilar har också ätits denna vår….

Det man kan säga att den stora förändringen för mig är att jag hellre dricker vitt vin än rött som tigare; jag går hellre på Max och äter deras hamburgare utan bröd eller är jag på Macdonalds så tar jag salladen med kyckling.

Jag lever precis som vanligt men i år ser ni mig på stranden med sträkt självförtroende istället för att må dåligt i vassen(skämt…)

Jag mår så bra av denna kost, med ett undantag: Jag kallar det min livstil!!!

Lycka till alla :)

Halvdansken
0

Jag är inte överviktig eller sjuk, så jag är inte helt strikt. Jag dricker tex öl (dock bara lättöl eftersom jag inte gillar att bli berusad).

Anledningen till att jag äter LCHF är för att jag tycker om maten, och man mår bra. Mina mensproblem är tex helt borta.

Mitralis, man skriver inte på nåt kontrakt när man börjar med LCHF, det finns heller ingen LCHF-polis som slår dig i huvudet med batongen om du "fuskar". Jämförelsen med viktväktarna var bra.

Alla här innne har nog sin egen variant av LCHF.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Margareta
0

Den där LCHF-polisen borde i så fall parkera i min trädgård så länge det växer jordgubbar och biggaråer där.

Jag får plats med några jordgubbar i kosten rent hälsomässigt, men jag går inte precis ner i vikt av dem. Det är ett val man gör.

Novisan
0

skicka jordgubbarna o biggaråerna hem till mig Tungan ute

Margareta
0

Bra idé!

Hittills har vi lärt hunden äta dem, men han når inte så högt upp i trädet även om han försöker.

[ngupa]
0

DN och SVT skrev igår om att hormonet ghrelin ökar suget efter alkohol. Studier på råttor visar att de som fått en injektion med ghrelin i större utsträckning väljer alkolhol framför vatten.

Jag har skrivit om ghrelin vid ett flertal tillfällen tidigare, men här kommer i alla fall en kortfattad beskrivning. Ghrelin är ett hormon som höjer aptiten och utsöndras när magsäcken börjar bli tom, det innebär att mat som snabbt går genom magsäcken ger mer ghrelinutsöndring - till exempel flytande föda, kolhydrater, och i synnerhet söta drycker.

Läs mer :

johannaskost

Irean
0

Eftersom jag är lite ny kanske jag har missat nåt.

MEn stänger verkligen Hälsa ner en tråd bara den innehåller LCHF?

Det låter sanslöst barnsligt. Men som sagt, jag läste Sekt tråden nyss

så vem kan klandra dom om dom blir lite rädda för det okända :D

Mitralis jag är på väg ner och jag törs inte peta på nåt alkoholhaltigt på ett tag, inte för att jag dricker så mycket annars heller. Å andra sidan med allt det här fettet är jag inte sugen på nåt, har problem nog med att få i mig den mat jag borde :)

Novisan
0

Mitralis. Du anar inte hur nära sanningen du är i faktiskt är. En del av oss som är sockerberoende är avrådda från att förtära något som anses vara beroendeframkallande eftersom vi tenderar till att ha en svaghet för kicken man får från dessa substanser. Dvs är man "diagnosticerad" som sockerberoende bör man inte dricka kaffe, svart te, alkohol eller röka heller då risken är stor att man kommer börja "missbruka" detta också.

Detta gäller inte för alla som äter lchf men det är pga att jag missbrukar socker som jag äter lchf.

Greddelin
0

Hittade en lista av Ola Lauritzson om alkoholmyter, skulle ni säga att den stämmer? Länk

Det står att det är kalorierna som gör en fet så jag blev lite… förvirrad.

Zepp
0

Jo det var väl rätt bra det mesta,, speciellt den här som jag håller med om;

"20. Man blir snyggare av sprit! SANT!

Eftersom så många påstår att man blir snyggare efter några drinkar kan det inte vara annat än sant. Alla dessa människor har omöjligen fel även om det har varit något knepigt för författaren att verifiera detta påstående.?"

O inte nog med det.. alla damer i lokalen blir oxå mycket vackrare, det kan jag intyga! Skrattande

Altså det är ingen motsättning mellan att för mycket kalorier gör dig fett och det att vi säger att man inte behöver räkna dessa!

Skillnaden ligger i att det viktiga är varför man stoppar i sig för mycket kalorier.. som sagt det finns en drös med mekanismer som reglerar hungern och åsidosäter man dessa mekanismer genom att äta mat som höjer hunger så lär de flesta äta mer helt enkelt!

Skillnaden ligger i om man skall angripa symptomen eller orsaken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

babo
0

Min kollega erbjöd mig resten av potatissallad han hade köpt. Jag tänkte - det kan nog bli gott för det var längesedan. men vet ni vad, det smakade ingenting, inte ens gott. Har smaklökarna förändrats så?

haneit
0

Jag äter potatis och ris någon gång då och då. Och det är fortfarande jättegott!!! Men pasta är jag aldrig sugen på, trots att jag praktiskt taget levde nästan enbart på det förut…

Jag är i alla fall absolutist… Men det har jag varit hela livet och det har inget med lchf att göra.

shomeg
0

Vad är man om man bara dricker absolut när man festar då? Tungan ute

raphanus
0

Grovt hugget kan man väl sammanfatta tråden så här:

En absolutist är en person som aldrig dricker spannmål och potatis, men kanske äter det.

En LCHF:are är en person som aldrig äter spannmål och potatis, men kanske dricker det.

Tungan ute

spadermadam
0

Hahaha den var bra raphanus!!!Glad

catlin
0

Skrattande

Andina
0

#56 - En absolut strålande sammanfattning du gjort! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

nenna31
0

raphanus….hi hi…..mycket bra tolkat……..då är jag en lchf.are…..Cool

Mitralis
0

Känner mej sårad över era anklagelser att jag missuppfattar med flit. Det enda jag har skrivit om sånt man äter (inte dricker) är att jag blev förvånad att man kan äta ballerina och pommes, för somliga har gett klartecken till det. Genast ifrågasätts min intellektuella förmåga.

Men om man läser i den här tråden och trådar på hälsa i fokus så vet man varken in eller ut tillslut när endel säger att man kan äta allt, och endel säger att man ABSOLUT INTE (med stora bokstäver) ska äta det, det och det.
Hur lätt är det då för en novis att veta hur det ska vara?
Om man läser trådarna i Hälsa i fokus så är det enda jag har läst att "Socker i alla former är TOTALT och ABSOLUT förbjudet." "Det finns INGET i socker som är bra" Detta är skrivet av LCHF förespråkare (många är väldigt förtjusta i versaler har jag märkt=)

Men nu verkar det som att de flesta i det här forumet säger att man kan äta allt, så nu vet jag det. Förståelsen för LCHF kanske skulle öka om ni var lika toleranta i de andra forumena =)

E621
0

1. Är ämnet giftigt, UNDVIK

2. Är ämnet onyttigt, MINIMERA

3. Annars, ÄT

Livet är inte svart eller vitt, det måste alltid finnas en balans.

Under mina första månader med LCHF så drack jag en hel del whiskey samt röda viner, och jag gick ner massa i vikt ändå. Resten var dock strikt LCHF. Men nu är inte viktnedgång min primära anledning till kostomläggningen, utan jag gör det för att jag tror det är hälsosammare.

Om du verkligen inte förstår och tycker du får kassa svar så dår du nog definiera vad du menar med får.

Inkanyezi
0

Jag funderar lite på termen "absolutist". Varför bestämmer man sig för att bli just "absolutist"? Själv har jag aldrig varit absolutist, och jag har heller inte haft några alkoholproblem vad jag vet, men det kanske hänger ihop med att jag inte dricker sprit i någon nämnvärd omfattning? Det har hänt kanske någon gång att jag smuttar lite på ett glas, och jag deltar aktivt i en rit som förekommer på Kuba, som går ut på att bjuda de avlidna, helgonen, på lite av det goda. Därför har jag en flaska rom hemma, inhandlad på Kuba för några år sedan, och det finns fortfarande ganska mycket kvar. Ungefär hälften spills ut, för att hedra de avlidna, de som har gått före oss, los santos. Och det lilla som någon gång kommer i strupen räcker inte för att det ska kännas som berusning, och det lämnar knappast någonting som kan mätas med alkoholmätare eller blodprov. Så absolutist är jag absolut inte, men strängt taget så dricker jag inte, eller sällan, sprit eller vin. Jag är aldrig berusad, och som sagt, den där flaskan står där sedan ett par år, och den innehåller fortfarande rom.

Jag uppfattar det som att absolutist betyder en alkoholist som har bestämt sig för att inte dricka. Jag har aldrig varit alkhoholist, och ingen i min familj är eller har varit alkoholist. Med den definitionen kan vi inte heller bli absolutister, men större delen av min familj dricker i stort sett aldrig någon alkohol, och när de gör det, så är det långt ifrån berusning, och det fylls inte på med mer. Vi har snarare ett väldigt avspänt förhållande till vin och sprit. Det tas till vid högtidliga tillfällen, lite grann, som någon slags symbol, men inte mer.

Så om du förväntar dig absolutister här, så är det som att förvänta sig att vi alla skulle vara alkoholister som har slutat dricka. Jag tror inte ens att man bör hoppas på det. Bättre vore kanske att hoppas på ett avspänt förhållande till alkohol, som hos den som kan ta ett glas utan att förvänta sig att den bjudne också måste ta ett; och framför allt, den som kan ta ett glas och låta det bli vid det. Inte ta ett glas till och ett till, och nästa dag, och nästa vecka osv. Den enda likheten som jag kan se med absolutister, är att ett flertal av oss som har valt livsstilen LCHF har haft problem med socker och andra kolhydrater, och att livsstilen utan kolhydrater mildrar eller eliminerar problemen med sockerberoende. Men långt ifrån alla av oss har varit sockerberoende, lika lite som vi har varit alkoholberoende. Men i min syn på världen måste man i regel vara alkoholist för att bli absolutist. Undantagen är kanske ett fåtal som har rent religiösa eller andra ideologiska skäl.

Och just därför finns det nog anledning att applådera när någon blir absolutist, eftersom det är att bryta ett beroende, och på samma sätt välkomnar vi dem som slutligen väljer att avstå från kolhydrater, vilket leder till bättre hälsa, eftersom det höjer livskvalitén och kan vara värt en applåd. Men jag tror inte att man nödvändigtvis måste blanda ihop de två.

Aniara4
0

Läs mitt inlägg #36, du verkar inte ha gjort det.

Klart man får äta allt, om man vill, men konsekvenserna är ju olika för olika individer. Många mår dåligt av vissa livsmedel, och föredrar därför att avstå helt från att äta dem.

Och äter man mer än ungefär 60g kolhydrater om dagen kan man inte kalla det LCHF, om det är viktigt för en vad man kallar sin kost. Det är väl ungefär de begränsningar som finns!

missaz
0

#61 Men nu förstår jag inte…? Vem här har sagt att man kan äta allt på LCHF kost…? Alla är väl överens om att det är upp till var och en vad man äter; vill man leva på limpa och coca-cola är det ett personligt val; men det är inte LCHF!

På detta forum har jag då aldrig sett att någon förespråkar att äta kolhydrater, naturligtvis är det tvärt om! Men många röda viner och spritsorter innehåller få eller inga kolhydrater, därför är det OK att dricka detta om man vill på LCHF-kost.

På LCHF räknar man kolhydrater, inte kalorier.

Mitralis
0

#62 Jag tror inte att det spelar någon roll hur jag formulerar får, för det finns alltid någon som missuppfattar ändå.

#63 Jag har inte haft någon som helst tanke på att absolutister skulle vara gamla alkoholister som slutat dricka. För mej är en absolutist en person som inte dricker alkohol alls. Sedan om dom aldrig någonsin har druckit alkohol eller om dom har druckit ett glas rött någon gång tidigare bryr jag mej inte om.

Läser man på wikipedia så står det "Absolutism innebär en total avhållsamhet från alkohol, och förordas bland annat av nykterhetsrörelsen."  Det står inget om att man måste vara en gammal alkoholist för att få benämnas som absolutist. Det är dina värderingar som du lagt i det.

Det är möjligt att jag var lite snabb när jag skrev tråden för själv är jag likördrickare, och i det är det i alla fall en massa socker =)

Gemensamt för alla likörer ör att de är väldigt söta, för att en spritdryck skall kallas likör måste den innehålla minst 100g socker per liter dryck.

Wtn3
0

Man kan äta allt även på LCHF-kost, men i små mängder och inte speciellt ofta. En del klarar att äta 50-100 gram kolhydrater om dagen utan att få tillbaka varken gammal vikt eller gamla krämpor de blivit av med, men för någon som följer tallriksmodellen idag innebär det ändå en rätt radikal minskning.

Ang. alkohol så lever nykerister inte lika länge som vindrickare. Det är inte fastslaget att det är just vinet som bidrar till det eller om det är andra faktorer, men jag ser inga fördelar med att vara helnykterist. Livet skulle bli mycket tråkigare utan vin och whiskey, och även öl som jag unnar mig väldigt sporadiskt även om jag borde låta bli, mycket socker i det.

Mitralis
0

#65 Det blir lätt missförstånd har jag märkt. Det började med ett trevligt  inlägg som jag tackar för
#10 Välkommen hit! Glad

Vilka nackdelar menar du att LCHF-kosten har i så fall? Jag är bara nyfiken. För min egen del ser jag bara fördelar!

och då sa jag
#11 "Jag vill gärna kunna äta en fruktsallad, ris, pasta, potatis, godis och kakor när jag känner för det."

När folk som äter LCHF säger att dom själv äter det så blev jag lite förvirrad

#25 med förbehåll
#36 säger att det rymms många individuella variationer

Inkanyezi
0

#66 Det som du missar när du adresserar absolutism är just det som jag förde fram, och som du än en gång är luddig med. Jag pekade på två kategorier av absolutister, och båda är just de som du nämner, men du missar faktiskt den stora mängd människor som inte dricker alkohol, eller inte dricker alkohol i sådan mängd att det har någon betydelse, de som inte dricker alkohol alls, men som inte är absolutister.

Detta med -ist är en stämpel, och absolutisten sätter en stämpel på sig själv, som skiljer honom/henne från alkoholisten. Det är därför absolutister i stort tillhör de två kategorierna, den som är alkoholist men väljer att leva utan alkohol, och den som utan att vara alkoholist väljer att definiera sig som absolutist, och som gör det utifrån någon övertygelse.

Och självklart kommer du att hitta absolutister här, men det är strängt taget en grupp som är mindre än alkoholister, och sannolikt är den väldigt mycket mindre än den grupp som inte är alkoholister, men som inte fäster något större avseende vid, eller i alla fall inte ser det som traumatiskt, att smaka på ett glas av vad det vara må.

Så det är din rubrik som jag besvarar och dina fördomar som bjuder dig att missuppfatta mitt inlägg och min ståndpunkt. Jag har definitivt inte missuppfattat ditt budskap.

Internettan
0

Mitralis:

Jag förstår att du tycker det blir tvetydigt, minst sagt. Man kanske kan säga att det finns olika sorters LCHF-personer.

1. Personer som upptäcker att de mår strålande på LCHF och vill frälsa hela världen. (Den sorten finns även inom andra kostkategorier.) De tror att denna kost är lika bra för alla och tror att alla ska ska bli friska om de bara ville pröva. Har man redan prövat kosten och inte mått bättre så har man med största sannolikhet gjort fel på något sätt. (Det är ändå en vänligt typ eftersom råden är i all välmening.)

2. Personer som prövar sig fram själva och upptäcker att de själva mår bra på mindre mängd kolhydrater (i olika grad) men bryr sig inte så mycket om hur andra väljer att äta.

Du har nog mött många av typ 1, vilket kan blir lite störande. När du så kommer in hit till Kif för att prata lite med dem, så får du svar från typ 2:arna. Och då blir det lite lustigt, för då känner DE sig påhoppade. Ännu lustigare kan det verka när vissa säger att man kan äta vad man vill. (För då är det ju inte LCHF). De menar väl att ingen tvingar dem att äta på ett visst vis. Men ska man hålla sig till en viss kostregim och kalla den för det så kan man förstås inte äta vad som helst i vilka mängder som helst. Några slags regler finns ju ändå, även om det inte är straffbart att bryta dem.

Det finns många som prövat LCHF (vissa i flera år) men inte uppnått fantastiska hälsovinster, så kosten ÄR inte lika bra för alla. Men samtidigt vore det synd att aldrig pröva (om man skulle vilja må bättre på något vis) för då kan man ju inte veta om man tillhör dem som verkligen skulle må bra av den. Majoriteten verkar faktiskt göra det…

"Every point of view is a view from a point."

PiteCarina
0

Jag tycker att nyborjare08 i #25 förklarade det bra:

"Det stämmer, det du raddade upp är inte förenligt med LCHF så som LCHF beskrivs. Men det innebär inte att vissa personer kan äta det ändå ibland, förutsatt att de klarar det och mår bra. Och sen fortsätta med LCHF."

Att en del LCHF:are ibland gör avsteg, som att äta det du räknade upp, men sedan fortsätter med LCHF-kost.

Aniara4
0

#70 Det låter som en väldigt rimlig förklaring! Väl skrivet!

LatMask
0

Det handlar väl mest om frekvensen? Jag brukar säga att jag äter LCHF till 95 % och annat till 5 %. Det där "andra" inträffar kanske en gång i månaden.

Mitralis, du sa att du ville äta div kolhydratrika produkter "när du kände för det". Tja, känner du för det i stort sett varje dag är det förstås inte LCHF du äter.

Det magiska med LCHF är ju att man tappar intresset för den typen av mat ganska fort. En del mår också dåligt på ett eller annat sätt när de äter kolhydratrik mat. Själv har jag inga sådana problem, jag är bara inte intresserad längre av att äta fruktsallad, pasta eller kakor.

Annica38
0

Jo visst händer det att jag äter tex pommes. Men du måste väl förstå att det är väldigt sällan, ett par gånger per år kanske. Och dessutom mår jag dåligt efteråt. Men jag äter det om jag vill och ser mig själv i alla fall som lchf-are.

Mervi
0

LCHF = Low cab high fat. Alltså lite kolhydrater mycket fett och så lagom proteiner. Det är det LCHF går ut på och det är det vi strävar efter. Sedan är det olika hur strikta vi är, beror på vad vi tål.

Ballerinakexen tror jag ingen egentligen väljer att äta men suget kan få en till det ibland, tyvärr.

Det som jag tycker är bra att det finns ingen som bestämmer över vad jag äter, det gör jag själv. Jag väljer att ta bort bröd, pasta, potasis, ris och många stärkelserika grönsaker och all frukt. Detta gör jag helt frivilligt. Det man ofta hör när det gäller LCHF att man inte får äta det och detta, men det får man om man vill men oftast vill man inte då man mår så bra utan.

Ang. alkohol, vin dricker jag lite, men ingen öl.

Inkanyezi
0

Och de flesta av inläggen här som gäller LCHF (mina två tidigare gör ju inte det) pekar ändå på en likhet med absolutism. Vi har valt bort ett element ur vårt kosthåll. Till skillnad från folk som inte dricker utan att vara absolutister, eftersom de inte har behövt välja bort någonting. Som LCHF-are gör vi avsteg ifrån ett kosthåll som är norm och eliminerar i stort en komponent som skadar oss.

Absolutisten väljer också bort något som i fel omfattning är ytterligt skadligt. Men det som absolutisten väljer bort är inte norm, eftersom flertalet sällan dricker alkohol. Absolutisten väljer bort någonting som inte ens av någon betraktas som essentiellt för livet, utan någonting som alla vet är skadligt. Det kanske är det som gör att man ser paralleller. Men parallellerna upphör där. Man är inte, vare sig per automatik eller rent praktiskt, absolutist, för att man väljer bort kolhydrater ur kosten. Man eliminerar inte ens helt alla kolhydrater, utan man skär bort dem så långt som det endera är möjligt, eller som man ser som praktiskt, men generellt äter man betydligt mindre kolhydrater än de flesta, så att ämnesomsättningen verkar i ketos oftare än sockerdrift för energin. Våra skäl varierar, en del ser till hälsan i stort, medan andra är mer intresserade av att gå ner i vikt, eftersom de ser sin övervikt som ett problem.

Så frågan har nog blivit besvarad om och om igen. Vi är inte absolutister, men vi strävar efter att hålla vårt intag av kolhydrater lågt och kompensera bortfallet av energi med fett.

Mitralis
0

#70 Tack för ett trevligt svar, mycket uppskattat =)

#69 Jag skrev
"Den största fördelen med LCHF är som jag ser det att LCHFare rimligtvis borde vara absolutister. Och det applåderar jag. Ur den synvinkeln så får gärna fler äta enligt LCHF."
Jag trodde att jag var tydlig med att jag trodde att jag skrev ut en LCHF synvinkel
Läs sedan
#2 Hur tänkte du då Mitralis? ( #2 var givetvis lite fundersam eftersom jag hade fattat fel. Jag tänkte på allt socker som hemkokarna köper pallvis. Tänkte inte på att det mesta sockret försvinner i jäsningen)

Läs sedan
#4 Jag tänkte att eftersom att alkohol i det närmaste bara är kolhydrater så utgick jag från att man inte ska dricka det.

Om du har läst detta så kan jag inte för mitt liv förstå hur du kan tro att jag kan tro att det finns 9428st alkoholister här som blivit absolutister. Lägg gärna märke till att ingen annan har reagerat som dej =)

För att citera dej i #69 Det är därför absolutister i stort tillhör de två kategorierna, den som är alkoholist men väljer att leva utan alkohol, och den som utan att vara alkoholist väljer att definiera sig som absolutist, och som gör det utifrån någon övertygelse.

Jag trodde att LCHFare på grund av sin övertygelse att kolhydrater är dåligt, därmed även kunde benämnas som absolutister. Vilket för mej är ett helt underbart ord.

Halvdansken
0

Mitralis, jag tycker nog också att Inkanyezi håller på med lite hårklyveri.

Jag begriper vad du menar, spriten är roten till mycket ont. Men jag tror att folk som är så pass måna om sin hälsa att man väljer att äta på ett visst sätt för att må bättre (oavsett metod), inte är samma personer som har alkoholproblem.  Så tyvärr tror jag inte att vi kan bli av med missbrukare genom att tvinga LCHF på folk.

Inkanyezi
0

Och hur underbart ordet absolutist än klingar, så innebär inte LCHF att  man är absolutist, vilket säkert har framgått av den här tråden. Att man har en övertygelse, och kanske även den andra, behöver det inte innebära att man utifrån den ena av sina övertygelser gör ett visst val, bara för att man utifrån den andra har gjort ett liknande val.

Jag tror inte att någon kände sig påhoppad, utan i mina ögon ser det ut som om alla försöker förklara att det ena inte nödvändigtvis innefattar det andra, att det är två skilda aspekter av livsstil, som vi inte ser som samma sak.

LatMask
0

#70 Mycket bra formulerat, Internettan! De "intensiva" 1:orna, som tror att LCHF är bra mot allt från nageltrång till mjäll, i kontrast till de "tillbakalutade" 2:orna, som konstaterar att LCHF fungerar för dem, och så är det bra med det…

Jennix
0

Tänk om man kunde döma varje person för sig istället för att vilja dela upp folk i kategorier och grupper…

Själv är jag negativt inställd till alkohol i stort sett men inte absolutist, jag tar ett glas vin någon gång per kvartal och provsmakar lite snaps till jul och midsommar.

Och detsamma gäller ju socker och snabba kolhydrater i övrigt. Jag anser att det är skadligt och negativt för de flestas hälsa men faller dit ibland.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

finntroll
0

# 81 Jo, jag håller med. Det är tråkigt och banalt detta med kategoriserande. Alla är enskilda personer, oberoende om man äter lchf eller enligt något annat sätt. Var och en har sina egna syften med kosten. Tänk att det är så svårt att respektera att var och en gör sina egna val.

Alkoholen är ett stor problem och beroendeproblematiken överhuvudtaget. Men också där måste var och en gå till sig själv, fundera över sin egen motivation och sin egen barlast som man bär i ryggsäcken och göra sina egna val, och försöka respektera att andra gjort sina val.

Jennix
0

#82  Ja, jag förstår inte varför jag ska behöva bli anklagad för något annat än det jag gör själv och heller inte varför andra ska få lida för det jag gör. Bättre vore det om man vände sig direkt till den person man ansett vara otrevlig och reda ut det direkt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

KatNyb
0

Jag har LCHF:at sedan mars 2007. Har typ2diabetes. Mina värden är fina men jag har bara gått ner ett par tre kilo sedan start. Så nu har jag tagit ett vitt halvår fr o m 1 juli. Jag har fått för vana att dricka vin till maten var o varannan dag och bryter nu det mönstret. Efter en vecka känns det helt OK.

finntroll
0

Ännu ett tillägg till detta med kategoriserande. Jag ville se vad wikipedia har för definition på rasism, och mycket riktigt, så här står där :

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[1]"

Mitralis
0

#83 Man behöver inte ta åt sej av allt. Om du inte tycker att det stämmer in på dej så kan du ju bara sk*ta i det, eller?
Sedan så är det en ansenlig mängd personer som har varit väldigt otrevliga i frågan och vissa har jag inga som helst förhoppningar om att "reda ut" någonting med.

#85 Nu börjar det urarta totalt.
Om du menar att icke LCHFare är rasister så säger jag bara att så som en del har pratat till mej så upplever jag det som ett rasistiskt påhopp, enligt det du skrev, om man ska dra det så långt.

Jag hoppas att vi slipper mer prat om rasism.

nyborjare08
0

#68 Jag menade i mitt tidigare inlägg när jag skrev att vissa kan äta annat än LCHF ibland, dvs väldigt sällan, och väldigt lite av det. Alltså kanske max en gång i månaden eller mer sällan. Det verkar som om du tolkade det som om det gällde varje dag. Det var inte så jag menade, jag var otydlig.

Jag tycker att Marylojs i #40 beskriver det bra - om jag är viktväktare och gör avsteg från viktväktarnas program en gång i månaden så är jag väl ändå en viktväktare? Jag ser det på samma sätt med LCHF. Jag gjorde själv avsteg igår genom att äta "naturgodis" med choklad eftersom jag inte kunde stå emot mitt godissug. Men det straffade sig! Usch vad ont i magen jag hade i natt! Gråter Fast det gör förhoppningsvis att jag tänker till lite extra nästa gång jag blir sugen på just naturgodis! Flört

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar och kunnat räta ut en del frågetecken. Fråga gärna på annars!

Mitralis
0

#87 Tack för ditt engagemang =)
Det börjar klarna en smula nu och det kan till och med kanske bli aktuellt att prova på detta lite grann framöver, när jag känner mej redo =) Jag är ju redan en kött med sås ätare. Köper bara smör och bregott så steget kanske inte blir så långt.

Jennix
0

Jag förstår att jag inte behöver ta åt mig men jag vet att många tar illa upp av såna här uttalanden och jag anser inte att det är en sanning som ska få stå oemotsagd.

Det kan vara bra för folk i allmänhet, oavsett vad dom äter, att påminnas om att bedöma andra som individer och inte utifrån en hel grupp.

Jag tycker fortfarande att det bästa sättet att bemöta otrevliga människor är att ta den konflikten direkt och inte döma alla efter det.

Mitralis
0

#89 Jag har egentligen ingen aning om vad du pratar om nu. Exakt vilket påhopp är det du pratar om?

Jennix
0

#90 Jag talar om tråden generellt sett.

Halvdansken
0

Du är ju mer än halvvägs Mitralis!!

Prova en tid och se hur det går, om du nu är nyfiken. Men var beredd på att de första 3 veckorna kan vara lite knepiga.

Mitralis
0

#91 Generellt sett så har jag inte sett några påhopp här=)
Upplever det hela lite luddigt eftersom du skriver "jag vet att många tar illa upp av såna här uttalanden och jag anser inte att det är en sanning som ska få stå oemotsagd." och trodde därför att det var någonting specifikt som du menade.

#92 Ja, själva grunden med fullfet, kött och ägg har jag redan täckt i alla fall=) Det är väll egentligen bara bekvämligheten som ställer till det=)

Mervi
0

LCHF är väl det bekvämligt. Inget potatisskalande, bara steka kött och slå på grädde, klart. Man tar några blad grönt och dekorerar.Flört

babo
0

#94 - Du har så rätt - slippa potatisskalen - så j*vla skönt! - Mycket enklare att laga mat nu med LCHF-Flört

Mitralis
0

#94 Hm, kan gå…

Margareta
0
  • Slippa koka pasta och ris som aldrig blir klart samtidigt med maten. Kokar fast gör det också ibland.
  • Slippa diska kastrullerna efter ovanstående kok

Mitralis
0

Nu börjar det lika nåttFlört

babo
0

I skafferiet - har mer plats - dessa stora paket med pasta olika slag - potatis - ris - müsli - - bönor - linser - Allt detta trodde man var nyttigt…

och som sagt potatisskal bort!

Fett blir det förståss… :)

Margareta
0

Skafferi har vi mer än halverat - det finns knappt något där, bara några enstaka konserver och lite mandelmjöl - typ.

Ett kylskåp av våra två gick sönder och vi klarar oss lika bra med ett. Ägg, ost och smör tar inte så stor platsTyst

Frys däremot behöver man.

Margareta
0

Appropå förvaring finns det en tråd där vi var några som la in bilder på innehållet i våra kylskåp… som det där TV-programmet.

Halvdansken
0

Kortare inköpslista, färre saker att kolla om det ska fyllas på i skafferiet.

Billigare, för mig i alla fall, eftersom jag bara tog bort saker.

Potatisskal är faktiskt bra i komposten. Kanske skulle jag köpa en påse potatis och skala….Flört

Andina
0

Slippa smulor o annat i skafferiet som ständigt envisas med att "läcka" ur kartonger o förpackningar med kh-innehåll (som t ex mjöl, socker m m)…

Du slipper springa runt som en 'tok' inne i affärerna (för att hitta alla "kolhydrater" som du tänkt äta). LCHF-urvalet är lättare att hitta för att de ligger samlat på några få ställen i butikerna, = Snabbt och enkelt att handla mat.

Och som sagt - du slipper äta och laga mat titt-som-oftast eftersom kh-suget försvinner = du håller dig mätt mkt längre.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

babo
0

Min mor hade alltid äggen framme - hon påstod att de låg i vacuum (eller vad man kallar det) - blev inte dåliga. Mer plats i kylskåpet. Äggen brukar gå åt snabbt ändå… Är det någon som vet mer om detta?

Ja större frys skulle vara bra,

Jennix
0

#90 Men det var ju du som skrev att folk varit otrevliga mot dig? *förvirrad*

Inkanyezi
0

#104 Ja, det är faktiskt bättre att ha äggen framme än att ha dem i kylen. Enda skälet till att de ligger i kylen är att det är där vi har i stort sett alla färskvaror. Men äggen förvaras bättre i rumstemperatur om man vill vara noga, men var sjutton ska man lägga dem; det finns ju till och med fack i kylen för ägg i vissa fall.

Så ha du gärna äggen framme, och se till att de går åt innan de blir dåliga. Funkade det för din mor så funkar det för mig med, och helt säkert för dig. Det enda man egentligen behöver hålla reda på är att ta de äldsta först.

PS: Eftersom tråden ändå verkar urarta stör det inte särskilt mycket att lämna ämnet…

Mitralis
0

#105 Det var #40 och #42 som trodde att jag missförstod med flit och ifrågasatte min intellektuella förmåga, fast jag bara var förvirrad. Sedan så var det väll inte så skoj att bli anklagad för att vara rasist fast jag bara har frågat om jag får äta ballerina.
I övrigt så har det varit en trevlig upplevelse att få lite hjälp i mina fundringar.

Själv så har jag ju inte läst in mej på ämnet på samma sätt som er och därför så blir det snabbt oklart för mej när jag får "olika bud".

Jag tackar för ert tålamod och jag kommer förmodligen att forska vidare i saken Glad

nyborjare08
0

#107 Du framstod inte som förvirrad i ditt första inlägg. Dessa personer kanske trodde att du väl visste vad LCHF är och drar därför slutsatsen att du missförstod med flit. Av ditt första inlägg kan man nämligen få uppfattningen att du väl känner till LCHF eftersom du själv skriver att du "har kommit på en stor fördel med LCHF". Om du istället hade ställt en öppen fråga och bett att få veta vad LCHF innebär så hade du säkert fått andra svar.

Jag försvarar ingen, men försöker förklara.

JAUS
0

Det är alltid bäst att ta reda på vad det man ska kritisera egentligen innebär, innan man kritiserar det. Många är ju emot LCHF utan att de ens vet vad det är.

Inkanyezi
0

Åh, jag såg det inte som kritik, utan som ett påstående och en öppen fråga.

Frågan har nog besvarats rätt bra vid det här laget, och jag tror faktiskt att man får svaret redan när man analyserar förkortningen LCHF, lite kolhydrater, mycket fett. Om man nu räknar alkohol som kolhydrater (det finns ju argument för att inte göra det), så handlar det ju i så fall om mängden.

Jag försöker alltså hålla mitt kolhydratintag så lågt som möjligt, men jag är inte fanatisk, så jag pillar i mig en skiva knäckebröd ibland, och jag kan dricka ett glas juice. Men jag baserar inte huvuddelen av mitt energiintag på kolhydrater. Mitt kolhydratintag under ett dygn ligger normalt under 60 gram, men det kommer sällan mycket lägre. Jag tar inte socker i kaffet, men jag dricker det med mjölk, gammaldags mjölk, och jag tar ibland en klick kokosfett i för att det ska mätta lite mer. När jag har frukost med kaffe med mjölk tar jag gärna ett par skivor ost med smör på och ibland någon skiva kött på det. Någon enstaka gång kan smör och ost ligga på en knäckebrödsbit, men ett paket räcker numera flera månader.

Sprit dricker jag som förr, några centiliter om året. Jag anser mig inte vara absolutist, och jag kan någon gång vid ett festligt tillfälle dricka ett glas vin. Men senaste gången jag var på systemet var någon gång förra seklet, och den rom jag har hemma kommer inte från senaste gången jag var på Kuba utan gången innan. En flaska räcker i flera år med vår konsumtion.

Och det var väl definitionen vi hängde upp oss på några av oss. Jag har inget emot att kallas LCHF:are, men jag vill inte sorteras som absolutist, även om jag mycket sällan läppjar på väldigt små kvantiteter av alkohol. Jag dricker inte sprit av det enkla skälet att jag inte är speciellt tänd på idén att dricka sprit. Det där med rommen är en ritual, när något särskilt har hänt, som när en nära släkting har dött, eller någonting finns att fira. Då slår jag upp ett par centiliter, spiller några droppar på marken, och så dricker jag upp resten. Så det finns en tradition bakom, och flaskan står där, men här förekommer inget sällskapsdrickande, eller att man spiller upp en större kvantitet i något större glas och dricker sig berusad. Jag har faktiskt varit berusad, och jag kommer väl ihåg sista gången jag var berusad, det är snart fyrtiofyra år sedan, på min tjugoårsdag. Och jag misstänker att sista i meningen innan är definitivt och kommer att stå kvar framöver.

Men "absolutist" är jag lika lite som kommunist, och det var ju lite vad det handlade om. Men jag förbehåller mig rätten att tacka nej till sprit, utan att ange något särskilt skäl.

[Pennylane1]
0

jag blev förvånad när jag läste första inlägget. Förväntas man vara absolutist bara för att man är LCHF:are, fattar absolut inte var detta kommer från eftersom alkohol har noll kolhydrater. Sen försstås att drycker med tillsatt socker inte är LCHF men annars…

Tankefel förmodar jag det handlar om från början till slut.

babo
0

#111 - ja en som tycker om att kategorisera. LCHF = Absolutist!  ???

Margareta
0

Jag uppfattade trådstarten som provokativ.

Eftersom den är skriven av en icke-LCHF:are blir man lite provokativ i svaren - det är rätt enkelt.

Mitralis
0

#108 Det blev lite fel från min sida som fortsatte i en tanke som ni inte var insatt i.
Jag skrev ju en tråd i hälsa i fokus som fokuserade sig på det negativa med LCHFare som är fanatiska.
Jag trodde att jag var tydlig med att jag inte menade LCHFkosten och i min iver att försöka berätta det så blev det den här tråden för orginaltråden var låst, och jag såg inte den andra tråden som var här.
Nu blev det dock helt fel, men intentionen var den att jag ville berätta att jag inte är helt negativt inställd till denna kost, utan det är vissa personers sätt att predika om den som stör mej.
Jag skrev det som jag kom på som jag såg som något väldigt positivt, men det blev tyvärr ändå lite tokigt.

Förvirringen blev när jag fick lite olika bud om vad man ska äta och inte äta som LCHFare.

Nu har jag fått lära mej mycket matnyttigt som jag kommer att ta till mej.
Jag uppskattar som sagt erat tålamod och ert engagemang att på ett trevligt sätt fylla i mina stora luckor =)

ragnhildar
0

Vad skerv du när du blev avstängd på det andra forumet då? Uppenbart att du driver med kif i alla fall.

Mitralis
0

#115 Jag blev inte avstängd. Tråden blev låst på grund av att sajtvärden inte vill diskutera LCHF.
Tråkigt att du upplever det som att jag driver med KIF bara för att jag försöker sätta mej in i det.

sarag
0

Visst är det märkligt vad som kan läsas in i skrivna texter.

Jag uppfattade inte alls din fråga som provokativ. Och jag förstår absolut att du tyckte du fick luddiga svar på vad LCHF står för.

Ju längre denna diskusionen pågår destå mer inflammerad verkar den bli. Tråkigt!

Bäst att inte skiva mer!

ragnhildar
0

Synd bara att så många här så vänligt lagt ner tid och möda på att försöka  besvara  dina "frågor"

Inkanyezi
0

Oj, jag är inte helt säker på att "driver med" från ragnhildar betyder samma som på spanska är "burlar", att driva gäck med. I Norge och i vissa delar av trakterna kring kölen, främst i Värmland och Jämtland, kan "driva med" betyda syssla med. Det är nog bara ragnhildar som kan ge ett svar på om det är det ena eller det andra.

Jag har definitivt inte uppfattat det som drift med LCHF. Däremot såg jag det som en klar missuppfattning att koppla ihop LCHF och absolutism. Jag tror inte att vi inom LCHF har större andel absolutister än på andra håll i samhället, men alldeles självklart kan det finnas absolutister i våra led. Jag tror att de flesta kommer till LCHF för att de på något sätt har problem att hantera socker och andra kolhydrater, i vissa fall fetma, i andra fall ohälsa, som hjärt- och kärlsjukdomar eller diabetes. Vi är en brokig skara som kanske inte har någon annan gemensam nämnare än att vi vill undvika kolhydrater. Vi blir provocerade gång på gång för det valet, och det är inte konstigt att vi slår ifrån oss när vi blir hopbuntade med något annat, vara vad det vara må.

kaisakavat
0

Mitralis - I # 114 skriver du:

"Jag skrev ju en tråd i hälsa i fokus som fokuserade sig på det negativa med LCHFare som är fanatiska."

Men det gjorde du ju inte, du pratade inte om följden av att vissa LCHFare är fanatiska. Du skrev:

**"Hur kommer det sig att LCHFare är mer aggressiva i sin tro på sin diet än andra?
**

Är det någon mer som tycker att LCHFare är som abonnemangsförsäljare jobbiga, påstridiga och ger sig aldrig?"

Du klumpade ihop oss alla. Utan nån som helst belägg för ditt påstående i första meningen. Med fetstil och allt. Det du gjorde är ju ett sorts upprop till att attackera LCHF-are, eller hur? Det är ganska allvarligt.

Jag vill egentligen inte bråka, tycker du sköter dig riktigt fint nu när du har gått från påståenden om oss, till att lyssna och resonera! Men jag vill inte heller hyckla. Är innerligt trött på just detta; att de som anklagar oss faktiskt i många fall, uppträder mkt värre själva!

Trots min kritik, vill jag ändå tacka dig för att du stannat i trådarna och diskuterat, modigt och ansvarstagande! Tack! Glad

Margareta
0

Håller med Kaisakavat - modigt och ansvarstagande.

Kul att du stannat  i ankdammen Flört

[Pennylane1]
0

infekterat tycker jag väl inte att det är!? Det var lite tilltrasslat i tråden ett tag men nu var den väl på god väg att reda ut sig!?

Ranghild ärligt talat fattar jag inte alls vad du menar med att det är synd att folk tagit sig tid att svara ärligt… vaddå synd? Mitralis verkar ju ha tagit till sig info och kritik … spä inte på "konflikten " mera nu!

Margareta
0

Håller med dig Pennylane - tycker den är riktigt bra faktiskt

Mitralis
0

#118 Kommer det från en anonym person utan personlig sajt och ingen avator =) Du har tydligen inte läst hela denna tråd, och om du har gjort det så har du läst den annorlunda än många av oss andra i alla fall.

Jag har egentligen inte haft så många frågor, utan denna tråd har rullat på av sej själv. På den tiden jag skriver ett inlägg så hinner det komma 4-5 inlägg emellan.

Tråkigt att du ragnhildar förstörde en fin avslutning på en i övrigt givande tråd.

[Pennylane1]
0

# 119 hmmm… driver med betyder nog driva gäck med i större delen av Värmland också, vet att de alldeles närmast gränsen, Åmotfors t.ex säger driver med när de menar sysslar med  men i övrigt tror jag inte det… bor i och har släkt över hela Värmland…

Inkanyezi
0

Och jag har en vana från irc och andra forum i samhället, att i regel inte gå in i ett annat forum för att söka bakgrund till en aktuell diskussion i ett forum. Den här tråden utvecklades efter förutsättningarna som var givna här.

Jag har helt enkelt inget intresse av att veta vad någon har råkat säga på ett annat forum i en annan tråd om vare sig det ena eller det andra. När påståendet och frågan om absolutism kom upp så fick den ju sitt svar, och det var ju ganska många som klart och tydligt deklarerade att de inte är absolutister. Jag tycker att det är ganska väl klarlagt vid det här laget, och de flesta av oss klarar att faktiskt diskutera det utan att komma med anklagelser om än det ena, än det andra.

Jag kan inte se annat än att Mitralis är välkommen i LCHF, och att vi (=flera av oss) har klargjort att LCHF inte har någon starkt negativ koppling till alkohol.

Som jag uppfattar det har LCHF en idémässig bakgrund, där vi tror att kolhydrater kan vara skadliga för oss vid för stort intag, bland annat genom att det ger oss höga insulinnivåer under lång tid. Vi har på många olika sätt fått stöd för den uppfattningen, både genom vetenskapliga undersökningar och genom egna "anekdotiska" erfarenheter. Och helt oavsett kolhydraternas farlighet är vi också ganska klara över att vi kan leva väl med ett energiintag som huvudsakligen baseras på fett. Många av oss blir friskare av det, om inte friska, så mildrar det symptomen kraftigt. Min mor som har diabetes har minskat sitt insulin till fjärdedelen av vad hon hade innan hon började med LCHF, och den enda påverkan hon utsattes för var att se hur LCHF hjälpte mig att få min kropp i god form och bli friskare, och att vi diskuterade det när hon frågade mig om det.

Mot den idémässiga bakgrunden står det mesta som vi kan finna på KiF; att socker och spannmål kan skada oss i för stor mängd, och att vi inte borde ha insulin i så höga nivåer som man får när man ständigt tillför kolhydrater. Jag har inte upplevt någon fanatism här, och jag är väldigt glad över hur Margareta bemötte min första groda i forumet, vilket fick mig att tänka. Utan den passningen hade jag säkert haft en massa mediciner nu och mått mycket sämre än jag gör. Jag är väldigt tacksam över att ha hittat hit och på så sätt fått bättre hälsa, och jag är också glad över att min mamma har blivit mycket friskare och har kunnat minska på insulinet så kraftigt. Men jag vill inte för allt i världen blanda ihop det med om man dricker alkohol eller inte. Jag dricker inte själv, men jag unnar absolut min mamma att ta ett glas vin ibland. Däri är jag absolutist. Skrattande

Mitralis
0

#120 Jag håller med om att mitt ordval var fel och att jag skulle ha skrivit mer generellt.
Att jag använde fet stil var mer som en ingress.

Jag har även bett om ursäkt för mitt generaliserande, men eftersom bollen redan var i rullning så var det kört.

Tror att det inte hade blivit så stort om inte sajtvärden på hälsa hade låst tråden och Halvdansk hade lagt in den här.
Om tråden hade fått rulla på i orginalform så tror jag att jag hade hunnit stävja det mycket tidigare och förklarat hur jag menade.
Tyvärr så hade det redan hunnit gå över 103 inlägg i den uppföljande tråden innan jag hittade den, och orginaltråden är som sagt låst.

Givetvis så känner jag ett ansvar att försöka reda ut det jag "ställt till med" och om möjligt inte lämna några lösa trådar som kan leda till osämja.

Mitralis
0

Äh, givetvis så menar jag inte generellt. Men jag hoppas att ni vill förstå vad jag menarFlört Kunde inte gå in och ändra, även fast det var inom en timme.

babo
0

Det som jag tycker är GÖR! tråkigt… det är när någon "klumpar ihop oss", (enligt #120) som om vi var en och samma person!

Alla är vi unika var och en för sig.

[Pennylane1]
0

jag tycker det är en storm i ett vattenglas. Kan ni inte acceptera Mitralis förklaringar och sluta gnata?

Internettan
0

#129: Klumpar ihop gör vi nog alla när det gäller allt, mer eller mindre. Det skulle bli överbelastning i hjärnan om vi tänkte "individ" för varje fenomen.

Vem har aldrig sagt något generellt om t ex amerikaner, hundägare, muslimer… osv. Svårt att komma från.

Sedan tycker jag också att du, Mitralis, varit väldigt "mogen" och insett dina brister och tagit till dig av kritik på ett ödmjukt sätt. (Konstigt bara att många måste tala om för dig gång på gång vilka fel du gjort trots att du redan erkänt och bett om ursäkt).

Man kan undra om inga andra någonsin brusar upp då och då. Det gör i alla fall jag - både här på Kif och hemma. Jag tycker det är mänskligt och så länge man själv inser när man gjort ett misstag så tycker jag det är "förlåtbart". Omedelbums!

"Every point of view is a view from a point."

Mitralis
0

#131 Härligt att höraGlad

babo
0

Jag tycker fortfarande att det är GÖR-tråkigt att vi av vissa inte ses som individer. Det är inte bara denna tråd utan det förekommer ofta. Jag vill inte bli kallad LCHF:are, för man är ju inte bara det, som sagt vi är ju mer än det. Sedan kan man, var och en på sitt vis, kämpa för den här kosten.

Mitralis
0

#133 Lite intressant, nu när vi ändå pratar om det, är att min personliga sajt aldrig tidigare har varit så frekvent besökt som nu.
Och det är bara LCHFare som alla har skrivit om sin kost på sin personliga sajt. Ofta så står det bara om kosten och alla fördelar med den.
Även du babo skriver bara om kosten på din sida.
Om du vill ses som en individ så kanske du kan klämma till med någon hobby eller så också för att blanda upp det lite.
Bara en reflektion, inte menat som en provokation.

Margareta
0

#134 Det är inte så konstigt Mitralis - de allra flesta av medlemmarna här på Kif är bara medlemmar här och ingen annanstans på iFokus.

Vi har många medlemmar som berättat att de knappt använder internet utan har kommit hit för att de så gärna vill lära sig mer om kosten vi marknadsför. Jag får ibland lära dem de mest självklara saker för oss som är vana. De PM:ar sajtvärden och frågar hur de skall svara på inlägg osv.

Vi har en grupp som heter - Medlemmar - nere bland forumgrupperna. Där kan man lägga in en personlig tråd och berätta vem man är och hur man äter. Tråden blir som en dagbok/blogg där man själv skriver och där andra kommenterar. Vi har massor av medlemmar som använder sig av det.

[ngupa]
0

Här måste jag hålla med #130 o #131

PiteCarina
0

Ja, jag håller också med #130 och #131!

Calmare
0

,,,och idag skiner solen igen! Flört

[ngupa]
0

gör den? Inte här, här regnar det…

[Pennylane1]
0

här med

missaz
0

Här i Östersund är det lite sol, inget regn än… men det kommer nog!

nyborjare08
0

Håller helt klart med föregående talare - härligt när någon kan ändra sig och tar till sig info. Önskar att fler människor (generellt) hade den egenskapen! Glad

Här i Östergötland strilar regnet.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.