talg någon?
Dags att skira talg! 
Har du någonsin sett så mycket fett!
20 kg talg. Undrar om jag får ont i magen om jag äter upp alltihop på en gång?
Wow… du kan ju dela upp det på 2 mål åminstone, så kanske du inte får lika ont i magen…
Numer pensionär i Nynäshamn
*skrattar*
Jo vi köpte liknande.. fast halva mängden ungefär… Från gröna gårdar för 50 kr.. =) Och det var endast för att det kördes till davids jobb.. Hade vi haft möjlighet att hämta det hade vi fått det. =D
Talg är bra. Har massor kvar i frysen..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad kan man använda talg till?
Äta
Numer pensionär i Nynäshamn
Hihi, ja, men hur använder man det i matlagning? Vad gör man av det?
Man kan väl smälta det och använda det som stekflott. Eller andra tillfällen när Svenssonlowcarbaren använder smör ;-)
Vi har malt det och blandat i köttfärs för att få bättre procenthalt.. Nötfärs är ju så magert..
Man kan skära tunna strimlor och lägga i rullader för att få dem saftigare tillsammans med nåt som smakar..
Eller som skrivs ovan, skirat och använda som stekflott. Typ ister, fast av nöt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#6 *fniss* Svenssonlowcarbaren? Vaddå, är du fin i kanten va? Skulle vanligt smör inte duga? *asgarv* 
Jag har tänkt skira ner det på gammalt vis och använda som matlagningsfett. Jag kommer klistra in fler bilder på proceduren och den färdiga produkten!

Gheetillverkning blir det efter älgjakten Mums!!
Berätta gärna vad du gör och hur. Blir lite nyfiken.
När jag ser din bild tänker jag oundvikligen på att det är väl ungefär vad jag släpar runt på under skinnet…
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Jag har alltid gett det till fåglarna vid fågelbordet under vintern- jag får väl göra dem sällskap därute antar jag.

OJ Jösses !!! jag består av ca 40 kilos överflöd sånt där =(
Talgen malde alltid min mamma och sedan smälte hon det långsamt på spisen i en stor gryta. När allt var smält silade hon det, men försiktig då det är varmt. Det som blev kvar kommer jag inte ihåg vad hon gjorde med, men jag tror hon gav det till hönsen. Fettet använde hon till matlagning och bak. Det är vad jag mins från det jag var liten på bondgården och det var storslakt.(ca45år sedan)
#16 Önskade att min mamma skulle gjort samma sak när jag var liten. Jag fick margarin istället. 
Jag upptäckte att detta fettlasset var mycket mer gulaktigt än det som jag tidigare fått tag på. Efter lite googlande så visar det sig att gult fett indikerar höga nivåer av karotener i fettet.
Så på samma sätt som att djupt färgade äggulor indikerar bra ägg är det ett positivt tecken med gult djurfett!
Vira, din mamma smälte det direkt i grytan alltså? Jag har sett beskrivningar där man liksom kokar ut fettet i vatten, men undrat om man inte bara kan smälta ut det lika bra. Hur ska du göra Glennart?
Amiechan ska göra en artikel av ett par bilder som jag skickat henne. Då får du se hela grejen hemul!
Jag slänger ner 2 dl vatten i början för att det inte ska bränna fast. Sedan är det så mycket fett i botten att man bara behöver röra om nån gång i timmen.
Skär du det i småbitar först?
skär bort allt kött, tärna 1 cm bitar. håller på idag igen och tinar klumpedunsen… krävs stora grytor. 

Hej! Får jag blanda mig i också, och komma med en fråga om ister?
Jag köpte 10 kg ister (fett runt tarmar å så) för att halvår sedan. Tyvärr (tror jag att man måste säga) lät jag det ligga i frysen ett helt halvår, innan jag kom mig för att börja använda det. Gissar att jag inte borde ha gjort det, trots att mättat fett anses så fantastiskt stryktåligt…
Jag har inte låtit smälta ner det. Jag fryste ut det, och delade upp fettet i ett fyra olika delar, och fryste (åter) ner alla delar utom en. Den skar jag upp i ett antal mindre delar, om c:a 50 g / st., och lade alla - kanske ett 50 tal kluttar i en behållare med lock, och ställde in i kylskåpet. Jag lät sedan ta en 50 grams klutt till varje matlagning, som stekfett (med tanke att även låta detta följa köttet ner i magen). Grejen var att jag inta hann använda mer än ett 10-tal kluttar, innan de andra (kanske knappt en vecka) började lukta. När jag kommit upp i ett 15-tal, började de kvarvarande i behållaren dessutom få tillväxt av mögel. Ja, då var det förstås tyvärr bara att ge upp. Gjorde likadant med isterdel 2. Samma där, tyvärr. Endast kanske 20 % av mitt inköpta ister verkar därför komma till användning…
Jag trodde nog att det skulle gå bra att ha utfryst fett i kylskåpet under några veckor, då mättat fett väl anses så tåligt. Fast icke sa Nicke! Kan det ha att göra med att det låg infryst så lång tid? Kanske själva infrysningen (även om jag bara skulle ha fryst in det en vecka där i början) bryter ner fettet till viss del? Kanske man inte alls bör frysa ner fett (såvida det inte är lite fett, och man kan använda allt direkt efter utfrysning)!?
Får säkert rekommendationen från någon att smälta ner allt från början. Tja, får väl i så fall kanske göra detta nästa gång, då… Fast det känns allt dumt tycker jag, att smälta ner det en gång, för att sedan värmebehandla det igen, i samband med att det ska användas… En fettsyreskadande värmebehandling i onödan, liksom… Fast kanske en extra värmebehandling inte är lika skadligt, som en infrysning?
Jag fryser och lagom stora påsar och smälter i omgångar så jag får ett par stora syltburkar med ister varje gång. Jag tror hållbarheten kommer med att man har det rena fettet, utan en massa blodrester, vävnader och annat skräp.

Menar du att blodrester, vävnader och annat "skräp" snabbar på förmultningsprocessen? Å t.o.m. när man har allt i frysen?
Ja. Men jag menade dina mögliga bitar i kylen.
B-O det härsknar som du har upptäckt rätt snabbt om man inte skirar det. Det håller inte längre än vanligt kött. Med dessa 20 kg kommer jag göra ett par satser så snart som möjligt och få ner allt i glasburkar och in i frysen.

Tack, då får jag väl helt enkelt läsa på om skirning…
Ja du får gå med i späck-sekten om du lär dig de uråldriga teknikerna för att skira fett. 
Då måste han bestå det hemliga inträdesprovet först! 

Oj, en nollning!? Tell me what do to, Hemul.
Om jag klarar testet, tror ni att jag kan lyckas med de kilon ister jag har kvar i frysen? Ingen fara med ett halvårs infrysning innan skirningen, eller? Är detta nåt som luktar för jäkligt, föresten?
Kan ju inte säga för det är ju hemligt! 
Nej, det luktar gott! Tror säkert det stått sig. Jag har haft i frysen ungefär så länge och det är fräscht. Jag brukar iofs köpa späck och inte ister, men det kan väl inte vara någon större skillnad.
ett halvår är väl ungefär gränsen för hur länge det håller sig. fläskkött rekommenderas frysas max 8 mån har jag för mig. Så rappa på och skira!
(ppst, provet består av att hemul ska sitta på ditt huvud i fem minuter, överlever du så är du med.) 

Tack för infon båda! Får väl sätta igång då… Hoppas HANS mage är i lag i alla fall…
Lite intressanta tips om att skira talg bl a…
* * *
Värt att notera är också, att Fettsekten omnämns redan här - med det dåvarande namnet "Späcksekten"… Så Fettsektens tillblivelse har åtminstone startat 2007! Det visste jag inte, intressant!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing