Sill
Hej!
Är det någon som vet om det finns bra inlagd sill (= lite kolhydrater, så få e-nummer som möjligt) att få tag på? Det verkar vara mycket kolhydrater i inlagd sill, även när lagen är borttagen.

abba har kommit med några nya , 11% kolhydrater och det köpte jag till midsommar , men oj så sött det var . Försökte senare att göra egen men brottom som man har så sköljde jag dom bara lite grann med resultatet att det vart så salt att det inte knappt gick att äta . http://www.abba.se/produkter/sill/var_finaste/abba_var_finaste_smogensill_med_stenbitsrom_och_apple/
det finns några olika smaker .
Nästa gång jag ska göra sill ska jag prova att ha i turbojäst i vanlig inlaggd sill . Då borde man få sockerfri sill med nubbe i samma burk 
*kaskadkräks*
Här kommer ett recept på en GOD och nära nog kh-fri sillinläggning.
de enda kh är från hermesetas
2 burkar inläggningssill avsköljda fileér skärs i bitar
1 dl 12 % ättiksprit
1-2 dl hermesetas strö
3 dl vatten
1 tsk av vardera, kryddpeppar, vitpeppar o hela kryddnejlikor
2-3 lagerbla
1 rödlök i ringar
1 morot i slantar
Koka vatten, ättika, hermesetas o kryddor i 3 minuter, låt lagen svalna. Varva sill, lök o morot o häll över lagen. Låt sillen ligga o mogna i 3 dagar sedan ÄT o NJUT
Hemestas är inget bra sötningsmedel, använd sukrin istället.
Jag har hört att man absolut inte ska använda sötningsmedel till inläggning o gravning. Det kan bildas gifter som vi inte skulle må så bra av.
//Fat makes Me fit//
De syntetiska sötningsmedlena är ju redan gifter så de bör man inte använda överhuvudtaget.
jag tror att man måste konsumera det inom någon vecka om man itne använder riktigt socker. Är osäker på om det är en sådan där myt man blivit itutad dock, har inte fått riktigt säkert svar på det. Så jag tror man ska vara försiktig med sillen om man gör utan socker eller med någon ersättning.
Har gjort den här sillen ett flertal gånger men gör bara en ½ sats så det går åt inom en vecka. Förvarar den i kylen. Vi har inte blivit sjuka på något vis.Har försökt hitta mer info. om det är skadligt att använda konstgjort sötmedel men ej hittat något.

Nu har jag hittat en sill som verkar bara innehålla bra saker (om man bortser ifrån e-nr)
Sillen heter drömsill och kommer ifrån Fiskeexporten varberg . Dom har inte skrivit ut hur mycket kolhydrater den innehåller men det kan inte vara många om dom har deklarerat rätt .
Innehåll Sill 40%, rapsolja , vatten ,rödlök, stenbitsrom , tomatpure , äggula , senap , ättika , dill , kryddor , e-nr 202,211,412,415,330,110
Jag har aldrig sett den förut , ligger borta på jobb i värnamo och här har jag hittat den på både hemköp och ica maxi
Varför inte göra sillinläggningar som inte innehåller något socker?
Det finns gott om recept på gravad sill som inte behöver "dränkas" i socker för att bli goda. Själv kan jag inte äta de olika inlagda sillarna i butikerna p g a att de oftast är så ettersöta.
Jag gör alltid egen sill till helgerna. Familjens favorit är vitlöksgravad sill.
Recept:
600 g sillfiléer -skinnet tas av
5 dl vatten + 1 dl ättikssprit (12%)+ 1 msk salt - blandas
Sillen läggs i lagen och får ligga i minst 6 timmar. Blanda gärna runt efter halva tiden för att försäkra att lagen kommer åt överallt.
Låg sedan sillen rinna av och lägg ner i vitlökssåsen:
Vitlökssås:
1 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
2-3 pressade vitlöksklyftor
1/2 dl hackad dill
Hoppas att ni tycker att det är lika gott som vi!!!
- och så bra LCHF mat sen!
Har mailat till fiskeexporten och frågat om kh innehållet. Få se om de svarar