Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 839 ggr
MegN
0

Kerstin Thorvalls bantningstips á la 1956

Min 15-åring fick nyligen en "ungdomsbok" från 1956 i present av en vän till familjen, och läste fascinerat modetipsen osv. Fann att det mesta faktiskt gällde även idag, som t.ex. hur man klär sig för att dölja/betona olika kroppstyper osv. Men hon blev riktigt exalterad när hon kom till kapitlet "hur man blir smal"! För det tips som gavs unga damer av 1956 var nämligen: "Skippa allt socker och bröd"! (Ordvalet min dotters, jag har inte själv hunnit läsa originalet).

kolis
0

Där ser man :)

Amiechan
0

Det här var roligt :) Har du läst boken själv än MegN?

Margareta
0

Det levde kvar i Viktväktarnas program på 70-talet, så det var nog gängse kunskap då. Dags att återuppliva…

Numer pensionär i Nynäshamn

Monsun
0

intet nytt under solen!

Skadlig
0

För utom den nya översättningen av bibeln så nu får man säga "Ingenting nytt under solen" :)

Andina
0

Lite kul - och jag upprepar också: Ingenting nytt under solen!

LCHF är alltså ingen nymodighet. Vi ser ju referenser till stenålderskost här i forumet lite då och då också…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Trollpyret
0

Någon gång i mitten av 90- talet köpte min kompis (både jag och hon var runt 15 år och var helt besatta av vad vi vägde) en bok på antikvariatet. Den var inte gammal, det var utgiven året innan, och längst bak i den fanns det tabeller över kalori- och kolhydratsinnehåll i massor av livsmedel. Jag och min kompis var heligt förbannade över att det inte stod något om fett, för inte var vi intresserade av kolhydratinnehållet?!? Nej nej, vi drack minimjölk och åt snabbmakaroner och när vi åt godis höll vi oss till vingummin för de innehöll ju inget fett. Vi var alltid hungriga och sugna på godis och annat, men vi peppade varandra så mycket det gick. -"Idag har jag bara ätit snabbmakaroner med Lätt & Lagom, ett par morötter och några äpplen!" -"Åh, vad duktig du har varit! Jag har inte ätit sedan klockan 14 och jag ska inte äta mer idag, fast jag är hungrig. Har du förresten sett de nya fettfria popcornen?"

Ja jösses, tänk om man hade vetat då vad man vet nu. Tänk vad många års konstant hunger man hade sluppit!

Margareta
0

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver Trollpyret - värst är att jag visste att man inte skulle äta kolhydrater också - så jag fick inte äta mycket alls.

Viktväktarna på 70-talet var både fett och kolhydratsnålt.

Numer pensionär i Nynäshamn