Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2565 ggr
Lena69
0

Hjälp mig äta ägg...

Jag vill äta mer ägg! Men jag har så svårt för gulan, förr åt jag bara vitan när jag kokte ägg, likadant med stekta ägg. Nu försöker jag att äta gulan också, med mycket majonnäs och räkor eller något annat till, men det går bara inte. Mår illa av smaken. Jag har egna hönor som värper de finaste ägg som finns och dessutom är det ju så nyttigt, men hur ska jag få i mig gulorna! Jag gjorde äggmjölk med kakao och vaniljpulver, men det smakade som Nutrilett tyckte jag. Hemska tanke! Sedan prövade jag att värma grädde, lägga i gulor + lite mörk choklad. Det blev väl sådär. Jag vill verkligen åt näringen i gulorna! Någon som har något bra tips?

greensis
0

Funkar det med hela ägget i äggstanning i till exempel broccoligratäng? Eller i nötscones?

En av mina söner avskyr ägg i alla dess former men äter det med förtjusning inblandat i annan mat. Att äta ägg "rena" behöver alltså inte vara något man tvingar sig till.

Fabricati diem, pvnc!

Mojjan73
0

Funkar omelett? Eller kanske mosa kokta ägg med lite smör.. ägg och baconmuffins…?

SirfalasEmy
0

Jag brukar ha i äggulor i såserna, just för att reda. Eller varför inte göra köttbullar med grädde och äggulor? (kanske blir ganska så utspätt, men bättre än inga äggulor alls) Skrattande

Hoppas du hittar något sätt att få i dig dem på.

Jag har också svårt för ägg rakt upp och ner, men på något sätt har jag lyckats tala med mig själv och vissa gånger funkar det. Speciellt om det är stekt ägg, men jag brukar "ta hål" på gulan då så den smälter ihop lite mer med vitan. Äter jag ett helt kokt ägg så "måste" jag mosa och ha på majjo eller smör. Gillar inte smaken av gulan annars, och så är den så mjölig.

Wtn3
0

Jag hade samma problem, äggvita gillade jag, gulan var det si och så med, jag gjorde äggröra på två ägg (både vitan och gulan) och en matsked vispgrädde vilket jag blandade ihop med 50 gram smält smör, det funkar bra för mig, numera kan jag äta gulan i både kokta och stekta ägg också.

Lena69
0

Omelett funkar inte, men i äggstanning kan det gå bra. Har inte provat att använda i sås, men det ska jag absolut göra. Airams fläskpannkaka brukar jag också göra, där går det åt många ägg.

Tack för tipsen!

andreas0
0

#0, Koka äggen hårdkokta, skala, och dela varje ägg i halvor. På varje halva saltar du lite, lägger på en click creme freiche (eller majjonäs om du föredrar det) samt en bit paprika på ca 1x1 cm. Sedan äter du äggen genom att lägga in en ägghalva i munnen på en gång och tugga igenom och svälja det

Jag gillar inte kokta ägg i vanliga fall, utan föredrar stekta, men just detta tycker jag är gott! På detta sätt kan jag utan problem få i mig 5 ägg (10 halvor) vid samma tillfälle, sedan blir jag mätt. Obs. saltet är viktigt.

mumin61
0

Gillar du röror? Blanda lite cf o majonäs, hackad dill, lite hfinhackad rödlök, sten bitsrom, räkor och sen hackar du i så mycket ägg du kan eller vill ha. Svartpeppar o ev salt. Det här brukar jag göra som omväxling. Man kan "hacka" ägg i "äggharpan", om man vänder det o skär igen så går det fort o lätt.

[iovis]
0

Jag gör en supergod röra på räkor, stenbitsrom (kan uteslutas) , avokado, hackade  ägg, purjo, cf, majonäs. Jag äter den med sked som den är eller klickar den på oopsies. Uuunderbart!

lizaohman
0

Mosa kokt ägg i majonnäs, tillsätt skalade räkor och bred på en fiskbit. In i ugnen tills fisken är klar. Mycket gott och så får du i dig extra ägg. Det är ju äggula även i majonnäsen. Man kan ju göra egen majonnäs också förstås!

Tvillingsyster
0

Jag gillar inte hårdkokta ägg utan brukar koka ca 7-8 min ett normalstort ägg. Då känns inte äggulan så torrt. Oftast äter jag det med majonnäs, sallad, fänkål och paprika. Mums… Glad

Lena69
0

Tack för alla tips! Ska prova att hacka ner i röror, det borde gå bra. Sedan tror jag att viljan gör mycket…äter jag lite ägg då och då så måste jag ju vänja mig vid smaken efter hand.

lizaohman
0

Jag var alls inte förtjust i ägg förut och med de förbättrade smaklökarna som LCHF ger, så tycker jag att de flesta ägg har en äcklig bismak. MEN ekologiska ägg är goda, det är faktiskt stor skillnad!

Sindri
0

Min yngste gillar inte heller ägg, så jag gräddar massor med plättar, eller gör Ålandspannkakan, det tar han till frukost. Tar i lite mer ägg än receptet, han tycker det är så gott!

[iovis]
0

#12 ja det är väldig skilllnad på äggen, de ekologiska jag köpte sist var bättre, helt klart!

storost
0

halvera hård kokta ägg och tar ur äggulan. Mosa äggulan med majonnäs eller majonnäs med kryddor och fördela massan i hålar från äggvita. Lägg runt några räkor och - om du vill - några tunna skivor gurka. En bit ost till och njut….Glad

Om du vill ha lite syrligt smak, blanda i äggulormassan lite vinägre….. mumms….

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

lizaohman
0

Nu kommer jag ihåg gammel-svärmors favvo-ägg: blanda ansjovis och leverpastej med kokta äggulor, precis som i receptet ovan så stjälper man tillbaka smeten i äggvitehalvorna sedan. OOOOoooh, så urgott. Hon gjorde dessa djävulsägg (tror jag de hette) varje påsk.

(Gräddpastej har 5 kolisar per 100 gram pastej, så det är rätt okey)

storost
0

Man kan också blanda in stekt, finhackad bacon eller riven ost eller senap eller stekt finhackad lök eller gräslök, kapris, skinka, blåmögelost, skagenröra och… och… och….Flört

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Joula
0

Äggmjölk smaksatt med frysta hallaon, äkta vaniljpulver och en skvätt grädde är galet gott! Smakar inte ägg över huvud taget utan mer glass faktsikt :)

Taktur
0

Gör en drink på

1 ägg som du vispar upp fluffigt

tillsätt vispgrädde. jag tar ½ dl och vispa lite till

lös upp en vitamintablett med valfri smak jag i 3/4 dl vatten.  

Jag anv. Berocca.  Vispa ihop . Blir ett glas .Drick. Smakar definitivt inte ägg.

JAUS
0

Wallenbergare, en gula och en dl grädde per 100g färs.