tomatsås?
nu har jag frågan om ngn vet hur man gör den minst kolhydratrika tomatsåsen? tidigare när jag inte tänkte på detta så brukade jag göra sås av passerade tomater i tetrapack, som då hälls i en redan uppvärmd stekpanna med hackad och fräst lök och vitlök samt oregano/basilika.. vad tycker ni? eller är det bättre att göra den naturliga varianten med hackade tomater? eller kanske vatten och tomatpuré? tomatsås är ju nyttigt och sååå gott, vill inte direkt släppa taget om det helt

Vispa ur stekpannan med grädde och ha i en klick tomatpure!
så tomatpuré är bäst då att göra sås av när det gäller mängden kolisar? tänkte då vispa i en äggula under uppvärmning så att den tjocknar =)
#2 Du får börja titta på näringsdeklarationer.
Allt handlar om proportioner. Vad du anser är lite tomatpuré kan vara massor för en annan. Det går inte att vifta med ett finger och säga rakt av vad som är minst, det beror helt på. Titta på hur mycket kolhydrater de olika produkterna innehåller och utgå från det.

Använder du rikligt med smör och vispgrädde så behöver du ingen äggula för det blir tjockt och fint ändå.

Fyll en kastrull med vatten håll en liten körsbärstomat strax ovanför i några sekuner.. vipps en tomatsås på endast 0 Kolhydrater!!
Näe altså jag skämtar det handlar om att läsa på innehållsförteckningen.. jag tar krossade tomater i lagom mängd i köttförssåsen blir det något kvar fryser jag in det!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Enligt Livsmedelsverkets näringsdeklaraion (vilket i princip är genomsnittliga värden dock) innehåller
Tomatpuré koncentr konserv 7.7 g kh/100 g
Krossad tomat konserv m lag 4,6 g kh/100 g
Tomat 3,7 g kh/100 g
Per 100 gram innehåller alltså tomater minst
Därefter Krossade tomater på burk och sist den koncentrerade Tomatpurén.
Men, du får inte stirra dig blind på dessa siffror - utan du måste också titta på hur mycket du använder av resp vara. Kanske behövs det mycket mindre av purén än av en konservburk el hela tomater?
Se'n är det inte fel heller att titta på innehållet i övrigt när det gäller konserverade matvaror i burk eller tub…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
jo jag kollade på tomatpurén jag har hemma, det var runt 7kh/100 g.. så jag kommer nog hålla mig till det, man tar ju bara ngn sked av purén. medan jag annars skulle ta en halv konservburk krossade tomater (vilket skulle bli 8-9 kh totalt).. ja och sen äggula, pyttelite grädde(undviker det nu ett tag egentligen), och oregano… voilá!
tack för råden förresten!

Man kan använda creme fraiche i stället för grädde men jag vet att många - däribland jag själv - undviker mjölkprodukter. Äggula kanske funkar, jag har aldrig testat men ska väl göra det nästa gång det vankas tomatsås här hemma.
jo jag undviker créme fraiche och grädde pga att vikten stannade när jag åt det.. så joo jag tror att äggula skulle funka.. har bara gjort en currysås baserad på äggula och kokosmjölk(den tjocka i tetrapack) och vatten… hur gott som helst!! så man får ge tomatsåsen en chans oxå ;)

Jag ska absolut testa det där med äggula nästa gång jag serverar tomatsås till resten av familjen. Och provsmaka lite själv också…
Tomat är ju jättegott men jag måste vara ganska stenhård själv eftersom jag mår bäst på fakir.
Tomat tillhör nog de grönsaker jag saknar mest i vardagskosten.