Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5297 ggr
spindelfot
0

Späck?

Min man köpte ett litet paket späck i en rysk speceriaffär (vad jag hört, är det populärt i ryssland att äta saltat späck till vodkan som drinktilltugg blandannat)

Men jag vet inte om jag vill äta det kallt rätt upp och ner. Kan man laga till det på något spexigt sätt, jag gillar späck och sånt men helst varmt och gärna lite knaprigt kanske.. Men det är ju så fint, fettet är helt vitt, är rädd att det ska smälta bort i ugnen ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Pennylane1]
0

kanske det går att fritera? I ugnen tror jag också det är risk för att det bara smälter… du kan ju testa att hetta upp kokosfett och lägga i en liten bit och se vad som händer?

spindelfot
0

i stekpanna då? 'se vad som händer..' Ja jag kan ha en experiment-session i köket och betrakta förloppet :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

jontiz
0

skiva tunt och njut som det är, med mycket vodka Skrattande

[Pennylane1]
0

ja stekpanna eller kastrull… kanske hellre kastrull , så behövs inte så mycket fett för att det ska gå att fritera.

raphanus
0

Jag brukar köpa rökt späck i juggeholken på Hötorgshallen. Det smälter inte bort helt om man värmer upp det i stekpanna, utan kan ätas ungefär som bacon. Det blir en liten del flytande fett i pannan, dock.

Siss88
0

Rulla in skivat i lövbiff, och gör en smarrig gräddsås till. Goooda oxrullader!

LatMask
0

Späck är perfekt om man gör egen leverpastej! Man s a s fodrar sidorna på formen med späck, och sen lägger man i den trevliga pastejsmeten!

lizaohman
0

# 0  "Kan man laga till det på något spexigt sätt" borde väl vara "Kan man laga till det på något späcksigt sätt". Fö´låt, jag vet det var ett dåligt skämt, det är en sån dag idag.

Kanske skulle vara gott att blanda i nötköttfärs och göra färsrulle? Eller måste det bli tilltugg? Kanske fräsa snabbt i väldigt het panna med curry, paprikapulver eller vitlök? Stoppa i en skållad mandel innan du fräser en kryddig yta på späckbitarna.

asvensso
0

Jag har ett smaskigt italienskt recept.

Kop stora tigerrakor och tag av allt skal och huvud utom stjarten. Skar spack i langa skivor som bacon ungefar och tunna. Rulla runt rakorna. Doppa i nagon krydda du gillar - jag tar garna lite paprikapulver, salt och peppar t ex. Stek snabbt och pa hog varme i stekpanna.

Jag ater detta som det ar men kan tannka mig att en kall graddfilssas kan vara gott till.

[Pennylane1]
0

finns det "godkända" tiggerräkor?

andreas0
0

Jag har vid ett par tillfällen malt ner späck när jag har gjort köttfärs för att göra den fetare. Det blir inte dumt alls. Dessutom blir kilopriset lägre för slutresultatet.

asvensso
0

Den italienska varianten kan ocksa vara fran vildsvin, speciellt om den ar fran Toscana. Den ar lite ortkryddad ocksa och fantastiskt god. Anvand som bacon dvs rulla in kyckling, halloumi osv.  eller stek i panna sa att det blir krispigt.

raphanus
0

I förrgår åt jag middag på den ryska restaurangen Klafira på gatan Vene i Tallinn. Den kan verkligen rekommenderas! Till förrätt blev det zakuski (småplock), som bland annat innebar små gurkor, salladsblad, marinerad vitlök och just fint skivat späck.

(Rödbetorna slank också ned. Skäms)