Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 2251 ggr
Minett
0

Västerbottensostpaj

Hittade detta recept på sr.se - från programmet Meny i P1. Och det passar ju perfekt för oss LCHF:are! (Har inte hunnit testa ännu - men det ska jag definitivt göra!)

Bottenlös västerbottenpaj med matjestopping och brynt smör

I Meny vecka 25 2008

6-8 port

150 g riven Västerbottensost
3 ägg
1 äggula
2 dl vispgrädde el. gräddmjölk
1 krm salt
1 krm svartpeppar
3 matjessillfiléer i sneda bitar
4 msk brynt smör
3 msk hackad dill + gräslök
ev. 1 msk hackad färsk timjan

Vispa ihop ägg + gulan och grädde, tillsätt osten. Smaksätt med salt och peppar. Häll ostfyllningen i Väl smorda portionsformar eller små koppar och grädda i 200° ca 15 minuter, eller tills fyllningen har stelnat, det beror lite på hur stora formarna är. Ta ut formarna och låt dem svalna. Toppa med 3-4 bitar av matjessill och skeda sedan över det brynta smöret, avsluta med dill och gräslök. Ev. lite timjan. Ostformarna går att förbereda och sedan värma dem i ca 2-3 minuter på 200° i ugnen igen, då gärna med matjessillen på, avsluta med smöret, dill och gräslök.

kricko1
0

Bra tips, verkligen!

Det ska jag prova med den där burken matjessill som blev över från midsommar.

Jag såg förresten ett annat recept i fredags (när AoM nr.12 kom i brevlådan) som jag tänkte att den burken kunde ha passat till.. men man kan ju alltid dela, både burk och recept i hälften… Flört

"Patriks matjesröra":

1 brk matjessill (1/2 räcker säkert)

2 hårdkokta ägg (3-4 skadar nog inte)

1/2 liten, hackad rödlök

2 dl creme fraiche

1/2 dl majonäs

hackad gräslök och dill

salt+nymald sv.peppar

1 brk. stenbitsrom eller löjrom för den som har.

Hacka sill + övriga ingredienser. Rör ihop CF och majonäs och smaksätt med s+p. Rör i de hackade ingredienserna och blanda försiktigt. Vänd ner rommen precis innan servering. Iaf. om man använder stenbitsrom som färgar av sig, med löjrom spelar det ingen roll där kan man röra ihop allt direkt.

VH!/K.

Maia
0

Wow! Toppenrecept!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lava
0

Ja, oj vad det låter gott!

puschel
0

Bägge recepten låter kanongoda. Ska testas i helgen.