Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4668 ggr
Schnigel
0

Äggfri glass?

Tjena! Jag är alldeles ny här, men har hållt på med LCHF i 3 månader och har nu blivit väldigt sugen på glass nu när det är sommar och allt. Problemet är att jag är jätte allergisk mot ägg så vet någon om det går att göra glass utan ägg, och har någon då några bra recept? Skrattande

spadermadam
0

Helfet turkisk/grekisk yoghurt blandat med vispgrädde och bär eller riven mörk choklad som man fryser in. Kanske sötning med Stevia e l?

[Pennylane1]
0

eller det enkla tricket! Kör grädde och frusna hallon i mixer/matberedare. Klart!

Schnigel
0

Okej tack, det ska jag testa! Kan man köra in vispgrädden i frysen i några timmar?

Vet ni några fler äggfria godsaker? Skrattande

Schnigel
0

vart får man tag på stevia? Är det sötningsmedel?

Schnigel
0

En till fråga, finns det någon allergitråd här? Förvånad

[Pennylane1]
0

antar man kan frysa hallonglassen om det var det du menade? MEn den blir nog rätt så hård, det bästa är att göra den strax innan man ska äta, det tar bara några sekunder.

Stevi köper man på nätet stevia.se eller stevia-de.net (billigare)

Schnigel
0

Aha Skrattande ok, tänkte försöka efterlikna glass så mycket om möjligt, kanske räcker med att man kylar ner den lite då bara så den inte blir hård?

[Pennylane1]
0

men det BLIR glass! Iallafall mjukglass, men det beror på hallonmängden, den kan blir rätt fast också.

de frusna hallonen gör att grädden fryser till.

Schnigel
0

Okej tack det ska jag göra i kväll! Skrattande

mazen
0

Googla på det här så får du massor av tips

frozen yoghurt

Schnigel
1

Jo försökt, är kanse lite dålig Förvånad

Loria
0

Kesp mixat med bär är väldigt gott det med! Min glassmaskin får inte plats i våran frys =( Annars hade jag antaglgen haft 14 nya recept framtestade ;)

Schnigel
0

hehe ok :D man kan väl göra glass utan glassmaskin.. det är väl egentlgen bara en vispgrejhj va? Eller är jag helt fel ute..?

[Pennylane1]
0

nejdå, det finns en lång tråd är nånstans med recept och tips, kolla under sötsaker och efterrrätsrexepten , det kanske var där

frukaos
0

Man kan också blanda Mascarpone, grädde och vaniljpulver för att sedan tillsätta frusna bär och mixa. Blir lite "rundare" i smaken och kanske en aning sötare. Om man tar ren grädde och bär så blir den lite syrligare vilket jag gillar mer iofs :)

Finns flera affärer som säljer Stevia så du kan kolla in nå'n lokal eko-butik eller hälsokostbutik. (skulle kunna länka men känner det som om det är stevia.se som är "tillåten" att rekommendera)

Tydligen är problemet att Stevia inte är godkänt som livsmedel varför en del affärer tvingas sälja Stevia som "kosttillskott för hund och katt". Har hört att Coca-Cola kommer att börja med Stevia som sötningsmedel i sina drickor så då måste väl även Sverige godkänna.

fenixthebasketcase
0

Jag körde en skvätt yoghurt, några isbitar och några nävar hallon i mixern. Blev precis som hallonsorbe :D

Schnigel
0

Ok, vad är mascarpone för nåt? Skäms ska nog köpa hem lite stevia, läste nån annastans att kroppen kan tro att det är socker och behandla det som det då, men man kanske borde testa ändå. Skrattande

Schnigel
0

Testade det och körde in det i frysen ett tag med riven chocklad också, det vart jätte gott! Skrattande

pema
0

mascorpone är en slags mjukost

Schnigel
0

aha Glad

[Pennylane1]
0

det där, fruktaos, var lite fjantigt! Flört Jag länkar oftast till tyska stevia eftersom det är väldigt mycket billigare än svenska stevia och jag undrade faktiskt i den där andra tråden bara vad anledningen var till att man ska kontakta en affär som INTE har försäljning över nätet,  om det var att det var billigare? Det är givetvis fritt fram att länka till vad man vill..

frukaos
0

För det första har dom försäljning över nätet för det andra så heter jag inte fruktkaos. Å ska jag vara ärlig så skiter jag i vart andra köper sin Stevia så fortsätt att hänvisa till det förträffliga www.stevia.se för all del.

[Pennylane1]
0

jasså?! Jag tyckte du skrev att det inte försåldes via nätet? Det var ju det som jag missförstod och mende att det säljs via nätet då skrev du att Grön Gåva inte sålde via nätet!? Nu fattar jag ingenting… förresten så  hänvisar jag till stevia-de.net som sagt och inte till stevia.se

frukaos
0

Intressant…

spadermadam
0

Om man tillåter sig själv att äta vattenmelon så går det jättebra att frysa in tunna skivor av det och äta som isglass.

Inget för mig och jag vill absolut inte uppmana någon att äta frukt men det kan vara ett enkelt och relativt "nyttigt" alternativ till vanliga isglassar.

julia61
0

#24 Hur beställer man från den sidan från Tyskland? Betalar man med kort över internet eller får man hem en avi?

Är inte bra på tyska, men ska väl ta och kolla in sidan.

Har använt Sukrin, höjer inte blodsockret men är ganska dyrt!

[Pennylane1]
0

Antar du menade # 23 … sidan finns ju även på engelska, man väljer språk innan man kommer in, jag beställde med kort, det går säkert att få mot postförskott men det blir ju dyrare.

länk till tyska stevia