Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5230 ggr
MalinL
0

Plättar

Hej!

Jag har alltid varit förtjust i pannkakor och plättar och har saknat detta sedan jag började med LCHF för snart ett år sedan.

Jag har testat kokosvåfflor/pannkakor men tycker inte alls om smaken och inte heller smakar de som vanliga pannkakor.

Sedan kom jag på att man kan göra plättar utan mjöl eller dyl. Såhär gör jag: (1 portion)

2 ägg

ca 0,70 dl grädde.

ev salt

ca 1 msk smält smör

Vispa ihop alla ingrediensena ordentligt med elvisp. Stek i plättjärn (lättare att vända då då de inte hålller ihop lika bra som vanliga) med smör så att de inte bränner fast.

Faktiskt så smakar detta i mitt tycke nästan som orginalplättar och man kan ha grädde och bär eller dyl. till. (Jag använde lightsylt.)

Kanske har någon anna redan komit på detta men de pannkaksrecept jag sett här har varit med kokos, mandel el dyl och det ger en annan smak som jag inte är förtjust i.

Pussgurkan
0

Låter som omelett för mig….

Men lightsylt Förvånad vore det inte bättre med några mosade hallon?

kaisakavat
0

Tänker att det borde gå fin-fint att mala mandel och he i smeten..Inte så mkt omelettkaraktär då, kanske.. Ska prova sen nån gång.

Grädde och osockrade bär till..

LenaKa
0

Jag tycker också att allt blir typ "omelett". Nu minns jag inte exakt vad jag hade i…. men vi hade slåtter (höskörd) i några dagar och jag bjöd en lunch på ugnspannkaka med bacon bitar i.

Jag minksdae ner på mjölet…. tror jag tog ca 1,5 dl mjöl.. 5-6 ägg…9 dl mjölk.

Enligt mina beräkningar så blev det a 8 kolhydrater/ 100gr pannkaka, detta åt jag med minimal klick lingonsylt och lagom klick vispad grädde.

Enligt insulindosen jag tog så var inte måltiden speciellt rik på kolhydrater.

mazen
0

Vi brukar göra Airams fläskpannkaka och tycker den är godare än en regular

http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html

tamari
0

Jag gillar också Airams fläskpannkaka! Skrattande

MalinL
0

Nej, faktum är att jag itne tyckte det smakade omelett alls utan som vanliga plättar (nästan). Däremot kokospnakakorna smakade inte alls pankaka enligt mig utan ngt helt annat och eftersom jag inte gillar kokos så går det bort.

Lightsylt är kanske inte det bästa, men man kan ju välja mosade bär eller något annat till om man vill.

Sindri
0

Själv gör jag plättar med lite mandelmjöl och fiberhusk i. Håller ihop bättre när man vänder dem.

Här finns fler recept på plättar, pannkakor, våfflor.

Spenatplättar

Våfflor

JAUS
0

Mandelmjöl funkar för mig.

haneit
0

Exakt så där gör jag omelett i alla fall! Glad Det är mitt exakta omelettrecept du har där…

ovkyhn
0

Ja gör alltid mina plättar så och i början tyckte maken de va omelett men nu gillar han plättarna.

[Pennylane1]
0

gjorde våfflor i går, bara grädde ägg och husk. De blev bra, (är inte så förtjust i kokosvåfflor) men inte frasiga. Vilket väl var enda felet… man kanske kan blanda i lite husk i plättsmeten för att komma bort från omelettkänslan om man upplever den?

MalinL
0

#9 Använder du inte väldigt mkt grädde i den omelett i så fall?

Om jag gör en omelett på 2 ägg så använder jag bara 2 msk grädde och inget smält smör fast salt och peppar.

Huvudsaken är ju att alla hittar ett recept som de gillar, jag blev jätteglad när jag upptäckte att jag kunde göra plättar såhär för inga av de tidigare "lchf varainterna" jag provat har varit goda, men nu kan jag variera min frukost mer genom att äta detta ibland istället för ägg och bacon. :-)

haneit
0

Jo, jag har rätt mycket grädde i omeletten…Glad