Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1043 ggr
Ingeborg
0

Snabb luncher ?!

Måste bara påminna om sylta, det är ju så bra mat. Den hade jag helt glömt bort.

Vilken är er bästa "räddningsplanka" när ni lider tidsbrist ?

Mina lättaste luncher och middagar är:

1. Köpa 3st Mc Donalds Bacon & Cheese burgare utan ketchup och ta bort brödet när jag äter dom.

2. Sylta då…

3. Ost

4…………………….hjälp

Ni förstår jag behöver hjälp !!

Margareta
0

Makrillburkar i tomatsås med creme fraiche

Tonfiskburkar med majonnäs

Rostbiffsrullar med Boursinost inrullat gärna med majjo också

Grillad kyckling med majjo eller smör

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Schweizerfärs, som även går att äta kall. Gör en stor sats och frys in i portionsförpackningar, lätta att ta med…

"still lost in space and time"

Gittan-Xyz
0
Mervi
0

Förr kunde man köpa sylta som inte var nyckelhålsmärkt utan innehöll mer fett. Idag hittar jag bara de nyckelhålsmärkta. Tråkigt.

navarro
0

Idag var jag och letade efter kakao, men det ar helt hopplost att hitta, det fanns bara en burk, dar man tagit bort fettet. Speciellt for diabetiker, stod det pa forpackningen. Sa jag far fortsatta med mina smorbollar som jag blandar med riven kokos och rullar i kokos, utan choklad och sotningsmedlet.

magma
0

Åt på Max idag, deras Low Carb mål- hamburgare i isbergssallad. Hade inte tid att krångla så det blev inga "extrakrav" utan jag åt den med tomaten samt dressingen som var på hamburgaren (som säkert innehåller socker- men de sa att den inte innehöll socker utan sötningsmedel när jag frågade en gång?! Lät jätteknepigt.)

MegN
0

När jag är noggrann brukar jag ta LC-burgaren på Max utan dressing. Och istället köpa till en smält cheddar.

Mina snabbfavoriter annars är skivor av persiljesmör inlindat i rostbiff. Eller färdiggrillade kycklingklubbor / revbensspjäll. Eller helt enkelt tärnat bacon (jo, mina barn klagar över att jag äter den "rå", men den är ju rökt). Eller olika typer av feta ostar.

Hemmavid, om jag har bråttom, kör jag min "äggtoddy" även andra tider på dagen än till frukost. Dvs smälter 50-60g smör och rör sen ner 4-5 äggulor i. Mums (fast lite väl salt om man kör normalsaltat smör, och tyvärr smaklös med osaltat, så jag brukar försöka ta 50-50).

Ingeborg
0

Tack för alla tips, makrill, färs och brie, jättebra !! Ska även pröva äggtoddy´n, blandar du i äggen när smöret är varmt eller kallt ?

Sen ska jag genast ge mig ut och leta rätt på Max restaurangen !!

Ha en trevlig söndag allihopa.

Maia
0

Jag brukar köpa kebabsallad (alt. kebabrulle och slänga brödet) med extra kött. Är det riktigt kött i kebaben blir det riktigt bra. MEN det kan vara lite lurigheter i kryddning och sås, så man får ligga lågt med såsen och acceptera att kryddningen kan innehålla glutamat och sånt.

Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

På hälsodagen idag sa Annika Dahlqvist klart och tydligt att glutamat är insulinhöjande, så det är inte konstigt att jag mår så dåligt av det.

Mervi
0

Glutamat, det skyr jag som pesten.

Ra95
0

Glutamat är jag också livrädd för. Har slängt kryddblandningar som Citronpeppar, Aromat mm. Under VV-tiden åt jag massor av pulversoppor som Varma Koppen m fl, och de flesta innehåller Glutamat. Det var ju inte konstigt att man aldrig blev mätt. Burr!

Margareta
0

Allt som det står Knorr eller Blå Band på skall man nog läsa igenom noga, för det kan innehålla glutamat.

Gittan-Xyz
0
Ingeborg
0

Jag fattade det som 50% osaltat smör och 50% normalsaltat.

navarro
0

Forr var det forbjudet med Glutamat i Sverige, men i EU var det inte det, sa nu ar det fritt fram i Sverige ocksa och det varsta ar att det inte alltid skrivs som Glutamat och den som ar allergisk, kan bli riktigt dalig utan att veta varfor. Man blir bade hungrig och det ar insulinhojande, tva flugor i en small eller ett ekorrhjul kan man saga.

Ra95
0

Om det står något i innehållsförteckningen numera är det möjligen smakförstärkare, och det är ju samma sak som Glutamat. Det är ruskigt vad vi blir manipulerade.

BigBr
0

#16 undrar när glutamatet var förbjudet i sverige?

kommer nämligen ihåg i början på 70-talet att succklamatet (sötningsmedel som visst är helt ok igen) förbjöds, vi var många då som unrade över att glutamatet kunde vara tillåtet fast det var "farligare" (enligt råttforskning) än mycket annat.

Aromat har väl alltid funnits ganska länge fanns Mei Yen som krydda (rent glutamat vad jag kan komma ihåg)

Hörde just att New Yorks stad har förbjudit alla transfettsyror på matställena!!!! kommer glutamatet sen?

Gittan-Xyz
0
mojje
0

En snabb räddningsplanka för mig är ölkorv och brie eller någon annan ost. Går bra att ha med i väskan om det blir kris.

Fernis
0

Färdiggrillad kyckling och beanaiesås i påse som värms i micron.

Ingeborg
0

Ja mojje, ölkorv kan man ju faktiskt ha i väskan, och den där beanaissåsen ska jag genast gå och köpa, tack.

NAan
0

Ölkorv är min favvo också, men man får ha lite koll på vad dom stoppat i!

Eftersom jag inte tål mjölkprodukter så är jag lite begränsad i möjligheterna till att ha hungerdämpare hemma… som ost och grädde. Men jag gör i alla fall majonnäs med vitlök och dragon i, den är så god att det går att ta en sked och zippa på i värsta fall… Jag har majonnäsen i små kaviarburkar i kylen, så att jag kan rycka med mig en burk om jag måste iväg på nåt oplanerat…. Levde en hel dag på en sån burk och en flaska kokosmjölk när jag hamnade på akuten med min mamma… Hur det luktade runt oss.. ja… vitlök kan jag tro :-)