Vårt ursprung/arv
Tänkte på hur små barn äter….dom gillar smör, tjocka lager på mackan och ogillar grönsaker. Är det sådana vi är innan "expertisen" talar sitt språk och får oss att göra tvärtom?
Det är nog så
.

Sant, nästan alla små barn på förskolan älskar att slicka smöret från mackan , vilken sund inställning!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Haller med!
fundersam over att ingen har kommit pa det forr. Vi foraldrar brukar ju vanligen kunna forstå vara barn, men i valmening glomde vi bort lyssna och tvingade i dem det vi trodde var battre.

Min lilltjej är sån. 16 månader och slickar upp smör och leverpastej, plockar av osten som hon äter och slänger mackan i olika bitar överallt…
Testade en burk mat med kalops häromdan, hon satt och plockade upp köttbitarna men potatisen undvek hon *s* Dock älskar hon makaroner
Gerdan, du har fullständigt rätt, naturligtvis är det så! Barn är så kloka, innan vi vuxna hunnit "förstöra" deras matvanor!
mycket intressant!!!
Det här har slagit mig också!
Som liten smygåt jag alltid av smöret som stod i skafferiet. Aja baja!
Och min 9-åriga dotter var likadan. Jag blev så klart jätteskraj och tog bort smöret.
samma här… min farmor matade oss med smör på matsked och mamma blev hysterisk
Numer pensionär i Nynäshamn

Kylskåpskallt smör är svårt att bre på smörgås, så min mor hyvlade oftast smöret och la på smörgåsen när jag var liten, det blev ett ganska tjockt lager, men mums vad gott det var.
Sen blev man vuxen och fettskrämd, så när mina barn var små och hon gjorde likadant åt dom, så blev jag väldigt förfärad och sprang genast fram och petade bort smöret och skällde på mor…usch så mycket tokigheter man gjort bara för att man inte vetat bättre 
Jag brukar roa barnbarnen med hyvlat smör. Det tycker det är kul när jag tar fram osthyveln …..

jag är 12 år och äter 1000 gram grönsker varje dag och jag älskar det!!!
Hej katiz och välkommen hit!
Kikade lite på din sida och tycker du har jättefina marsvin.
ja det är sant! min lille gör precis samma sak - slickar smöret och äter ost utan bröd! och jag tänkte att det var dåligt (innan jag kommit på att fetter är bra) och stoppade bröd i honom. tur att jag bakar bröd själv så åtminstone är det fulkorn och osöckrat!

Jag minns att jag bara ville ha köttet på tallriken som liten och fick skäll att man ska inte äta bara "sovel". Fick skrapa smöret på mackan också…. rätt sida av knäckemackan… den med de små hålen! Det var noga med det.
Samma här Bookjones, jag var en riktig sovelätare och ville gärna ha tjockt med smör. Vi hade bara margarin hemma, men farmor hade riktigt smör - det var dyrt och exklusivt.

Medans man gick på barnsben fick man allt höra….
- Ät upp din potatis också!
- Du kan inte bara äta pålägg!
- Grönsaker är nyttigt….om du inte äter upp dem så får du ingen efterätt!
bejbe - Om nu fullkorn och osötat är nyttigare!?
Pasi, är fulkorn och osötat bröd inte nytigare än vitt och sötat? världen är inte vitt och svart (kolisar-ej kolisar) det finns lite nyanser emellan 

Nej, världen är inte svart eller vit och det är ju det jag vill framhålla. Socker svartmålas medans grovt spannmål anses som jättenyttigt. Det är här jag kommer in och förstör den världsbilden!
Om vi ser till vad som är artriktigt, alltså vad människan ätit ursprungligen, så är socker artriktigt (frukt) medans stärkelse (o speciellt spannmål) knappast är det.
Mjöl/stärkelse har även något högre GI än vad socker har…så byter man ut stärkelsen mot socker så får man ju möjligtvis tom något lägre GI och mindre av de dåliga fetterna i sig.
Ser man bara till GI så är grovt bröd bättre än ljust….men nu handlar inte hälsa bara om det.
Jag ganska övertygad om att spannmålsfibrer skadar tarmarna….vi har diskuterat det förut i ett par trådar, hur det skadar tarmens cellväggar så att cellerna producerar mucus. Denna skada kan resultera i inflammationer i tarmväggarna (med div komplikationer) och ev även cancer med tiden.
Spannmålsfibrer drar även med sig en hel del könshormoner ur kroppen….pratade med en kvinna som arbetar med undersökningar av mäns hälsa i förrgår, och hon hävdade att närmare 30-40% av de män de undersökte hade för lågt testosteron.
Skaldelarna innehåller även en del "gifter"- bla fytinsyra som binder många av mineralerna och lektin som jag inte är helt insatt i vad det kan ställa till med… men jag tror det kan få proteiner att gå igenom tarmbarriären och kanske även genom blod-hjärnbarriären.

Jag säger som jag brukar:
TACK Pasi för att Du är så klok, det är det första och för det andra…
… undrar varför man SOPADE och KASTADE bort alla fibrer och kallade det för boss för i världen när det var matbrist och hungersnöd. Idag blandar man det i bröd och kallar det nyttigt - vilken affärsidé!
Jag har verkligen ätit mig SJUK på fibrer tidigare i mitt liv…
Pengar, pengar och vi människor (med vissa undantag
) är så dumma att vi går på allt.
mina tarmar är definitivt skadade av fiber och därför kör jag LC. har ni alla uteslutit spannmål från era barns kost? hur funkar det på dagis, i skolan? min hjärna är tillfälligt under omprogramering, så kanske blir det "ej bröd hemma" snart… äter våra barn margariner i dagis och skolan? kan vi kräva att de tas bort?
Berättade på sjukhuset att jag inte tål kolhydrater, dvs allt som blir socker i kroppen… De blev imponerade över att det gick att äta iaf.. *asg* Folk tenderar att tro att kolhydrater är allt.. Att det inte finns annat. Stora frågan var HUR får du i dig energi, eftersom kolhydrater är energi?
Gissa hur deras ansikten såg ut när jag berättade om att man får näringsrik energi från mättat fett… 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Fick frågan från min mor imorse: vad lagar du för mat när du inte äter kolisar???? Jag berättade att jag lagar allt tänkbart mat men använder inte pasta, ris, potatis, mjöl osv. Jag lagar kyckling, kött och fisk och äter grönsaker istället för tex potatis. Jag försökte förklara men det gick liksom inte in.
Mervi - jag tick nästan samma fråga av min mamma i går eftersom jag ska hem till Sverige under påsken. "Vad ska jag köpa hem för dig när du kommer?" Så jag sa bara det - kött, smör, ägg och grädde :) Hon skrattade gott då.
Men hon har faktiskt slängt ut margarinet ur huset och tagit hem både smör och bregott (mest för barnbarnens skull) och sedan äter hon nu gladiligen kött i stora lass. Hon använder fortfarande potatis och pasta men tar inte lika mycketr av det och hon upplever inte samma sötbehov som hon hade innan. Dock var den en dag hon åt några bondekakor och vart förvånad när vågen visade upp genast dagen därefter. Då fnissade jag glatt att hon troligen fått i sig mer kolhydrater än vad hennes kropp behövde. :) Och sedan hon fört in detta "onyttiga" i hemmet så har hon börjat gå ner i vikt och är mycket chockad över det. Vem vet det kanske finns en chans att hon går över till våran sida?
Min mor använde alltid smör och fet mjölk till barnen men hon kan inte fatta att man kan äta mat utan potatis och bröd, i Finland äter man bröd till allting.
Hon funderade att kanske var läge att gå över till smör. Hon är 84 år gammal så hon kan nog äta som hon alltid gjort, jag tänker inte pressa henne.
Jo i Finland älskar man verkligen sitt rågbröd :) Innan jag flyttade hit hade jag hållt på med Viktväktarna och vart mycket förvånad över att i Sverige får man äta hur mycket potatis för 2p men här är det rågbrödet. Sedan så är det annorlunda med frukten här i Finland, tex äpplen päron osv är fritt i Sverige men här får man "betala" för dem enligt Viktväktarna. Skumt egentligen.
Min mamma har opererat sina två knän (alltså får lederna utbytta) och kan inte längre röra sig lika bra efter det och gick snabbt upp i vikt. Tror hon la på sig 20kg på bara 2 år eller något sånt. Hon har väl aldrig varit "smal" under min uppväxt men alltid haft en gräns som aldrig gick över. Men efter operationen så gick hon upp över denna gräns och fick en riktigt kalasmage. Hon ser ut som om hon skulle vara 12 månader gravid nästan :) Hennes läkare sa åt henne att gå ner i vikt så skulle hennes ischias (stavas det så?) försvinna. Och hon har försökt och försökt. Hon har ätit nyttigt, inge godis osv men även om hon gått ner 2 kg på ca 2 år så har magen fortsatt att typ växa. Då vart hon orolig men läkaren sa efter massa undersökningar att det var inget fel på hennes mage. Men nu när hon äter fett så har hon gått ner ytterligare 3 kg på en kort tid och magen börjar bli mindre. Så nog är detta rätt för henne :)
Vad kul med din mamma Patti!
Mina föräldrar håller oxå på att slappna av lite och gå över till mer natruligt ätande… Och nog märks det på dem alltid. Mamma berättade igår att hon för första ggn tackade nej till en kaka fast hon bestämt sig för att hon skulle ha den.. Hon var helt enkelt inte sugen… Då log jag för jag vet ju att det är så det är..
Nu får vi se vad som händer nästa vecka när bror min kommer ner. Han är lite anti mot detta… Får se om jag kan motivera honom till att ta reda på vad det handlar om.. Han behöver inte lägga om kosten om han inte vill.. men bara så han inte hoppar på oss andra. (Stackarn lever på socker)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Min kompis mamma, som är från Finland, brukade redan för många år sen säga "ingen blå-mjölk i kaffet" - hon menade att det skulle vara grädde i och "man måste äta smör så att skiten rör på sig i tarmen"! Gissa om vi tyckte det var tokigt, fett skulle ju undvikas på alla sätt och vis….
Barn och djur vet hur man ska äta för att må bra!
(Tills de blir "hjärntvättade"…)
Vi borde kanske lyssna på dem mer även i detta avseende…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing