Feed me!
Hej sötnosar.
Ännu skakad av det faktum att det finns ett forum för oss fetttisar, vill jag be er om en liten tjänst. Jag önskar en enkel dagsmeny som är så lchf-riktig det bara går. Jag har i en månad nu hållt mig till lchf-mat, men misstänker att jag missar en del poänger… (inte alldeles ovanligt i Drufvas fall) Någon som har ett förslag?
Frukost: Kallskuret kött med smör
Lunch: Kallskuret kött med smör
Middan: Kallskuret kött med smör
Hehe..
Ibland kan du ju äta maten varm..
Fisk, skaldjur, fågel, ägg kan du åxå äta hur mkt du vill. Omeletter.. Charkprodukter som inte har mer kh än 5 g per 100 g. Se upp för E-nummer E 621 - glutamat - inte bra.
Mejeriprodukter av de sorter som är fullfeta och inte har socker/sylt i sig.
Du kan åxå äta grönsaker som växer ovan jorden, mindre kh i dem. Jag använder åxå lite paprika, lök, tomat, men begränsar mängden rätt hårt, för de är "sötare". Lite nötter, dricka kaffe the.
Stannar där.. fler tips får du säkert.. 

Tyvärr brukar vi inte hålla med dags- eller veckomenyer här, just eftersom det är så väldigt individuellt vad varje person kan och bör äta. Det som passar mig passar med all sannolikhet inte dig.
Däremot brukar vi uppmuntra den som vill ha hjälp att berätta vad h*n äter på en dag, för att möjligen kunna ge synpunkter och uppmärksamma de där missade poängerna som du pratar om.
Som kaisakavat en mycket bra LCHF-start. 

Åh, tack! Varm, kallskuren mat…mmmm. :)
Jo. Jag ser att jag var rätt otydlig.
En dag för mig kan se ut så här:
Morgon: Ett äpple eller ett ägg. Ev. en Finn-Crisp eller två (har läst att de ska vara godkända) Kaffe.
Lunch: Sallad, kycklingklubbor, creme Fraiche. Kaffe
Middag: En rökt makrill, sallad, ett kokt ägg. En handfull jordgubbar med grädde. Kaffe.
Mellanmål: Några skivor ost, ett äpple eller ett par finn-crisp.
Kväll: Ev. ett äpple och ett par Finn-Crisp med dessertost.
Hur verkar det? Jag har gått ner knappt tre kilo på en månad. Jag tycker att jag mår ok. Ibörjan var jag hård i magen. Ibland blir jag yr och illamående. Sista dagarna har jag varit så rädd för att jag har tappat så mycket hår!!!! Har läst att det är fler som gör det, men jag blir livrädd och tänker att det är kroppens sätt att säga ifrån…..
Du äter ju inget fett, ät mer fett. Skippa kolhydraterna: äpple och Finn-Crisp… 

Rolig meny, kaisakavat! 
Man kan också tänka sig något sånt här:
Frukost: valfritt antal ägg + fett
Lunch: valfritt antal ägg + fett
Middag: valfritt antal ägg + fett
Äggen kan ätas kokta, stekta eller som äggmjölk. Går att variera i det oändliga. Fettet kan vara smör, majonnäs eller creme fraiche tex.
Vill man överraska sig själv steker man bacon till! 
Frågan är om man verkligen vill förenkla så mycket? Jag behöver iallafall lite variation! Och för att vara ärlig har det gått veckor sedan jag åt just ägg…

Att ta ett eller två finncrisp då och då är okej för de flesta, men varje skiva innehåller ungefär fem gram kolhydrater och många behöver vara så strikta att de inte kan överskrida 20 gram om dagen, det innebär ungefär fyra stycken (och då förutsätter man att allt annat man äter är helt kolhydratsfritt, vilket sällan är fallet), en del kan inte ens gå över fem gram per dag. Fast så länge du går ner i vikt behöver du egentligen inte bekymra dig om dem ifall du nu gillar dem och inte vill vara utan dem, men om (eller snarare när, för det händer alla) du hamnar på en platå ska du definitivt skära ner på dem.

Tack för era kloka svar!
Jag och mina Finn-Crisp….de har blivit någon slags räddningsplanka när andra äter bröd och fikar. Men jojo. Jag har nått min platå och vågen vill icke ner mer nu.
Tror ni det kan vara så enkelt som att ta bort ett par Finnar och äpplen?
Mår man verkligen bra utan någon som helst frukt?

Håravfallet kan snarare vara relaterat till att du inte får i dig tillräckligt med vissa vitaminer eller mineraler, järnbrist är en möjlighet, jag noterade i din meny att ditt köttintag består av fågel eller fisk, och kanske något ägg. Jag skulle rekommendera att du äter fler ägg, eller börjar äta nötkött oftare, de är mycket mer rika på järn än makrill och kyckling. Om du inte gillar nöt eller av annat skäl inte kan/vill äta det så ofta kan tillskott bli nödvändigt.
Ja ät grönsaker i stället de innehåller mycket mer nyttigheter än ett äpple 
Jag lade märke ordet "enkel" i #0 - Enkelt är grejjen!! 
Håller med övriga annars.. Mycket mera fett (smör, kokosfett) och om du vill gå ner i vikt: tag bort den hemska frukten! Innehåller jättemkt socker och väldigt lite näring.
En annan sak som är nyttig och god - kycklinglever (och annan inälvsmat). Med smör!
Man kan göra gryta på kycklinglever, smör grädde, t ex lite lök, paprika. Kan t ex ätas med vitkålssallad eller bara som den är. Åxå gott!

Och ja, man mår bra utan frukt, de är bara socker och vatten, och en och annan vitamin, men inget väsentligt som man inte får i sig med animaliska livsmedel samt ovanjordsgrönsaker.
HA HA HI HI… vad roliga ni e….#1 och #6

Tycker det verkar vara lite mat och lite fett, och kanske lite mycket kolhydrater. Äpplen är det få som kan äta och ändå gå ner i vikt, mycket socker i dem.
Som jämförelse kan jag berätta hur en bra dag för mig kan se ut - observera alltså att det är lagom för MIG med just min vikt, kroppssammansättning och ämnesomsättning:
Vid uppvaknandet: Kaffe med kokosfett och grädde. Frukost/brunch: äggröra på tre ägg, 30g smör och 25-30g salami med lågt kh-innehåll. Lunch: Kycklingfilé med blomkålsmos. Eftermiddagsfika: kaffe med kokosfett och grädde. Middag: En rejäl köttbit (helst ryggbiff eller entrecôte) med vitlöksfrästa haricots verts.
Som du förstår äter jag inte exakt så varje dag - det skulle bli både dyrt och enformigt. Men menyn ovan skulle jag betrakta som en ganska perfekt dag.

Ok…äpplen bort alltså….
Men Aniara….du äter ju nästan inga grönsaker? Hur får du i dig alla viktiga vitaminer och mineraler?

Grönsaker är mest för smakens skull, har man bara koll på sina livsmedel kan man enkelt få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler från i stort sett uteslutande animalisk föda, fast äter man inte lever regelbundet kan c-vitaminkällor som paprika eller broccoli bli nödvändiga.
#8: Med sex finn crisp och tre äpplen/dag så blir det en hel del extra kolhydrater… Närmare bestämt ca 50 gram, sedan tillkommer ju kolhydrater även när du äter bär, mjölkprodukter, ägg, grönsaker etc.
Prova att välja bort brödet+äpplena åtminstone vid två av de tre tillfällena, och se om det gör verkan. Äpplet ger dig knappast något som inte grönsaker kan ge dig, minus sockret i äpplet förstås. Välj gärna sådant som surkål, broccoli, paprika, spenat om du är ute efter näringsrika grönsaker, hellre än gurka, salladsblad och liknande.
Och glöm inte bort fettet!

Angående vitaminer så gich vi igenom alla kända i denna tråden.. och vilka födoämnen vi får dessa från!!!
De mesta får vi från animaliska livsmedel.. i stort sett är det bara C-vitamin vi får från andra källor.. om man inte äter lever!!!
"vitaminer???"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag äter inte heller mycket grönsaker. Ännu mindre än Aniara4.
Nog finns det nyttiga saker i grönsaker, men den huvudsakliga näringen finns i kött, fett, ägg, lever, etc.. Det allra allra mesta man behöver.
Lite grönsaker är bra dock!

Faktum är att jag snarast äter mer grönsaker nu än före LCHF. Eftersom jag är allergisk mot de flesta grönsaker och färsk frukt har jag aldrig ätit några stora mängder. Av samma anledning har jag alltid tagit multivitamintabletter, och det har jag fortsatt med. Ibland tar jag lite askorbinsyra i ett halvt glas vatten, om jag har slarvat med leverätandet
.
#20 Oj! Askorbinsyra!!? Sant, det är ju c-vitamin.. Funkar det att dricka det? Måste prova, tror jag har en påse..
Så länge man inte äter inälvsmat, så skulle jag ändå rekommendera att man äter grönsaker också om man inte fakirar- och då kan antagligen någon form av tillskott vara en god idé. Jag äter inte njure eller lever, kan inte med smaken eller konsistensen, tyvärr!! För det skulle jag faktisk önska att jag "kunde" äta.
Speciellt vitamin K och E kan vara svårt att få i sig genom en helt animalisk föda, men kål, spenat och persilja är några bra källor till K-vitamin och mandlar, hasselnötter och vetegroddar innehåller E-vitamin. (Och det gör för övrigt även äggula, men i mindre mängd- men å andra sidan så kanske man klämmer i sig ett stort antal sådana/dygn;) Däremot så innehåller mandlar/nötter ju en viss andel (oönskat) vegetabiliskt fett så man får väl göra en personlig avvägning.

Fakirar, Magma? :)
Fakir är när man bara äter kött (fisk, fågel) och fett. Riktigt kh-snålt. Många gör det för att de trivs med det, andra gör det för att det är enda sättet att tappa vikt.
Själv verkar jag kräva fakir för att tappa vikt.
#23: öh, ursäkta… 

Aha…:) Magma, det är jag som är oinvigt. Men se där, så mycket ni tillägnat mig denna afton.
Stort tack för det.
Välkommen förresten, det glömde jag ju säga! 
Välkommen VonDrufva - du har fått en hel del att arbeta vidare med.
Tror som de andra att du behöver minska på äppelintaget i första hand och FinnCrispen i andra hand..
Numer pensionär i Nynäshamn
#8 Det är lite väl lätt att dra slutsatser när man skuttar runt här i forat. Men någon platå har du med stor sannolikhet inte hamnat i. Du har inte ens konverterat kroppen helt och hållet.
Lyssna på råden ovanför och se till att du får i dig tillräckligt med fett och ta bort äpplen och finn crisp, dvs, något som liknar LCHF mer än din meny ovan. Ät sedan så i åtminstone tre månader innan du funderar på platåer och annat.
Fokusera på fett kött och lägg till lite smör, lite grönsaker som broccoli, blomkål, sallad, squash. SÅ enkelt är det! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!