Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3191 ggr
miss79
0

Behöver tips och råd

Hej alla !

Har just börjat med LCHF kost och skulle uppskatta alla råd och tips som ni har samlat på er.

Jag är en 30årig tjej som väger på tok för mycket 127kg och är 174 cm lång vad bör jag tänka på?

Tack

fiskenihavet
0

Om du läser tråden som heter vanliga frågor och svar så hittar du mycket "matnyttigt". Vet inte riktigt hur mycket du känner till om LCHF så det blir lite svårt att tipsa. Skriv gärna mer så vi på forumet vet vad du undrar specifikt.

Ha en fin dag.

miss79
0

Jag har läst frågor och svar vet vad det handlar om men undrar över vad som har fungerat för andra mer detaljerat,

Behöver gå ner i vikt vad och hur mycket bör jag äta för att få bästa möjliga resultat?

mazen
0

I Annika Dahlkvist blog hittar du mycket nybörjar information i spalten till höger

http://www.lowcarbkost.com/index.php

Kostdoktorn har mycket nyttigt tex det här

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#comments

Några tabbeller så du kan kolla vad du får i dej

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Lycka till

MimLan
0

#2 De handlar om att lära sig hur sin egen kropp fungerar. Dvs, vad som funkar för andra är inget facit för dig. Nybörjare bör fokusera på att lära sig att äta bra mat och när kroppen är hungrig.

miss79
0

Har förstått det men det känns lite osäkert så här i början om det man äter är bra, blir lite snurrig och osäker på om  jag äter allt det jag behöver, tycker det är krångligt med uträknandet av protein och fett

Greddelin
0

Tänkte tipsa om en introduktion till LCHF (i 4 delar) som kanske kan vara till hjälp:

http://suvi.se/?p=2927

julia61
0

Jag hoppade på lchf från ena dagen till den andra, tog till mig att man skulle äta de produkter som var högst 5%kolhydrater på 100g och skippa pasta, ris, potatis och bröd.

Det gick bra, sedan så har jag kollat in här på sidan vilka recept som finns i vänstra spalten.

Frågat när jag behövt och ätit när jag varit hungrig. Det försöker jag med nu också. Fungerar fint!!

Det brukar vara svårt för mig en gång i månaden, PMS. Känner av det då, sockersuget men då äter jag "lagliga" lchf gotta, tex ostkaka m grädde eller pannacotta osv. Lite då o då.

Har jag blivit osäker så har jag fått svar här.

De är så gulliga här!Skrattande

Har jag varit jättehungrig och sugen snabbt så har jag haft kokta ägg och skinka på lut i kylskåpet. Ostar är också toppen!!

Lycka till!!

Pussgurkan
0

#0 Jag har oxå precis börjat med lchf - jag har bomaderat kif med frågor -> så du kan läsa de inläggen som jag har startat Skäms (Pussgurkan) Jag tror jag har ställt ALLA frågor som går -> alla har varit vänliga och svarat på frågorna dessutom. Det du inte lär dig av mina frågor …. Oskyldig

Det är en otrolig kunskap dessa folken har och de är otroligt bra på att förklara och svara.

Så välkommen hit.

miss79
0

8 hur hittar jag ditt inlägg

miss79
0

Tar gärna emot lätta och snabba mat tips

Pussgurkan
0

Om du ganska högt upp till vänster söker på Pussgurkan så får du fram alla de inlägg jag gjort MEN du öppnar bara dem som det står "skrivit av Pussgurkan"

Finns säkert ett enklare sätt att söka på men det fungerar att göra så här….

Pussgurkan
0

Hur har det gått? Kan du allt nu … jag har ju stält en del frågor … Skäms

Skrattande

miss79
0

Har kollat in dina frågor de var bra, kan definitivt inte allt nu men har funderat över vad mer exakt jag vill ha hjälp med och få svar på.

Att tänkapå att äta nyttigt och rätt är tyvärr mycket ångest framkallande för mig så jag tycker att matlagning är jobbigt och svårt att få till, hur kan jag göra det så lätt och bra som möjligt för mig?

Har tidigareätit för att dämpa ångesten och tröst ätit,minte så mycket för att ge kroppen vad den behöver utan för att få en lugnande effekt. Har låtit känslorna och humöret bestämma vad jag ätit, vill komma ur den onda cirkeln och ta tillbaka kontrollen över vad jag äter.

Har ingen koll på hur mycket det jag äter väger så jag tycker minmat är svår att använda, så mycket att hålla reda på.

Mår illa till och från så det är svårt att avgöra hur mycket och när jag ska äta.

Väger 127 kg, hur mycket protein och fett per måltid bör jag äta för att gå ner i vikt, kan jag få exempel?

Tack för all hjälp jag fått

miss79
0

Grattis till mig idag blir jag 30 vilket bra tillfälle att ta tjuren i hornen och försöka skapa en förändringSkrattande hoppas jag orkar hålla ut och inte ger upp

Xanzippa
0

#13 jag är själv gammal tröst- och ångestätare, min erfarenhet är att sånt faktiskt blir bättre med den här kosten.

Jag tycker att du ska strunta i att fylla i vad du äter just nu, försök äta när du är hungrig och lita på att det funkar bra. Håll dig från allt som du vet innehåller stärkelse och socker. Ät kött, fisk, skaldjur, feta mejeriprodukter, smör, olivolja, ägg, majonnäs, lite ovanjordsgrönsaker och kanske ett hallon eller två o du är sugen på ett bär såhär i sommarvärmen.

Krångla inte till det i onödan nu, försök bara vänja dig vid att du faktiskt inte behöver äta en särskild mängd/begränsa kalorier etc. Äter du lite kött/fisk/ägg/skaldjur med varje mål så får du i dig en acceptabel mängd protein, kör på med fet sås och/eller kryddsmör så kommer fettet med.

Märker du efter några månader att det inte fungerar kan du börja kolla över vad du äter och om du bör ändra på nåt, men nu i början är det så stor omställning ändå och din kropp behöver få känna att den kan äta näringstät mat i lugn och ro utan att du stressar upp dig över om det är rätt eller fel.

Xanzippa
0

Och ett stort grattis på födelsedagen!

julia61
0

Du kan ju tänka på att äta minst med kolhydrater, mest med fett och därefter protein.

Jag älskar att äta stekt ägg m bacon på morgonen. Det blir sedan nån kopp kaffe m en skvätt grädde.

Lunch blir det ibland, tonfisk blandat m majonäs o lite isbergssallad. Babygell ost och lite skinka.

Kaffe kommer igen på eftermiddagen, har jag inte fått i mig tillräckligt med fett kommer en liten smörklick i kaffet med gräddskvätten.

Middag kan vara en grillad köttbit, bearnaesås på flaska, kolla kolhydratinnehållet, lite sallad. Dricker loka med smak till eller vanligt kranvatten.

Blir jag hungrig på kvällen så äter jag något, ostkaka lchf gjort, eller nötbröd m ost eller bara bregott.

Jag var illamående och hade huvudvärk från början, ganska vanligt har jag märkt när jag läser runt här.

Det slutar efter ca 3 veckor ungefär.

Det är värt att klara av det, sedan går resan lätt!!

Pussgurkan
0

#14 GRATTIS till dig idag Skrattande

miss79
0

tack för alla tips