alkoholfritt halvår
Jag håller på och förbereder mig för ett vitt andra halvår 2009. Tänkte att det kunde vara bra för kropp o själ. Min viktnedgång har varit minimal och kanske hjälper det att sluta dricka gott vin till maten. Vi får se! 30 juni tar jag sista glaset.
strongt! jag är ingen stordrickare men skulle ha svårt att avstå 1-2 glas i veckan..kanske därför jag inte går ner..??
ska bli intressant o få rapport sen 
good luck!

Lycka till !! 
Lol, jag har i stort sett inte druckit (alkohol) på snart 4 år utan att ens reflektera över det. Jo förresten, det blev ett undantag på en firmafest då jag drack 5 dl starköl. Svettades som tusan men det var det värt :)
Lycka till!
För mig var de där glasen vin kritiska - när ag drog ner så upptäckte jag att vindrickandet var en del i det här med en beroendesituation, det lustiga var att dra ner å ta paus gjorde att det tog fart med nedgången - NU störs det inte av ett glas vin då och då. Tror att man måste bryta regelbundenheten och vanan i det.
Starkt gjort! Själv älskar jag rödvin men dricker det kanske 1 lr 2 ggr/månad… och då i små mängder. Efter första glaset är inte njutningen av vinet lika stort för mig..
Nu har jag påbörjat mitt vita halvår. Det känns bra eftersom jag var ordentligt mentalt förberedd. Ungefär som att sluta röka, fast lite enklare. Just detta med att något inte får styra ens liv så mycket att det är svårt att avstå ifrån. Särskilt på sommaren när det lätt blir vin till maten var och varannan kväll.

Har också nyligen slutat helt med alkohol i alla former. Passade på i och med kostomläggning och förändring av mitt liv. Bästa beslut jag gjort på länge (sedan jag slutade röka förmodligen).
Tror det är bra att göra svåra saker när man ändå ändrar på sitt liv. Vin och mat går ju ofta tätt ihop särskilt nu på sommaren när man grillar och går på fest.
Har inte varit en stordrickare och drack mig aldrig full, men kände att jag nog var lite beroende av de få glas jag ville ha nästan varje dag. Låter lite som floskler men mitt liv känns faktiskt rikare nu och som KatNyb säger; varken nikotin eller alkohol ska få styra ens liv. Och med LCHF kan man säga nu styr inte maten så mycket heller - man äter om man är hungrig. Punkt slut!
Hoppas det går lika bra för dig KatNyb!
Kul! Jag har aldrig druckit alkohol och våra släkt och bekanta är likaså, vet inte ens hur vin smakar. Men håller tummarna för dig!

Alkohol bromsar effektivt upp min viktminskning, även om jag bara dricker lite torrt vin eller whiskey (öl ger viss viktuppgång, mest vatten, men ändå) så nu efter sommaren blir det nyktert med undantag av en fylla med polarna någon gång i månaden, eller kanske var sjätte vecka.
Har varit storkonsument av öl.
Otroligt nog så försvann ölsuget när jag började med LCHF.
Jag kommer aldrig mer att dricka alkohol.
Har helt enkelt inget sådant begär längre.
Finns inte nog med superlativ för den här kostmetoden!
Tack för positiv respons!
Nu ska jag skärpa till mig och se till att jag får i mig mer fett, det blir nog ofta lite för lite av det. Köra med kokosfett i te som jag gjorde i början men sedan har jag kommit av mig.